Intel delar upp kommande Ultrabook i tre prisklasser

Permalänk
Melding Plague

Intel delar upp kommande Ultrabook i tre prisklasser

För tredje generationens Ultrabook ger Intel datortillverkarna specifika riktlinjer för både hårdvara och design. Reglerna är dessutom indelade i tre olika grupper beroende på prisklass.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

har aldrig varit ett direkt fan av touchskräm datorer..

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

2,5 kg ultrabook? är inte det lite väl lågt krav?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk

Bara jag som är emot hybrid lösningarna?

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av krutovs:

2,5 kg ultrabook? är inte det lite väl lågt krav?

Tänkte precis samma sak, de flesta väger ju under 1,5 kg och där borde det stanna för att det ska kännas bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det blir en tung skärm....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

har aldrig varit ett direkt fan av touchskräm datorer..

Nej, jag är inte heller ett fan. Touch-skärm gör sig bäst på smartphones och plattor. Jag blir tokig om det är fingeravtryck på min datorskärm.

Skrivet av AltUnderCtrl:

Bara jag som är emot hybrid lösningarna?

Nej, jag gillar det inte heller. Det blir två halvdanna produkter istället för en bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, jag är inte heller ett fan. Touch-skärm gör sig bäst på smartphones och plattor. Jag blir tokig om det är fingeravtryck på min datorskärm.

Nej, jag gillar det inte heller. Det blir två halvdanna produkter istället för en bra.

Precis samma här. Touch hör inte hemma på en laptop eller desktop. Kladd, fingeravtryck och för att inte tala om en horribel arbetsställning.

Hybrider vet jag inte riktigt med. Kanske kan vara något istället för en normal HDD. Men en SSD slår den aldrig förutom i storlek då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, jag är inte heller ett fan. Touch-skärm gör sig bäst på smartphones och plattor. Jag blir tokig om det är fingeravtryck på min datorskärm.

Guu, vad less jag är på det argumentet mot touchscreen på laptops. Det finns bra argument, använd dem istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Precis samma här. Touch hör inte hemma på en laptop eller desktop. Kladd, fingeravtryck och för att inte tala om en horribel arbetsställning.

Hybrider vet jag inte riktigt med. Kanske kan vara något istället för en normal HDD. Men en SSD slår den aldrig förutom i storlek då.

Det kanske kan vara en bra lösning om den data man använder ofta är relativt statisk, men det ger ingen "WOW"-känsla som en SSD gör. De borde satsat på forskning om hur man kan få ner priset för SSD istället,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Guu, vad less jag är på det argumentet mot touchscreen på laptops. Det finns bra argument, använd dem istället!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur blir fingeravtryck mindre irriterande för att det är på en laptop?

Dessutom, om man faktiskt skall _jobba_ under längre perioder så kopplar man troligtvis på en riktig skärm och riktigt tangentbord, och då finns det definitivt ingen anledning att ha touchskärm. Det är bara dyrt och onödigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara låta dom göra två olika versioner?
En med touch för kidzen sen en annan utan, så sparar man lite pengar med.

Men klart, Microsoft slänger troligen in en hel del pengar för att touch ska vara ett krav.
Gotta think of those children!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mimematis:

Varför inte bara låta dom göra två olika versioner?
En med touch för kidzen sen en annan utan, så sparar man lite pengar med.

Men klart, Microsoft slänger troligen in en hel del pengar för att touch ska vara ett krav.
Gotta think of those children!

Det finns inget som tvingar tillverkarna att bygga efter Intels Ultrabook-mall. Det är många som skiter i det idag också och bygger datorer som liknar Ultrabooks men som inte uppfyller alla kraven. Det kommer fortsätta att vara så.

Touch blir vanligare för att folk vill ha det. Fler och fler skaffar sig en platta för det är smidigt. Med en hybriddator kan de få en surfplatta och en laptop i ett utan att behöva köpa två olika varor med allt trassel med filhantering som det innebär. Extra grinigt är det för folk som vill ha samma program på både laptop och surfplatta vilket är i princip omöjligt idag. Så den potentiell kundbasen är enorm och det är inte bara kids som vill ha det. Många så kallade vuxna som inte är datorentisuaster vill ha något litet och smidigt, det vill säga en laptop, för att slippa möblera hemmet efter en dator. De vill också ha en surfplatta för det ibland är smidigare. Nu får de båda. Jag ser inte problemet.

Det är fascinerande att datornördar som ju borde vara intresserade av utveckling är grinigare, gnälligare och mer bakåtsträvande och trångsynta än ett helt ålderdomshem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Hårddisk med SSD cache är dåligt, dom borde ha en riktig renodlat SSD istället. Vill inte ha en mekanisk hårddisk, det känns förlegat.

