Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en grön moped
Registrerad
Jan 2013

Överklockning av 8150

överklockade min FX 8150 till 4.3ghz med Amd overdrive sen gjorde jag ett stability test på 1min och det funkade men jag kom upp i 56-58c och jag vet inte om jag ska köra ännu längre på tested vad tycker ni ? och är min temp för varm ? kylare Cooler master V8

GPU: Powercolor r9 280x
CPU: AMD FX(tm)-8150 8-Core OC 3,6Ghz
PSU: XFX 850 +80 bronze
RAM: 2x 4GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
Moderkort: Asus M5A97 R2.0

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Dra0mz:

överklockade min FX 8150 till 4.3ghz med Amd overdrive sen gjorde jag ett stability test på 1min och det funkade men jag kom upp i 56-58c och jag vet inte om jag ska köra ännu längre på tested vad tycker ni ? och är min temp för varm ? kylare Cooler master V8

Försök att hålla dig under ~62C under load. 1 minut är FÖR lite, vill du veta att processorn är stabil så är det 12-24timmar som gäller, alla tycker dock olika.
Jag kan tillägga en sak, uppenbarligen så var jag lite otydlig.

För att testa en stabil klock som skall användas så är det ett långt träningspass som gäller, vid test av olika frekvenser & spänningar för att hitta sweetspoten så räcker det med att köra några minuter för att se att det fungerar.

Jag får tacka shaglord för sin kommentar.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 10.1

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

1 min är ok enligt mig men det är bra om du lätt går över gränsen i överklockning för att veta var den finns. Därefter kan du backa lämpligt mycket för att ge dig lite marginal. Kylning och strömförsörjning kan variera med tiden och utan marginal kan du börja få problem längre fram.

Dvs att göra ett burn-in på 12 timmar och ligga precis på gränsen är sämre än att köra 1 min och sedan backa tillbaka en bit. Dock som sagt så har alla olika metoder. No disrespect.

Temperaturen är det inget fel på.

/s

2500k H2O, HD6950@6970

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

*Tråd låst*

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.