Screen-tearing trots FPS cappad till 60.

Permalänk
Medlem

Screen-tearing trots FPS cappad till 60.

Tjenare, jag har ett litet problem med min spelupplevelse. Jag upplever enligt min smak galet mycket screen-tearing. Jag har en BenQ G2420HDB som är en 60Hz skärm. I spelen cappar jag alltid FPS'en till 60 men får ändå massvis med Screen-tearing. Vad beror detta på?

// MrTall

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Skrivet av MrTall:

Tjenare, jag har ett litet problem med min spelupplevelse. Jag upplever enligt min smak galet mycket screen-tearing. Jag har en BenQ G2420HDB som är en 60Hz skärm. I spelen cappar jag alltid FPS'en till 60 men får ändå massvis med Screen-tearing. Vad beror detta på?

// MrTall

Testa cappa den på 58 eller 62-65 och se om det blir skillnad..

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Testat V-sync?

Permalänk

Man fåt alltid screen tearing, om man så cappar till 30, ja vet dock inte varför.
V-sync är den enda garanterade lösningen.

Att cappa nära 60 eller 60 är sämst från va ja märkt, då blir tearingen sjukt slö och går sakta genom skärmen, vilket är otroligt störande.

Permalänk
Medlem

Gå till catalyst drivrutinen och testa sätt på V-sync där om det kan hjälpa dig.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

Det som står under är vad jag TROR och absolut ingenting jag faktiskt vet är sant.

Det är väll så att screen tearing händer när en bild är skriven och skickas innan den tidigare bilden är klar med att visas eller var det att bilden inte skrivs klart innan den skickas till skärmen? Ehh någonting sådant. Om man bara förhindrar spelet att visa över 60 bilder per sekund så kan dessa fortfarande skrivas lite hej vilt och hur de vill tex så kommer 10 frames inom en tidsram men sedan så kommer kanske 3 frames i en lika lång tidsram. Om man sätter på VSYNC så ritar den upp hela bilden och visar den.

Så även om du bara tillåter ett visst antal FPS så kan tearing fortfarande förekomma, därför så skiter jag själv i VSYNC och att cappa FPS, jag har hellre screen tearing än sirapsmus.

Permalänk

Är väl bara spel med Software Mouse som påverkar musen i sig?
Hårdvaru Mus ska gå lika fort, sen om bilderna inte är lika snabba är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren. Jag gillar inte V-sync då min dator inte håller stabila 60fps i alla spel så då blir det ett jävla hoppande i fps'en med V-sync på. Aja... Får väll leva med det då tills man kan köpa en 120hz skärm

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av MrTall:

Okej, tack för svaren. Jag gillar inte V-sync då min dator inte håller stabila 60fps i alla spel så då blir det ett jävla hoppande i fps'en med V-sync på. Aja... Får väll leva med det då tills man kan köpa en 120hz skärm

En 120hz kommer inte göra saken bättre om du har problem att upprätthålla 60FPS i spel redan som det är, tyvärr.

Så det jag skulle satsa på är att skaffa ett grafikkort som klarar av att leverera konstanta 60fps, eller dra ner på grafiken. Då kommer din tearing bli bättre också, använder själv aldrig vsync och har inga problem alls med tearing, och då har jag inte cappat hzen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Det som står under är vad jag TROR och absolut ingenting jag faktiskt vet är sant.

Det är väll så att screen tearing händer när en bild är skriven och skickas innan den tidigare bilden är klar med att visas eller var det att bilden inte skrivs klart innan den skickas till skärmen? Ehh någonting sådant. Om man bara förhindrar spelet att visa över 60 bilder per sekund så kan dessa fortfarande skrivas lite hej vilt och hur de vill tex så kommer 10 frames inom en tidsram men sedan så kommer kanske 3 frames i en lika lång tidsram. Om man sätter på VSYNC så ritar den upp hela bilden och visar den.

Så även om du bara tillåter ett visst antal FPS så kan tearing fortfarande förekomma, därför så skiter jag själv i VSYNC och att cappa FPS, jag har hellre screen tearing än sirapsmus.

Jepp, aldrig haft v-sync på i spel där jag använder musen mycket, helt sjukt segt.
Jag är dock petig som sören med sådant.