Sökes: rejält bra gitarrister samt tunga/djupa baslåtar

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Nils Lofgren, riktigt bra musik!

http://open.spotify.com/artist/2TpAfGX0XNikAg5QjrbbvE

Permalänk
Medlem

Här är några av mina gitarrförebilder

Nuno Bettencourt

Ben Lapps

Brother Dege

Jeff Kendrick och Mike Spreitzer från Devildriver

Brad Paisley

Permalänk
Medlem

...och jag slår ett slag för John Mayer. Kanske är det några här som börjar koka; visst, hans publik består uteslutande av tonårstjejer, men jag tror definitivt att han kommer bli en gitarrlegend. Han spelar på Crossroads, men av det jag sett/hört sitter han och fegar. Lite för ödmjuk kanske.

Hoppa till 4:10 om ni är otåliga. Inte svår tekniskt sett, men i min mening fantastiskt fin.

Gitarrsolo från 3:30. Härligt ös från 4:16!

Edit: Tråden bör nog ligga i Underhållning i ÖÄ.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju inte sagt nån musikstil men tagit med lite av det jag lyssnar på så vi kanske har samma breda smak?
Chet Atkins, George Benson, Earl Klugh

Pat Metheny

Django Reinhardt

Larry Carlton & Lee Ritenour

Acoustic Alchemy

Paco de Lucia, Al di Meola, John McLaughlin

Michael Hedges, men han spelar ofta på nått som är mera likt luta.

Mycket gubbar, så måste få med nån tjej, Orianthi Panagaris är nog Drottnig just nu

Desiree' Bassett Kommer nog att bli riktigt bra när hon blir äldre

Vad det gäller infrabas så är Deccas äldre klassiska inspelningar ett säkert kort, de är dessutom antagligen de tekniskt bästa inspelningar som gjorts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Herman Li ;D Fast jag antar att du inte gillar power metal. ^^

vet inte riktigt om Herman Li kan klassas som rejält bra.
Under en spelning med just dragonforce för några år sen var han tvungen att avbryta ett solo för att han inte klarade av att spela det.
Sen är det ju faktiskt så att dragonfail plattorna spelas in i halva hastigheten för att sedan dubblas i mixern.

För att slänga in lite musik

Kanske inte världens mest avancerade gitarrlåt, men försök att hålla det där tempot själv. Det är en utmaning minst sagt!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Ryan Spendlove

Gareth Pearson

Roland Grapow

Marty Young

DC Slater

Glömde tre st

Erik Mongrain

Ozielzinho

David Valdes han såg jag inte heller tror jag

några av mina favoriter :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Fixar till en liten lista

Gary Moore

Joe Bonamassa

Albert Lee

Derek Trucks Band

Keb' Mo'

Permalänk
Inaktiv

Ingen favoritlåt direkt men helt galet duktig gitarrist, lyssna bara på hans harmonics:

Permalänk
Medlem

Finns många bra gitarrister, men min personliga favorit har alltid varit Ritchie Blackmore.

Child in Time - Solopartiet mjukstartar ca 3:20 in i videon om man av någon outgrundlig anledning inte skulle vilja lyssna på hela låten

Permalänk
Medlem

Jag är ett väldigt stort fan av Dave Murray. Här kommer ett antal solon med honom

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Rekordmedlem

Mycket rolig musik var det, men väldigt lite Blues/Slide/Steel Det finns ju de som är rätt bra på annat än att spela snabbt.
Rory Block

Ry Cooder

Och originalet med Nazareth, gitarr och sång soundet är ju det som gör hela låten så bra, man kan spela väldigt sakta och lågmält och ha en låt med mycket tystnad mellan tonerna men göra en helt fantastisk låt ändå, det enda som krävs är duktiga musiker och en sångare som kan pricka tonerna utan att behöva processas sönder.

David Lindley

Här är det ett skapligt kompband till John Lee Hooker

Bonnie Raitt

Sen finns det en annan typ av gitarrister, de som är bra men inte enastående tekniskt på gitarren men helheten som musiker kan bli ruggigt bra, Melissa Etheridge är en sån, jag såg henne live 1994 i USA och då spelade hon gitarr och sjöng ensam på scen i 1½ timme och hade musiker med sig i ca 1 timme, men den känsla hon får till när hon kör sina egna låtar är fantastisk, hon är en ruggigt bra livemusiker i helhet även om hon inte är nån extrem gitarrspelare så lyckas hon skapa en fantastisk stämning när hon spelar gitarrkomp till sin sång, det är lite blues över det på nått sätt, känslan blir viktigare än tekniken.
Dynamiken och timingen blir det viktigaste i gitarrspelet snarare än att byta toner ofta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Isaiah Mitchell, Earthless - Sonic Prayer
http://www.youtube.com/watch?v=YnRwaOrqRHM
Matt Pike, Sleep - Dopesmoker
http://www.youtube.com/watch?v=kJhRNnG65ps
Eddie Hazel, Funkadelic - Maggot Brain
http://www.youtube.com/watch?v=JOKn33-q4Ao

