Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Vad har jag för klockning? (CPU)

Jag genomförde precis min första CPU överklockning och datorn verkar vara stabil hittills, men det är två saker som förvirrar mig lite. I CPU-Z så står det att min core speed är ca 3555 Mhz, men går jag in i bios så står det "Current CPU Frequency" ca 3.3 Ghz... Vilken av de är det som gäller? Jag tog en screenshot på CPU-Z om det behövs - http://i46.tinypic.com/snfgj6.png

Jag har klockat genom att endast ändra CPU base frequency and CPU multiplier samtidigt som jag justerade Memory ratio så systemet blir stabilt. Alla andra inställningar i biosen är stock. En till fråga, när jag gjorde första klockningen så varierade "Core speed" i CPU-Z väldigt mycket, mellan 2000 Mhz till och gick upp till ca 3700 Mhz om jag arbetade med diverse program. Jag startade då om datorn och ökade "CPU base frequency" i biosen, startade CPU-Z och fick då "Core Speed" som ca 3555 Mhz, utan att värdet varierade, hur kommer det sig?

Mina Specs -
CPU: i7-860
Moderkort: MSI P55 GD-65
Grafikkort: HD 7970 Ghz

i7-4790K, Asus Maximus VII Ranger, XFX HD 7970 GHZ, 8 GB Corsair Vengeance

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.167.?.!
Registrerad
Feb 2012

Ladda ner occt eller prime95 och testa köra prollen i 100% load.
När du kör något av programmen så ska du då även kolla core speed i CPU-Z.
Då ser du vad din prolle levererar i load.
När du sedan stänger ner programmet du testar prollen med så bör din core speed sjunka.

Enligt CPU-Z så ligger du på 3,5 Ghz
Mvh

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Intel3770:

Ladda ner occt eller prime95 och testa köra prollen i 100% load.
När du kör något av programmen så ska du då även kolla core speed i CPU-Z.
Då ser du vad din prolle levererar i load.
När du sedan stänger ner programmet du testar prollen med så bör din core speed sjunka.

Enligt CPU-Z så ligger du på 3,5 Ghz
Mvh

Jag överklockade lite till och köre prime95, kom upp till 3755 Mhz i Core Speed, men i biosen så finns det ingen CPU frekvens som är 3755, snarare står det att CPU frekvensen är 3.57 Ghz... Är det turbo boost som gör att CPU:n går upp till 3755 Mhz eller är det två helt olika frekvenser/hastigheter? Här är en bild från biosen - http://tinypic.com/view.php?pic=2s77wvd&s=6

i7-4790K, Asus Maximus VII Ranger, XFX HD 7970 GHZ, 8 GB Corsair Vengeance