Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm,Sundbyberg
Registrerad
Maj 2012

i5 3450 turbo boost?

Vet att den inte är 'ordentligt' överklockningsbar fast jag har hört att man kan turbo boosta den till 3.5 Ghz. Vad är det för skillnader man märker när man klockar en CPU överhuvudtaget? Jag har MSI Afterburner o allt fast jag har aldrig använt den? Och Turboboosten akitveras i Bios eller hur? Hur går man in på bios på windows 8....samma som W7? OCh en ordentlig kylning behövs inte för en turboboost aktivering,eller?

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Turbo boost gör datorn själv om det är på i bios, vilket är standard. Den klockar upp 1 kärna genom att ta kraft från andra t.ex. när du laddar ett program.

Du kan inte använda det som "överklockning".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm,Sundbyberg
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Amazoth:

Turbo boost gör datorn själv om det är på i bios, vilket är standard. Den klockar upp 1 kärna genom att ta kraft från andra t.ex. när du laddar ett program.

Du kan inte använda det som "överklockning".

Aha :/ Men jag googlade runt och någon sa att man kan aktivera 3.5 typ konstant eller nått....antingen så läste jag fel eller så hade den personen fel

Proccesor:i5 3450 3,1 Ghz Grafik:GeForce GTX 650Ti 2GB Moderkort:MSI Z77A-G43 ATX Chassi:NZXT Source 210 Elite The voltage :D :Be quiet! Pure power L7 530W Bronze 80+ RAM:Corsair 8GB 1333Mhz HDD:1TB Western digital blue Skärm:BenQ 21,5 LED

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Ja du kan överklocka den några hundra mhz genom att öka multin, den går att höja från 31 till 35 och är då konstant på 3500mhz.
skillnaden mellan K modellerna och icke K är att multin är helt olåst på K modellerna.

ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming - Intel i7 4790K@4.6GHz - MSI Gaming Z87 - 16GB Corsair Vengeance 2133MHz CL9 - Kingston HyperX Fury 240GB SSD - 8TB Seagate Barracuda HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone Tundra TD03 - Samsung Bluray - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av 420GBGlass:

Aha :/ Men jag googlade runt och någon sa att man kan aktivera 3.5 typ konstant eller nått....antingen så läste jag fel eller så hade den personen fel

om du nu planerar överklockning skulle du kanske tänkt på det när du köpte sin CPU

EDIT: se han över mitt inläggs inlägg

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm,Sundbyberg
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av simon253:

om du nu planerar överklockning skulle du kanske tänkt på det när du köpte sin CPU

EDIT: se han över mitt inläggs inlägg

Hade inga planer på det alls och har nog inte det just heller....det var det att jag hade tråkigt och sökte på en review på min 3450 och på comment section så snackade någon kille om att man kan gå in på bios och aktivera 'turbo boost' till 3.5Ghz...så jag frågade här på Sweclockers istället...och max budgeten var inte så hög och det bästa jag kunde få inkl. OS & Skärm var min dator i sig :/ Är dock bara 14 så jag kan inte bara begära bättre än den här då allt jag hade var ca.8.8k..jag är faktiskt nöjd med min dator just nu Men visst skulle man tagit en 3570K :/ Den var bara 350kr dyrare om jag minns rätt