Hur sänka hastigheten när CPU inte arbetar?

Permalänk

Hur sänka hastigheten när CPU inte arbetar?

Är en nybörjare på överklockning, men en grej jag undrar är att när jag t.ex klockat upp min CPU till 3.5Ghz så ligger den på den hastigheten konstant även när CPUn inte arbetar.
Jag vet att det ska finnas nåt som gör att den klockan sänks (har tittar lite på youtube klipps för min CPU).
Någon vet vet?

AMD FX-8120 på en M5A97 LE r2.0

Mvh

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

jag vet att intels processorer sänker klocken automatiskt när dom inte belastas. men jag vet inte om AMDs processorer gör det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av EvilWord:

jag vet att intels processorer sänker klocken automatiskt när dom inte belastas. men jag vet inte om AMDs processorer gör det.

Det tillför inte så mycket till tråden om du bara skriver att du inte vet, hehe.
Tänk om alla skulle göra det..

Intel's variant heter SpeedStep, AMD's heter Cool 'n Quiet.

Skrivet av dvcorleone:

Är en nybörjare på överklockning, men en grej jag undrar är att när jag t.ex klockat upp min CPU till 3.5Ghz så ligger den på den hastigheten konstant även när CPUn inte arbetar.
Jag vet att det ska finnas nåt som gör att den klockan sänks (har tittar lite på youtube klipps för min CPU).
Någon vet vet?

AMD FX-8120 på en M5A97 LE r2.0

Mvh

Överklocka med off-set istället för att ställa in en fast spänning och stäng ej av Cool 'n Quiet.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Yepp, trixade lite och kom fram till det nu. Det går att tänka även så sent som det är
Tack iallafall

Permalänk
Skrivet av IsmailMusse:

undrar också hur man sänker o:
min går ju förfan i 80-90% hela jäääävla tiden, fattar inte varför!!

Skit bakom spakarna.
Höhö.

Kolla vad som suger din CPU i aktivitetshanteraren och systemövervakaren.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

På offset mode blue screens hela tiden.
På manuellt funkar det, wtf?
Hur ställer man in värden på offset egentligen?

Permalänk
Entusiast

Hjälp gärna mig med

Det är likadant för mig med min processor när jag kör den i offset.

När jag startar upp datorn och är i idle så ligger den på 1.31V (Som är mitt stabila Volt-värde) och 4.5GHz och när jag startar Prime95 så går Volten ner till ungefär 1.25V och jag får en BSOD, jag fattar ingenting, det är ju raka motsatsen som händer jämfört med vad som ska hända!

Därför kör jag temporärt manuellt läge men jag skulle ju gärna vilja fixa det här för att spara ström och livstid på processorn.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