2.5 kg är supertungt. Det är vad mina hantlar som jag tränar med väger!
Skärpning!

4 GB RAM är futtigt när 3000 kronors laptops har mer än så.

Att dom ska tvinga på en avtagbar skärm och sånt är bara dumt, jag har redan en surfplatta, tyvm. Det kommer bara leda till att den blir mindre robust och tillförlitlig och skramla mer och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, jag är inte heller ett fan. Touch-skärm gör sig bäst på smartphones och plattor. Jag blir tokig om det är fingeravtryck på min datorskärm.

"För segmentet 799–998 dollar ska komponenterna vara inbyggda i skärmen som ska vara avtagbar, alternativt ska datorn vara konverterbar till surfplatta. "

Tur att ultrabooks är konverterbara och inte vanliga laptops.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Hårddisk med SSD cache är dåligt, dom borde ha en riktig renodlat SSD istället. Vill inte ha en mekanisk hårddisk, det känns förlegat.

2.5 kg är supertungt. Det är vad mina hantlar som jag tränar med väger!
Skärpning!

4 GB RAM är futtigt när 3000 kronors laptops har mer än så.

Att dom ska tvinga på en avtagbar skärm och sånt är bara dumt, jag har redan en surfplatta, tyvm. Det kommer bara leda till att den blir mindre robust och tillförlitlig och skramla mer och sånt.

1, Det är en dator i de längre prisklasserna där normalt vanlig HDD är standard. Intel tvingar alltså fram mer prestanda än som är normalt i prisklassen. Med dagens priser är inte alternativet SSD cache eller SSD utan alternativet är SSD eller HDD. Vilket väljer du? HDD eller en HDD med cache?

2, Det står max 2,5 kg, notera MAX.

3, Det står MINST 4 GB RAM och vad hade du tänkt dig att använda mer till på en enkel laptop? Tunga spel? nej det klarar inte grafiken. Videoredigering eller bildredigering? Nej det klarar inte skärmen och processorn. Vad har vi då kvar? E-penis?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kanske kan vara en bra lösning om den data man använder ofta är relativt statisk, men det ger ingen "WOW"-känsla som en SSD gör. De borde satsat på forskning om hur man kan få ner priset för SSD istället,

Kan inget annat än att hålla med!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer man att kunna köpa en enda enhet som kan användas som både laptop och surfplatta, om man så vill.
Utmärkt Intel!

Vill man inte ha fingeravtryck på skärmen så kan man ju låta bli att använda touchfunktionen helt enkelt. Det är inte svårare än så faktiskt. Sannolikt har touch-funktionaliteten blivit så billig idag att det hade varit dyrare och krångligare för tillverkarna att göra två versioner av alla datorer, med eller utan touch.

Självklart är det oergonomiskt att sitta med datorn i laptop-läge och köra touch längre perioder, men det är ju precis därför kravet på mid- och highend ultrabooks kommer vara att man ska kunna koppla loss och köra med enbart skärmen, för de ändamål där det är lämpligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur blir fingeravtryck mindre irriterande för att det är på en laptop?

Dessutom, om man faktiskt skall _jobba_ under längre perioder så kopplar man troligtvis på en riktig skärm och riktigt tangentbord, och då finns det definitivt ingen anledning att ha touchskärm. Det är bara dyrt och onödigt.

Men man behöver ju inte använda det bara för att det finns där! "Ja, men jag vill inte betala för någonting jag använder". Att köpa dator har man väl alltid fått med saker man inte använder, tex. jag har inte använt ISA, Firewire, Bluetooth i mina datorer bara för att nämna några saker men inte gnäller jag för det! Det är ju bara att försöka köpa det som passar en bäst, för det kommer (iaf för en överskådlig framtid) bli kompromisser!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är fascinerande att datornördar som ju borde vara intresserade av utveckling är grinigare, gnälligare och mer bakåtsträvande och trångsynta än ett helt ålderdomshem.

Det de sysslar med nu är snarare inveckling än utveckling. Det skall vara nytt "bara för att" utan att tillföra någon egentlig nytta verkar det som. Sedan är det inte heller särskillt konstruktivt att kalla folk som inte tycker som en själv för griniga gnälliga bakåtsträvare. Det låter mer som någon slags försvarsmekanism.

Skrivet av wargreymon:

"För segmentet 799–998 dollar ska komponenterna vara inbyggda i skärmen som ska vara avtagbar, alternativt ska datorn vara konverterbar till surfplatta. "

Tur att ultrabooks är konverterbara och inte vanliga laptops.

