Antek Kühler H2O 620 CPU cooler fläkt hastighet

Permalänk
Medlem

Antek Kühler H2O 620 CPU cooler fläkt hastighet

hej har sutti här och undrat hur man får ändrat hastigheten, har googlat och så och ej fått ett svar.
det är nu så att fläkten körs i 100% hela tiden vilket är jobbigt om man är ute efter en lite tystare dator, cpu:n ligger på ca 25grader hela tiden när den används går upp till 38c när man spelar bf3 max.

fläkten sitter fast i vattenkylningen, därifrån sen fast i moderkortet.
tack i förväg

Permalänk
Medlem

Sätt fläkten på CPU_FAN istället så kan moderkortet reglera den efter CPU tempen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Sätt fläkten på CPU_FAN istället så kan moderkortet reglera den efter CPU tempen.

så jag ska koppla ut den ur vattenkylaren och koppla den till cpu fan istället?

Permalänk
Medlem

Japp.
Sen låter du moderkortet styra hastigheten.
Vissa moderkort gör det väldigt bra, andra lite mindre bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Japp.
Sen låter du moderkortet styra hastigheten.
Vissa moderkort gör det väldigt bra, andra lite mindre bra.

okej, ska testa kommer tillbaka bara datorn startar

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Sätt fläkten på CPU_FAN istället så kan moderkortet reglera den efter CPU tempen.

Tyvärr så går detta inte med fläkten man får med. Då den endast 2pin.

Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av maikzen:

okej, ska testa kommer tillbaka bara datorn startar

gjorde som du sade, dock körs den än i 100% och kan ej även kontrollera den via datan, ska försöka gå in på bios o pröva där via.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Tyvärr så går detta inte med fläkten man får med. Då den endast 2pin.

Rätta mig om jag har fel

den är nog 3pin

tror jag fick den lite tystare, är ej dock säker
vågar ej kommentera.
dock verkar tempsen vara normala så jag vet ej om jag inbillar mig.

Permalänk
Skrivet av maikzen:

den är nog 3pin

tror jag fick den lite tystare, är ej dock säker
vågar ej kommentera.
dock verkar tempsen vara normala så jag vet ej om jag inbillar mig.

Det är en sådan fläkt du har? Där ser man att det är en 2 pin

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Det är en sådan fläkt du har?

ja.

Permalänk
Medlem

tycker den blev faktiskt tystare nu, och nu märks det även i tempsen den hoppar imellan 32-37

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Det är en sådan fläkt du har? Där ser man att det är en 2 pin

Den där är 3pin, jag har en på bordet precis framför mig.

Permalänk
Skrivet av Decalibration:

Den där är 3pin, jag har en på bordet precis framför mig.

Jag har också en liggandes bredvid mig. Men ser du inte att det endast är 2pin och inte 3?
Titta på mina fina paint skills

Rätta mig gärna om jag har fel!

EDIT: Förstår nu vad du menar att det är en 3pin! Du syftar på att det är 3pins ''kontakt hölje''? Då är det en 3pins men man får ju kolla på hur många sladdar det är också? De 2 stiften ger ström till fläkten medans den 3:e berättar rpmen Men denna sladd jävel finns inte Gonatt på dig ska sova nu

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av maikzen:

tycker den blev faktiskt tystare nu, och nu märks det även i tempsen den hoppar imellan 32-37

Amen vad bra då Men rekommenderar att t ex skaffa 2st 1000rpm fläktar Då kyler det bra samt så är det tyst! I alla fall så är 1000rpm tyst enligt mig!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Jag har också en liggandes bredvid mig. Men ser du inte att det endast är 2pin och inte 3?
Titta på mina fina paint skills

Rätta mig gärna om jag har fel!

EDIT: Förstår nu vad du menar att det är en 3pin! Du syftar på att det är 3pins ''kontakt hölje''? Då är det en 3pins men man får ju kolla på hur många sladdar det är också? De 2 stiften ger ström till fläkten medans den 3:e berättar rpmen Men denna sladd jävel finns inte Gonatt på dig ska sova nu

Ah, lite trött.

Permalänk
Medlem

Ingen aning hur standardfläkten presterar och/eller låter i standardutförande, men jag har en Corsair Air Series SP120 i pulläge(?) kopplad till extern fläktcontroller och denna combo fungerar bra så långt.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II