Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
asdasd
Registrerad
Okt 2006

Fläkt NH-U9B passar ej i moderkortet?

Hej!

Har precis köpt en ny NH-U9B SE2 från Noctua för att kyla ner min för varma AMD Phenom II x4 955 BE-processor. Problemet är att det ser ut som att den inte passar, skruvhålen som den ska monteras i sitter för långt isär. Moderkortet är ett Gigabyte GA-M770-UD3, vilket på Noctuas hemsida ska vara kompatibelt med kylaren. Det står något om en bracket som ska finnas under moderkortet men även om en annan bracket än den jag har ska användas så kommer det ju aldrig påverka var skruvhålen sitter. Har någon annan erfarenheter av detta? Är det bara jag som är totalt efterbliven och missar något kanske?

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

Har du valt rätt fästen? Det är ju olika för AMD och Intel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
asdasd
Registrerad
Okt 2006

Ja, rätt fästen har jag i alla fall lyckats hitta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Har du roterat den rätt?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du ska ju skruva den mot originalbakplattan har du inte kvar den ? Eller vänder du fästet 1/4 varv fel ?

http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_u9b_se2_manual_en....

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
asdasd
Registrerad
Okt 2006

Så här ser det ut (ber om ursäkt för skissen ):

Den orangea ramen togs bort (enligt manualen) och så monterades de böjda plattorna på gummidistanser i skruvhålen med böjen inåt. Problemet är att de kommer för långt ifrån varandra så själva fläkten når inte båda.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Verkar ju mycket skumt om du verkligen har vänt alla fästen åt rätt håll, har du bilder ?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
asdasd
Registrerad
Okt 2006

Har ingen möjlighet att ta bild på moderkortet just nu, kan ladda upp lite senare. Men så här ser i alla fall monteringen på fläkten ut.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Hur mycket saknas det ? är det nån mm eller många ?
Enligt monteringsanvisningen ska du ju inte montera på allt på flänsen och fjädrarna gör väl att det flexar lite i det förbandet om du gör det i den ordning som anvisningen beskriver, så är det nån mm så kan det säkert bero på ordningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
asdasd
Registrerad
Okt 2006

Jo precis, nu monterade jag allt på fläkten bara för att visa hur det ser ut. Annars har jag gjort enligt beskrivningen. Det saknas säkert minst 1-2 cm, i alla fall inte tillräckligt lite för att kunna flexa fast den

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

?? Ser det ut så ?