Hjälp med musikinstrument :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Hjälp med musikinstrument :)

Hej, jag har blivit väldigt intresserad i irländsk musik och skulle gärna vilja köpa en blockflöjt, tin whistle eller vad dem kallas men undrar vilken jag bör köpa då jag aldrig använt en innan så jag vänder mig hit och frågar er som är musikintresserade på Sweclockers.

Jag har kollat igenom webben lite men blev lätt förvirrad då det visade sig att vissa var längre och hade andra toner osv..

Vilket instrument bör jag köpa för att kunna spela sådan här musik?

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2009

Är det inte bättre att börja med något mer mångsidigt? Flöjter, munspel och liknande är väll ganska nischade, tex olika munspel används till olika musikstilar eftersom att de inte går att stämma om på samma sätt som gitarrer, och misstänker att det är samma med flöjter.

Är du total nybörjare på musik? Börja med något som inte är jättesvårt, det blir roligare då

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Köp en Tin whistle, Penny whistle eller Irish whistle, typ samma sak men olika namn. De är stämda i en viss tonart men det spelar inte så stor roll om du bara ska spela ensam. Ska du spela med andra eller till bakgrundsmusik får du se till att köpa en flöjt stämd i rätt tonart. Sen är de inte strikt definierade utan de varierar en del i design och utförande men grunden är den samma. Notera att det inte är samma sak som en blockflöjt.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2004

Är väl något sånt här du är ute efter?

Efter en snabb googling verkar en liknande finnas att köpa t.ex. här, men har ingen erfarenhet av den butiken själv.

Jag har bara provat att spela lite grann på en sån, men så väldigt avancerat är det inte. Tror jag lyckades få till en semi-sliskig version av Titanictemat.

Citat:

Är det inte bättre att börja med något mer mångsidigt? Flöjter, munspel och liknande är väll ganska nischade, tex olika munspel används till olika musikstilar eftersom att de inte går att stämma om på samma sätt som gitarrer, och misstänker att det är samma med flöjter.

Vet inte riktigt vad du försöker säga. En sån pipa är i princip samma sak som en blockflöjt, som är ingånginstrument till en hel massa träblåsinstrument (har samma grepp som en saxofon t.ex.), så det är ju inget som är skitsvårt att lära sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2003

Vilken stad bor du i, har ni ingen riktigt bra musikaffär?

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.