Ja för det lär de ju lyckas bra med. I dagsläget lär det bli en extremt osmidig surfplatta om de skall trycka in komponenter som räcker för att driva en vanlig laptop. Man får alltså en laptop med klumpig tung tjock skärm, eller en klumpig tung tjock surfplatta? Grattis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

2, Det står max 2,5 kg, notera MAX.

Fortfarande för hög vikt anser jag. Ultrabook ska ju ändå, vad jag förstår, stå för extra mobilitet. Och tanken är väl egentligen att det är Intels microsoft-svar på macbook air? Eller har jag missförstått? Och om då macbook pro t o m ligger på ca 1,62 kg så tycker i alla fall jag att 2,5kg är lågt krav att ha på ultrabook.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Men man behöver ju inte använda det bara för att det finns där! "Ja, men jag vill inte betala för någonting jag använder". Att köpa dator har man väl alltid fått med saker man inte använder, tex. jag har inte använt ISA, Firewire, Bluetooth i mina datorer bara för att nämna några saker men inte gnäller jag för det! Det är ju bara att försöka köpa det som passar en bäst, för det kommer (iaf för en överskådlig framtid) bli kompromisser!

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror väl på hur man ser det? Jag försöker alltid undvika onödigt tjafs när jag köper dator.

Om vi tar exemplet touch på laptop, som jag inte använder, får jag inte bara en dyrare laptop, utan bildkvaliteten och vikten påverkas också negativt. Det är inte OK i min bok. Det är nästan samma sak som "vaskning" tycker jag. Om du vill betala för massa saker du inte använder borde du fundera på om det inte vore bättre att faktiskt köpa produkter som motsvarar dina krav utan boat, och skänka pengarna du sparar till röda korset eller något. De behöver dem säkert bättre än datortillverkarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Touch-skärm nämdes = haters gonna hate a la SweC nivå.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Men man behöver ju inte använda det bara för att det finns där! "Ja, men jag vill inte betala för någonting jag använder". Att köpa dator har man väl alltid fått med saker man inte använder, tex. jag har inte använt ISA, Firewire, Bluetooth i mina datorer bara för att nämna några saker men inte gnäller jag för det! Det är ju bara att försöka köpa det som passar en bäst, för det kommer (iaf för en överskådlig framtid) bli kompromisser!

Skickades från m.sweclockers.com

Dock är det ju så att en touch skärm kostar mycket mer än vad ISA, Firewire och Bluetooth kostar att sätta i en dator men jag förstår vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det de sysslar med nu är snarare inveckling än utveckling. Det skall vara nytt "bara för att" utan att tillföra någon egentlig nytta verkar det som. Sedan är det inte heller särskillt konstruktivt att kalla folk som inte tycker som en själv för griniga gnälliga bakåtsträvare. Det låter mer som någon slags försvarsmekanism.

Precis detta som är det stora problemet med väldigt många företag, oavsett om dom tillverkar hårdvara, mjukvara/hemsidor. Windows 7 var precis bra som det var med sin layout, som man kanändra bra mycket till sin personliga preferens, men sedan har då Microsoft fått för sig att forcera på deras användare ett totalt annorlunda användargränssnitt. Varför? Dom ändrar bara något för ändringens skull. Don't fix whats not broken, som man säger.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1, Det är en dator i de längre prisklasserna där normalt vanlig HDD är standard. Intel tvingar alltså fram mer prestanda än som är normalt i prisklassen. Med dagens priser är inte alternativet SSD cache eller SSD utan alternativet är SSD eller HDD. Vilket väljer du? HDD eller en HDD med cache?

2, Det står max 2,5 kg, notera MAX.

3, Det står MINST 4 GB RAM och vad hade du tänkt dig att använda mer till på en enkel laptop? Tunga spel? nej det klarar inte grafiken. Videoredigering eller bildredigering? Nej det klarar inte skärmen och processorn. Vad har vi då kvar? E-penis?

det är inte intel atom vi har här. klart en ultrabook-cpu klarar videoredigering och bildbegandling, bara det att det blir på en något lägre nivå. Mkt glad jag gick för 8GB RAM i min MacBook air, hjälpt mycket när jag velat skissa aftereffects-grejor i laptopen före jag tagit det till skrivbordsdatorn.

edit: bör ändå lägga till. Att jag kan förstå att 4GB blir ett minimum då många sääkert överlever på det. Och ska man göra något mer krävande är det väl klart att man får lägga ut lite extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det finns inget som tvingar tillverkarna att bygga efter Intels Ultrabook-mall. Det är många som skiter i det idag också och bygger datorer som liknar Ultrabooks men som inte uppfyller alla kraven. Det kommer fortsätta att vara så.

