Permalänk
Medlem

Fläkt NH-U9B passar ej i moderkortet?

Hej!

Har precis köpt en ny NH-U9B SE2 från Noctua för att kyla ner min för varma AMD Phenom II x4 955 BE-processor. Problemet är att det ser ut som att den inte passar, skruvhålen som den ska monteras i sitter för långt isär. Moderkortet är ett Gigabyte GA-M770-UD3, vilket på Noctuas hemsida ska vara kompatibelt med kylaren. Det står något om en bracket som ska finnas under moderkortet men även om en annan bracket än den jag har ska användas så kommer det ju aldrig påverka var skruvhålen sitter. Har någon annan erfarenheter av detta? Är det bara jag som är totalt efterbliven och missar något kanske?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du valt rätt fästen? Det är ju olika för AMD och Intel.

Permalänk
Medlem

Ja, rätt fästen har jag i alla fall lyckats hitta

Permalänk
Medlem

Har du roterat den rätt?

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska ju skruva den mot originalbakplattan har du inte kvar den ? Eller vänder du fästet 1/4 varv fel ?

http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_u9b_se2_manual_en....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut (ber om ursäkt för skissen ):

Den orangea ramen togs bort (enligt manualen) och så monterades de böjda plattorna på gummidistanser i skruvhålen med böjen inåt. Problemet är att de kommer för långt ifrån varandra så själva fläkten når inte båda.

Permalänk
Rekordmedlem

Verkar ju mycket skumt om du verkligen har vänt alla fästen åt rätt håll, har du bilder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ingen möjlighet att ta bild på moderkortet just nu, kan ladda upp lite senare. Men så här ser i alla fall monteringen på fläkten ut.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur mycket saknas det ? är det nån mm eller många ?
Enligt monteringsanvisningen ska du ju inte montera på allt på flänsen och fjädrarna gör väl att det flexar lite i det förbandet om du gör det i den ordning som anvisningen beskriver, så är det nån mm så kan det säkert bero på ordningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo precis, nu monterade jag allt på fläkten bara för att visa hur det ser ut. Annars har jag gjort enligt beskrivningen. Det saknas säkert minst 1-2 cm, i alla fall inte tillräckligt lite för att kunna flexa fast den

Permalänk
Rekordmedlem

?? Ser det ut så ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.