Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011

Vilken kylpasta är bäst för CPU

Tjena!

Skulle vilja veta vilken pasta som skulle passa bäst för en 3570K. Kylningsmetod är en H80i.

http://www.inet.se/produkt/5321318/arctic-cooling-mx-2-kylpas...

http://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta-...

Hur stor skillnad är det egentligen på dessa?

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW GAMING
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Mar 2013

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i5 4460 | GPU: MSI GTX 970 4GB
| MB: ASUS B85M-G | RAM:Kingston HyperX 8GB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB
| Chassi: Gammalt & slitet| PSU: Corsair CX600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Just den kylpastan köpte jag, och är mycket nöjd.
MX-2 presterar bra i tester. Jag bygger och meckar ofta med datorer så en rejäl tub som varar länge passar mig. MX-2 är dessutom lätt att rengöra, inte sån klibbig och jobbig som andra pastor kan vara.

Men vad jag har läst ska även Arctic Ceramiqué vara riktigt bra trots sitt låga pris!

Skillnaden är marginel mellan dessa två. Sålänge du inte köper bottenskrapet bland kylpastor är skillnaden kanske 1-2 grader.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av biorrith:

Just den kylpastan köpte jag, och är mycket nöjd.
MX-2 presterar bra i tester. Jag bygger och meckar ofta med datorer så en rejäl tub som varar länge passar mig. MX-2 är dessutom lätt att rengöra, inte sån klibbig och jobbig som andra pastor kan vara.

Men vad jag har läst ska även Arctic Ceramiqué vara riktigt bra trots sitt låga pris!

Skillnaden är marginel mellan dessa två. Sålänge du inte köper bottenskrapet bland kylpastor är skillnaden kanske 1-2 grader.

aha okej Hur är det med silver o så? Det måste alltså inte vara silver i pastan för CPU:er?

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW GAMING
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av YamahaDGX630:

aha okej Hur är det med silver o så? Det måste alltså inte vara silver i pastan för CPU:er?

Finns inga måsten när det gäller kylpasta, det som spelar roll är värmeledningsförmåga och hur väl den fyller ut små hålrum. Vet att någon sida gjorde ett gigantiskt test med massa olika kylpastor och diverse annat. Majonäs kom topp 10 har jag för mig.

Hur som helst så är det små skillnader mellan bra kylpastor och alla som länkats i tråden är bra.

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jul 2003

http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Köpte den och kletade på min H80i, funkar utmärkt tycker jag

(3.5g räcker till många kylpaste byten)

Intel Core i5-3570K @ 4,3ghz | Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 16GB | Intel SSD 330 Series 60GB, Seagate Barracuda Green 2TB | MSI Z77A-G43 | Fractal Design R4 White | Silver Power SP-SS850 850W | Corsair H80i | Dell U2414H | Qpad MK-70 | QPAD 5K Pro | Qpad QH-90 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av azmodan:

http://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-3...

Köpte den och kletade på min H80i, funkar utmärkt tycker jag

Så du har alltså bytt på din H80i? Märkte du stor skillnad mellan den pastan och originalet som satt på från början?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av YamahaDGX630:

Så du har alltså bytt på din H80i? Märkte du stor skillnad mellan den pastan och originalet som satt på från början?

Provade faktiskt aldrig med den som satt från början ens så det kan jag inte uttala mig om. Dock läste jag nånstans att den var av ganska bra kvalisort som satt på från början.

Intel Core i5-3570K @ 4,3ghz | Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 16GB | Intel SSD 330 Series 60GB, Seagate Barracuda Green 2TB | MSI Z77A-G43 | Fractal Design R4 White | Silver Power SP-SS850 850W | Corsair H80i | Dell U2414H | Qpad MK-70 | QPAD 5K Pro | Qpad QH-90 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2001

MX-2 kör jag med

Skickades från m.sweclockers.com

Intel 6700K@4.8GHz(1.4V), EVGA Z170 Classified K, HyperX Fury 32GB 2400MHz, Corsair H100i V2, EVGA GTX 980 ti K|ngp|n(1518/8100), Samsung 950 Pro 256GB, Samsung EVO 850 250GB, Samsung EVO 850 1TB, FD Define S, AX 1200i, Windows 10 Pro x64, QPad QH-90, Acer X34
NAS: Dell Presicion T1500, i7 860, 8gb, quadro 580, 4x4TB Raid5, DSM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Tobi the Dobi:

Finns inga måsten när det gäller kylpasta, det som spelar roll är värmeledningsförmåga och hur väl den fyller ut små hålrum. Vet att någon sida gjorde ett gigantiskt test med massa olika kylpastor och diverse annat. Majonäs kom topp 10 har jag för mig.

Du missade förstås minst en viktig parameter: hur länge den håller sig i samma skick utan att torka ut, oxidera eller på annat sätt tappa effekt.
(majonäs är ingen höjdare ur den aspekten...)

if only i had an enemy
bigger than my apathy
I could have won

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av azmodan:

Provade faktiskt aldrig med den som satt från början ens så det kan jag inte uttala mig om. Dock läste jag nånstans att den var av ganska bra kvalisort som satt på från början.

Gillar pga "kvalisort".. Underbart ord

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av biorrith:

Sålänge du inte köper bottenskrapet bland kylpastor är skillnaden kanske 1-2 grader.

Det största testet jag sett är säkert nästan 10 år gammalt nu, men det har inte hänt speciellt mycket. Tandkräm hamnade på top 5, och den största skillnaden mellan olika pastor är hur mycket sämre de blir när de åldras, och hur fort det går. Skillnaden mellan bra och dåliga pastor var vid testtillfällena +/-5 grader som mest, och variationerna vid om montering va 2-3grader. Knäppa saker som kopparpastor osv testades också, och gav förvånansvärt bra resultat. Det finns i grund och botten bara en anledning till att inte köpa en 25g tub med vit fågelskit, standardpastan inom elektronikbranschen, och det är för att man får betala onödigt mycket för de 10-15g'na man aldrig kommer använda som hemma användare.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av ReverenD:

Gillar pga "kvalisort".. Underbart ord

Ja det är vackert

OnT:

'Spelar som några sagt tidigare ingen större roll så länge man inte jagar 1-2-3 grader hit eller dit. Dem "vanliga" funkar utmärkt (Iaf som jag förstått det )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Roger W:

Du missade förstås minst en viktig parameter: hur länge den håller sig i samma skick utan att torka ut, oxidera eller på annat sätt tappa effekt.
(majonäs är ingen höjdare ur den aspekten...)

Hehe, självklart. Har inte testat majonäs men det luktar nog inte så gott efter några veckor. Men det är väl bara att byta majonäsen varje gång man gång man gör sig en äggmacka

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Tobi the Dobi:

Hehe, självklart. Har inte testat majonäs men det luktar nog inte så gott efter några veckor. Men det är väl bara att byta majonäsen varje gång man gång man gör sig en äggmacka

Haha