Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Gemla
Registrerad
Jan 2012

VRM Kylning

Har haft problem med att CPun throttlar efter en tids stress test som jag har spånat här om lite tidigare men jag provade en liten test med en liten fläckt på VRM heatsinken bara nu och det slutade med det samt at tempen sjönk rätt bra på cpun med
läste det på nätet om Fx procesorer som har throttlat vid 65 grader på cpu vilket min gjorde och där jag läste mig fram till att det kan vara VRM som blir så varm att den börjar strular vilket resulterar i att cpun börjar throttla

Provesorisk mod

temp innan modden

temp med modden

Är det någon som har någon efarenhet att att VRM blivigt varma innan

Källa
http://www.overclock.net/t/1348623/amd-bulldozer-and-piledriv...

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
In your system
Registrerad
Jul 2007

Varm VRM kan tyda på att luftflödet genom chassit är långt ifrån optimalt.
Normalt är de flesta moderkort designade att klara sig fullgott på luftflödet genom chassit. Behöver man extra kylning på moderkortets varma delar, är det tecken på att man överklockar på gränsen, eller har otillräckligt med luft.

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

När jag överklockade en Phenom2:a med 1.5V (Ja, jag vet hur idiotiskt det var men jag lydde faktiskt råd från forum-medlemmar från ett annat forum ) så var VRM:en på moderkortet det som gick upp i rök och dekorerade mitt moderkort med en hög flamma så det är helt klart VRM:en som blir varmast.

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Gemla
Registrerad
Jan 2012

Recently Gigabyte Tech Support has confirmed that all Gigabyte AM3+ mobos will throttle the CPU frequency even with all power saving options disabled, when the VRM circuit reaches 90C, which is very easy to achieve with any OC'd 8000 series FX processor. Gigabyte has no plans to update their VRM circuit for lower temp operation with FX CPUs so if you are looking for a mobo for an 8000 series FX processor that you plan to OC, especially a new Vishera which can reach close to 5 GHz. on good air cooling, you might want to consider a mobo with a better or different VRM circuit design that doesn't overheat and throttle the CPU

Hittade jag undrar om inte mitt Asus kort funkar likadant
För digi + ÄR bara 6 + 2 på detta kort man kanske skulle ha 8 +2 så man har en Per kärna eller modul

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Gemla
Registrerad
Jan 2012

Problemen Är nu under kontoll dom har satt en lite lägre inställning till vrm på en del kort men jag vände fläckten där bak till att ta in luft istället för att köra ut den och då träffar luftströmmen kylflänsen och allt är frid och fröjd:)