Touch blir vanligare för att folk vill ha det. Fler och fler skaffar sig en platta för det är smidigt. Med en hybriddator kan de få en surfplatta och en laptop i ett utan att behöva köpa två olika varor med allt trassel med filhantering som det innebär. Extra grinigt är det för folk som vill ha samma program på både laptop och surfplatta vilket är i princip omöjligt idag. Så den potentiell kundbasen är enorm och det är inte bara kids som vill ha det. Många så kallade vuxna som inte är datorentisuaster vill ha något litet och smidigt, det vill säga en laptop, för att slippa möblera hemmet efter en dator. De vill också ha en surfplatta för det ibland är smidigare. Nu får de båda. Jag ser inte problemet.

Det är fascinerande att datornördar som ju borde vara intresserade av utveckling är grinigare, gnälligare och mer bakåtsträvande och trångsynta än ett helt ålderdomshem.

En hybriddator som är mer än 3gånger så stor och tung är knappast en utmanare mot en vanlig surfplatta.
Operativsystemet blir ju självklart W8, något som inte direkt lämpar sig till vanlig datoranvändning, det blir oerhört osmidigt att gå från en tung "surfplatta" till en hybridlösning när man lika gärna kan ha en av varje som är bra på SITT område.

Det finns ju en anledning till att surfplattor inte används som telefoner, man vill ha något smidigare..

Jag är all for en hybridlösning för dom som vill ha det, därav att man skulle göra två modeller.
För 100% vill ABSOLUT INTE ha en laptop med touch eller en inte optimal hybridlösning.

Dom skjuter som sagt sig själva i foten, precis som W8 med metro.
Det känns mer och mer som valmöjligheten inte längre ska få finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Precis detta som är det stora problemet med väldigt många företag, oavsett om dom tillverkar hårdvara, mjukvara/hemsidor. Windows 7 var precis bra som det var med sin layout, som man kanändra bra mycket till sin personliga preferens, men sedan har då Microsoft fått för sig att forcera på deras användare ett totalt annorlunda användargränssnitt. Varför? Dom ändrar bara något för ändringens skull. Don't fix whats not broken, som man säger.

För mig är det ganska tydligt varför: de hoppas att användarna skall vänja sig vid gränssnittet, älska det, och då föredra samma gränssnitt på sina framtida smartphones och plattor, och därför välja en platta med Windows RT/8, eller en Windows phone-smartphone. Om inte Windows phone eller RT hade funnits hade aldrig den tanken heller aldrig slagit Microsoft.

Men det har ju som bekant inte gått så bra. Windows phone går fortsatt trögt och många undviker aktivt att köpa ny PC just på grund av gränssnittet i Windows 8. Så frågan är ju om det var så smart.

Det är ingen direkt hemlighet att jag inte tycker det. Modern UI saknar syfte utan kompletterande produkter och touch på PC, och jag är totalt ointresserad av båda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

dyr, dyrare, dyrast

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det finns inget som tvingar tillverkarna att bygga efter Intels Ultrabook-mall. Det är många som skiter i det idag också och bygger datorer som liknar Ultrabooks men som inte uppfyller alla kraven. Det kommer fortsätta att vara så.

Touch blir vanligare för att folk vill ha det. Fler och fler skaffar sig en platta för det är smidigt. Med en hybriddator kan de få en surfplatta och en laptop i ett utan att behöva köpa två olika varor med allt trassel med filhantering som det innebär. Extra grinigt är det för folk som vill ha samma program på både laptop och surfplatta vilket är i princip omöjligt idag. Så den potentiell kundbasen är enorm och det är inte bara kids som vill ha det. Många så kallade vuxna som inte är datorentisuaster vill ha något litet och smidigt, det vill säga en laptop, för att slippa möblera hemmet efter en dator. De vill också ha en surfplatta för det ibland är smidigare. Nu får de båda. Jag ser inte problemet.

Det är fascinerande att datornördar som ju borde vara intresserade av utveckling är grinigare, gnälligare och mer bakåtsträvande och trångsynta än ett helt ålderdomshem.

Så om man är datornörd så måste man gilla all ny teknik, även om det bara är massa gimmickar? Jag kan förstå nyttan av touch på mellan och topp-segmentet av de nya Ultrabooksen då de kan agera som plattor, men den lågsegmentet...det är ju bara korkat (imo).

Om vi nu kräsna, kritiska datornördar vill ha en Ultrabook med en i7a, högupplöst skärm men ändå slimmad och snygg som inte är en laptop/platta-hybrid, så går vi bet och måste betala mer för en digitizer som vi inte vill använda, och som ger sämre bild och även lite extra vikt.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid