Permalänk
Medlem

Överklocka en kärna

Hej!

Jag viill överklocka min 3570K, anledningen är att jag väldigt ofta spelar Microsoft Flight Simulator. Eftersom spelet är enkeltrådat så vet jag att en överklockad processor ger extremt mycket. Men Skulle det vara acceptabelt att jag överklockar den kärnan som Flight Simulator använder till typ 4,5Ghz, och resterande kärnot till typ 4,0 Ghz? Anledningen till att jag inte vill överklocka alla kärmor lika mycket är för att det blir lite för varmt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Turbo boosten gör ju så?

Används en kärna flitigt så klockas den upp medan dom andra bibehåller sin frekvens

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Har du problem med värme? Om du nu lägger ner tid på att klocka ska du skaffa en bra tornkylare så att du inte får problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

aha okej, har redan en h80i, men med tystgående fläktar. Så jag kan inte klocka hur högt som helst Men det är alltså okej att jag höjer frekvenserna på EN kärna då?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Japp det går utmärkt att bara klocka en kärna, eller 2 eller 3 eller alla 4. Det väljer du själv.

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!

Jag viill överklocka min 3570K, anledningen är att jag väldigt ofta spelar Microsoft Flight Simulator. Eftersom spelet är enkeltrådat så vet jag att en överklockad processor ger extremt mycket. Men Skulle det vara acceptabelt att jag överklockar den kärnan som Flight Simulator använder till typ 4,5Ghz, och resterande kärnot till typ 4,0 Ghz? Anledningen till att jag inte vill överklocka alla kärmor lika mycket är för att det blir lite för varmt

Skrivet av YamahaDGX630:

aha okej, har redan en h80i, men med tystgående fläktar. Så jag kan inte klocka hur högt som helst Men det är alltså okej att jag höjer frekvenserna på EN kärna då?

Det finns oftast en funktion som heter något liknande "Clock by each core" som gör att man kan ange vilken frekvens som processorn ska hålla när ett visst antal kärnor är belastade. Detta gör att man t.ex. kan ange att när en kärna är belastad ska processorn jobba i 4,5GHz, när två belastade 4,3 GHz och när 3 eller 4 jobbar så kör den i 4,0GHz.
Försök att hålla koll på vilken spänning som du matar processorn med då det är en de viktigaste faktorerna för temperaturen. Det kan vara väl spenderad tid att hitta de inställningar som just din kombination av hårdvara trivs med.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Det finns oftast en funktion som heter något liknande "Clock by each core" som gör att man kan ange vilken frekvens som processorn ska hålla när ett visst antal kärnor är belastade. Detta gör att man t.ex. kan ange att när en kärna är belastad ska processorn jobba i 4,5GHz, när två belastade 4,3 GHz och när 3 eller 4 jobbar så kör den i 4,0GHz.
Försök att hålla koll på vilken spänning som du matar processorn med då det är en de viktigaste faktorerna för temperaturen. Det kan vara väl spenderad tid att hitta de inställningar som just din kombination av hårdvara trivs med.

Japp, "each core" hittar jag ^^ Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Lite oftopic: med HELA prollen överklockad till 4,6hz så blir den ca 90 grader varm i Prime95, som jag tidigare nämnt så har jag en H80i med fläktarna utbytt till Fractals Sielnt-fläktar i "Push & Pull". Då värmen från prollen INTE kommer ut i chassit så bryr jag mig inte så mycket om hur varm den är, men vad skulle vara acceptabelt för ER i detta läge?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Japp, "each core" hittar jag ^^ Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Lite oftopic: med HELA prollen överklockad till 4,6hz så blir den ca 90 grader varm i Prime95, som jag tidigare nämnt så har jag en H80i med fläktarna utbytt till Fractals Sielnt-fläktar i "Push & Pull". Då värmen från prollen INTE kommer ut i chassit så bryr jag mig inte så mycket om hur varm den är, men vad skulle vara acceptabelt för ER i detta läge?