Nu har ni lite att bita i! Detta är några personliga favoriter.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IsakPromKing:

Matt Pike, Sleep - Dopesmoker

Jag förstår namnet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Slash
Josh Podolsky
Zakk Wylde

och många av dem som redan nämnts (Y)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsakPromKing:

Isaiah Mitchell, Earthless - Sonic Prayer
http://www.youtube.com/watch?v=YnRwaOrqRHM
Matt Pike, Sleep - Dopesmoker
http://www.youtube.com/watch?v=kJhRNnG65ps
Eddie Hazel, Funkadelic - Maggot Brain
http://www.youtube.com/watch?v=JOKn33-q4Ao

Nu har ni lite att bita i! Detta är några personliga favoriter.

Bra musiksmak ser jag! Har alla de skivorna på vinyl faktiskt

Även jag skulle vilja slå ett slag för Isaiah Mitchell, helt klart min favorit rockgitarrist under 2000talet, gillar man typ Creams jamiga låtar och live greger så är Earthless ett band att spana in, hade Eric Clapton vart ung idag hade han fan spelat i Earthless :). När det kommer till tyngre grejer ligger nog Matt Pike högt upp också, fast ja ur ett gitarr perspektiv är nog High On Fire en bra mycket bättre showcase för han.

(saknas dock sisådär 15min)

Permalänk
Medlem

Vafalls? 45 poster och ingen Tommy Emmanuel?

Kan dra till med de två översta resultaten på YouTube om man söker på honom:

Varsågoda.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk

Ingen har nämnt Don Ross va? En utav mina personliga favoriter.

Och en ganska häftig cover på Crazy med Gnarls Barkley.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk

David Gilmour, är han nämnd?
Och Zakk var nämnd.
Jag gillar även alla i Lynyrd Skynyrd, mycket känsla.

Visa signatur

En gång hade jag ERGO nu har jag datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk

Guthrie Govan nämde nån. Ja herregud vilken kille. Han tillhör det absoluta toppskikten. Lyssna bara på hans spel i sitt band Aristocrats.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Inte så illa av en liten 10årig tjej.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

John Butler. Slänger in 2 versioner av hans "Ocean"

Number two

Rätt bra skit om du frågar mig.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Många bra gitarrister har redan nämnts, men kan komma på några intressanta till

Tosin Abesi - Animals as leaders

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk

Allan Holdsworth är ju också riktigt bra. Han har en ruskig teknik

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Greg Howe är ju också lite rolig.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Alltså! Skärpning, inte någon har nämnt Mattias IA Eklundh från Freak Kitchen!!

Permalänk
Skrivet av Johan1980:

Alltså! Skärpning, inte någon har nämnt Mattias IA Eklundh från Freak Kitchen!!

Ja det är ju sant. Vi får nog ta på oss skämshatten. En annan duktig svensk snubbe är ju Fredrik Åkesson från Talisman.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

jag lirar själv gura och även om jag inte är i närheten av gubbarna som nämns här så kan jag spela lite. Några av de gitarrister som inspirerat mig mest under åren är:

John Williams - Världens troligtvis bästa klassiska gitarrist. Han har allt, felfri teknik, gudomlig känsla.

Robert Fripp - Banbrytande gitarrist som bröt helt ny mark och skrev några av världens bästa progg-plattor.

Guthrie Govan - Sjukt teknisk och kan spela typ allt, hade nöjet att se honom live förra veckan och det var magiskt!

David Gilmour - Enligt mig får ingen ut samma känsla ur en stratocaster som denna legend, också skrivit några av väldens bästa låtar!

Frank Zappa - Ett musikaliskt geni som började spela gitarr så sent som i tjugoårsåldern(spelade slagverk av olika typ innan) men snabbt blev en mästare och var bland de första som experimenterade med olika effekter till gitarren.

Har ni inte hört dessa killar spela så ta er tid och gör det!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Skrivet av Arne Anka:

Ja det är ju sant. Vi får nog ta på oss skämshatten. En annan duktig svensk snubbe är ju Fredrik Åkesson från Talisman.

Tack för den! Dimebag Derrell är ju en annan favorit, Jäkligt underskattad vad gäller thrashmetal.. One man band, Pantera.

http://www.youtube.com/watch?v=BFSzXnTtObY

Permalänk
Medlem

Fantastisk feedback. Tack alla för er input. Mycket att gå igenom, kom precis på en sak nu, ingen som känner till lite bra Spotifylistor som har förankring till min trådrubrik? Så slipper man söka efter allt.

Något som jag hittade nu som jag faktiskt letat efter var John Mayer, gillar låten Who says. Så extra tack för det. Även om han inte i min bok tillhör någon gitarrelit så är just den låten rätt soft.

Annat som jag snappat upp är Misha Calvin, riktigt skönt.
Steve Vai, Joe Satriani var självskrivna. Men återigen, tack alla! Spotifylistor någon?