Permalänk
Medlem

Blev en SP 120 + fläktkontroll. Återkommer när det hela är installerat!

Tack för all hjälp och input

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Medlem

Installerat och klart!

Vet inte om jag är drabbad av otur eller om det är något jag helt har missat. Den nya fläkten klickar! Inte riktigt likadant som Noctuan gjorde, detta är mer ett konstant och snabbt oljud. Har testat olika varvtal och ju lägre varvtal desto högre blir oljudet. Förutom detta oljud är fläkten väldigt tyst och kyler lika bra som Antecs standardfläkt som blåste orkanvindar.

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chib:

Installerat och klart!

Vet inte om jag är drabbad av otur eller om det är något jag helt har missat. Den nya fläkten klickar! Inte riktigt likadant som Noctuan gjorde, detta är mer ett konstant och snabbt oljud. Har testat olika varvtal och ju lägre varvtal desto högre blir oljudet. Förutom detta oljud är fläkten väldigt tyst och kyler lika bra som Antecs standardfläkt som blåste orkanvindar.

Låter som att du fått en defekt fläkt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Låter som att du fått en defekt fläkt

Ska se om jag kan tysta ner den imorgon, annars skickar jag tillbaka den omedelbums. Passar nog på att beställa ett par till fläktar, väldigt nöjd med ljudnivån förutom den förmodade defekten.

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chib:

Ska se om jag kan tysta ner den imorgon, annars skickar jag tillbaka den omedelbums. Passar nog på att beställa ett par till fläktar, väldigt nöjd med ljudnivån förutom den förmodade defekten.

Tänk på att dom har olika versioner av fläktarna. SP och AF, AirFlow lämpar sig bäst som chassifläktar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Tänk på att dom har olika versioner av fläktarna. SP och AF, AirFlow lämpar sig bäst som chassifläktar

Ajjemän! Blir 140mm AF

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk
Medlem

Blev att jag köpte två noctua NF-F12, focused flow gör sitt jobb med att knuffa luften genom radiatorn.
700 rpm och processorn toppar på 47 grader (oclockad), grov uppskattning (med handen på utblåssidan av radiatorn) så utpresterar de en ditmoddad 140mm air penetrator (sett till hur mycket det blåser igenom radiatorn).

Ska göra mer mätningar senare någon gång, men det är då och i en annan "onödigt vetande från tangentbord"-tråd !

Visa signatur
Permalänk

Tjena, sitter på fem stycken GT 1850 fläktar. JA! Idioter, det är väll klart dem låter? Men det är klart man har en fläktkontroller/mobo på dom? Har dem på när jag lämna huset, brukar rendera osv. Men i alla fall så är dem tysta relativt till sin höga rpm antal. Och (enligt efarenhet) låter lite mera en ett par Noctua fläktar. MEN, 800rpm är dem väldigt tysta. Knappt hörbara. 1000rpm kan man lätt höra dem i ett ÖPPET chassi. Sen under 1200 rpm i ett FD Rx chassi, bör man höra dem mycket mycket dovt. Om man inte tycker GT fläktar är snygga (förstår helt) så tappar man prestandad, jaja, finns säkert någon fläkt där ute som är "snygg"...men GT fläktar är generellt en grym fläkt som presterar ypligt, bra pris, osv... Nu ska du dock tänka på att GT fläktar är bäst när det kommer till radiatorer, och prestarar ut en Noctua fläkt LÄTT, på din H80.

Vad jag skulle göra i alla fall, försöka få din garanti på Noctua fläkt/fläktarna...
Köpa GT fläktarna (helst 1850 rpm) om du nu vill ha lite tystare.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!