Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009

Bios vägrar ladda!

De senaste två veckorna har jag haft problem med min dator. Ibland när jag startar den så fastnar den utan att bios laddar och så står den och tuggar i timmar och jag förstår inte varför. Försökt med hela dagen men den vägrar... vad kan vara fel?

Skickades från m.sweclockers.com

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Tumnus:

De senaste två veckorna har jag haft problem med min dator. Ibland när jag startar den så fastnar den utan att bios laddar och så står den och tuggar i timmar och jag förstår inte varför. Försökt med hela dagen men den vägrar... vad kan vara fel?

Och du har resettat CMOS, bytt CMOS-batteri och laddat ned senaste BIOS?

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Slaktardej:

Och du har resettat CMOS, bytt CMOS-batteri och laddat ned senaste BIOS?

Ja, Ja och nej har inte kunnat ta mig in i bios ens.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Tumnus:

Ja, Ja och nej har inte kunnat ta mig in i bios ens.

Testat med ett ensamt ramminne?
Kommer inte på vilka felfaktorer som kan finnas. Det kan inte vara någon jumper som du av någon konstig anledning flyttat på eller som lossnat?

Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Slaktardej:

Testat med ett ensamt ramminne?
Kommer inte på vilka felfaktorer som kan finnas. Det kan inte vara någon jumper som du av någon konstig anledning flyttat på eller som lossnat?

Har provat att byta minnen och det blir samma problem. Det roliga är att datorn ibland bootar upp ordentligt.. utan att jag har gjort något. Jag får inte ens upp bios utan skärmen är svsrt förutom ett streck uppe i det vänstra hörnet. Ock tangentbordet fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Tumnus:

Har provat att byta minnen och det blir samma problem. Det roliga är att datorn ibland bootar upp ordentligt.. utan att jag har gjort något. Jag får inte ens upp bios utan skärmen är svsrt förutom ett streck uppe i det vänstra hörnet. Ock tangentbordet fungerar.

Har funderat: Vad händer om du startar datorn utan hårddisk, USB-tillbehör, nätverkskabel och(Om BIOS fungerar då) inga RAM-minnen isatta?

Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Slaktardej:

Har funderat: Vad händer om du startar datorn utan hårddisk, USB-tillbehör, nätverkskabel och(Om BIOS fungerar då) inga RAM-minnen isatta?

Samma sak

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Tumnus:

Samma sak

Tja, återstår väl bara att byta moderkortet då.

Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Slaktardej:

Tja, återstår väl bara att byta moderkortet då.

Kan nog bli så