Tror det är 70-75 grader max på IB/SB. :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Japp, "each core" hittar jag ^^ Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Lite oftopic: med HELA prollen överklockad till 4,6hz så blir den ca 90 grader varm i Prime95, som jag tidigare nämnt så har jag en H80i med fläktarna utbytt till Fractals Sielnt-fläktar i "Push & Pull". Då värmen från prollen INTE kommer ut i chassit så bryr jag mig inte så mycket om hur varm den är, men vad skulle vara acceptabelt för ER i detta läge?

Njae... 90ºC är för visso under prollens maxtemp, men det är fortfarande varmt. Eftersom det är en Ivy så är jag inte förvånad att det blir varmt

Skulle rekommendera att du satsar på en klock som får load temps att landa på 75-80ºC istället för 90ºC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Njae... 90ºC är för visso under prollens maxtemp, men det är fortfarande varmt. Eftersom det är en Ivy så är jag inte förvånad att det blir varmt

Skulle rekommendera att du satsar på en klock som får load temps att landa på 75-80ºC istället för 90ºC

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, lite skönt att höra Jo för jag monterade min H80i igår nämligen Och jag visste att jag inte skulle få in iglo av att sätta in två silent-fläktar Men jag förväntade mig nog lite mer av kylningen ändå :/

Om jag inte misstar mig så kommer jag upp i 80 grader redan i stockfrekvenser...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Aha, lite skönt att höra Jo för jag monterade min H80i igår nämligen Och jag visste att jag inte skulle få in iglo av att sätta in två silent-fläktar Men jag förväntade mig nog lite mer av kylningen ändå :/

Om jag inte misstar mig så kommer jag upp i 80 grader redan i stockfrekvenser...

Ta loss kylaren, ny kylspaghetti och montera tillbaka kylaren, det låter som om den inte sitter rätt.

Skrivet av Superolle:

Tror det är 70-75 grader max på IB/SB. :s

TJMax är 105ºC på både IB och SB

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Ta loss kylaren, ny kylspaghetti och montera tillbaka kylaren, det låter som om den inte sitter rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inbillar mig också att den inte sitter rätt, för att jag får de temps jag får.... Men jag är ändå rätt säker på att den monterades korrekt.... Men jag får kanske göra så....

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Inbillar mig också att den inte sitter rätt, för att jag får de temps jag får.... Men jag är ändå rätt säker på att den monterades korrekt.... Men jag får kanske göra så....

Lika bra. Ligger man på 80ºC i stock så är det något som inte stämmer enligt mig.

Btw. Hur mycket kylpasta använde du? För mycket är inte bra heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Lika bra. Ligger man på 80ºC i stock så är det något som inte stämmer enligt mig.

Btw. Hur mycket kylpasta använde du? För mycket är inte bra heller.

Skickades från m.sweclockers.com

aha, det är ju nästa dilemma... Grejen är att alla slutna vattenkylare levereras med förapplicerad pasta, som enligt många tester ska vara en väldigt bra pasta..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

aha, det är ju nästa dilemma... Grejen är att alla slutna vattenkylare levereras med förapplicerad pasta, som enligt många tester ska vara en väldigt bra pasta..

Du kanske borde ha några fäkltar med bra static pressure istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Du kanske borde ha några fäkltar med bra static pressure istället?

Hm okej? Exempel?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

aha, det är ju nästa dilemma... Grejen är att alla slutna vattenkylare levereras med förapplicerad pasta, som enligt många tester ska vara en väldigt bra pasta..

Ja det brukar de ja Iaf, testa att montera om kylaren. Fungerar inte detta, testa med "bättre" fläktar.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Ja det brukar de ja Iaf, testa att montera om kylaren. Fungerar inte detta, testa med "bättre" fläktar.

Men sabbar jag inte pastan om jag monterar om kylaren? Kommer väl luftbubblor och sådant emellan ??

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Men sabbar jag inte pastan om jag monterar om kylaren? Kommer väl luftbubblor och sådant emellan ??

Jo, det måste tvättas och appliceras ny kylpasta. Du kan börja med att vicka lite på kylblocket för att se om det sitter ordentligt. Det borde inte alls (typ)

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jo, det måste tvättas och appliceras ny kylpasta. Du kan börja med att vicka lite på kylblocket för att se om det sitter ordentligt. Det borde inte alls (typ)

Fast den ser ut att sitta rätt, och om den hade suttit fel så hade jag väl haft problem med de 4 skruvarna runt blocket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Aha, lite skönt att höra Jo för jag monterade min H80i igår nämligen Och jag visste att jag inte skulle få in iglo av att sätta in två silent-fläktar Men jag förväntade mig nog lite mer av kylningen ändå :/

Om jag inte misstar mig så kommer jag upp i 80 grader redan i stockfrekvenser...

Kontrollfråga:

Hur mäter du temperaturerna?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kontrollfråga:

Hur mäter du temperaturerna?

Fo3

Realtemp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Då kylpastan är ny så behöver den "brännas in" innan den fungerar som bäst. Ge det några dagar, och se till att kylaren sitter tight

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Då kylpastan är ny så behöver den "brännas in" innan den fungerar som bäst. Ge det några dagar, och se till att kylaren sitter tight

Freddie

Men ska det verkligen ta några dagar? har kört prime i säkert 2 timmar igår efter att den monterats, ska jag fortsätta med prime, eller bara avvakta några dagar som du sa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Ta loss kylaren, ny kylspaghetti och montera tillbaka kylaren, det låter som om den inte sitter rätt.

TJMax är 105ºC på både IB och SB

Skickades från m.sweclockers.com

Oj! Då har jag ju väldigt mycket överklocknings utrymme kvar

Permalänk
Medlem

Det är fler som jag pratat med som tror att kylaren är felmonterad. Hur kan jag på lättaste sätt felsöka? Ska jag sätta dit en orginalfläkt och se om tempen blir bättre? Och i värsta fall montera om blocket?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det är fler som jag pratat med som tror att kylaren är felmonterad. Hur kan jag på lättaste sätt felsöka? Ska jag sätta dit en orginalfläkt och se om tempen blir bättre? Och i värsta fall montera om blocket?

När jag hade Küler 620 monterade jag om blocket flera gånger innan jag fick det perfekt.
När det sitte optimalt fick jag ner tempsen ca 15c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hm okej? Exempel?

typ http://www.inet.se/produkt/6308771/noctua-nf-p12-pwm-120mm, http://www.inet.se/produkt/5322229/corsair-air-series-sp120-h... eller http://www.inet.se/produkt/5322110/corsair-air-series-sp120-q....

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så skulle man inte gå över 85c på SB, över det så började det throttla, dock har jag inte läst det själv

Permalänk

Har en h50, har monterat om den säkert 10 tal gånger.
Varför? Vell...

Det är inte så lätt som man kan tro att montera en kylare. (Jag har ändå byggt ett 20 tal datorer)
Lite för mycket kylpasta kan resulterar i 2-8 grader för mycket. Lite för lite kan dra upp tempsen med 10 grader.
Men precis som "PhilipA" sa. Jag hade också runt 10-15 grader skillnad innan det blev optimalt. Idag kör jag en h50 med PnP med GT fläktar på runt 1200rpm. Kan öka dem till 1850rpm (fläkontroller)
Idle temps ligger just nu på 32 grader och max temp (aldrig över) 75 grader. (Överclockad till 4.2 ghz.) Dock gillar jag inte att tempsen går över 60. Vilket den brukar ha legat på när jag spelat bf3 i några timmar. Typ 62 grader max då.... och bf3 är väll det som tar mest kraft ur min dator just nu. Förutom när jag renderar film, vilket inte händer så ofta, eller så länge. Kanske tio tal gånger om året.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!