Permalänk

Värmeljusdriven Termoelektrisk Fläkt

Ett hobbyprojekt jag precis blev klar med. Det är en termoelektrisk generator (peltier-element) som drivs av ett värmeljus som driver en fläkt som kyler ett element som ökar spänningen som ökar luftflödet som sprider värmen i rummet. Trevlig att ha som prydnad och mycket enkel att konstruera. Mer information om hur man bygger den finns på youtube och länken nedan.

Youtube
Instructables

Värmeljusdriven Termoelektrisk Fläkt

Permalänk

Snyggt gjort! 5P från mig!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Villl ha! Gillar tips, bugar och bockar

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt, 5 p!

Permalänk
Medlem

humoristiskt, snyggt och orginellt! Dagens skratt!

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga? Helt klart underbart, fint och fantastiskt ska man såklart säga!

5/5

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

snyggt! stilrent! praktiskt? nja ^^
en liten fundering bara! värmeljus strålar ju mkt värme neråt också så blir det inte brännmärken i träbiten?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av joohansson:

Ett hobbyprojekt..

Lite småkul att läsa din tidigare tråd nu där folk var så skeptiska innan ^^

5p från mig, maskinell skönhet skulle lätt ha den som prydnad hemma.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

Gillar konceptet som fan. Riktigt coolt! Snyggt utfört också. Coolt att kunna ställa ett värmeljus där och så går fläkten liksom.

Verkningsgraden är riktigt go också. Räknar man med 0,36 W av 2 värmeljus á 100 W och en verkningsgrad i motorn på 80 % så får man en verkningsgrad på 0,144 %. Sen får man dessutom räkna med att en del (det mesta?) av dessa 0,36 W går bort åt att flytta luft genom kylflänsen. Nettoeffekten blir därför långt mycket lägre. Inte den mest miljövänliga lösningen kanske, men det har väl inte så stor betydelse

Hur varm blir värmeflänsen? Kanske skulle isolera den och sätta nån form av "kjolar" runt sidorna som håller kvar den varma luften längre tid uppe mot flänsen. Då borde dessutom luften som ligger mot värmeflänsen bli riktigt varm eftersom den inte har nånstans att ta vägen, som det är nu glider den bara direkt ut eftersom den är lättare än den kallare omgivande luften.

Tycker sånt här är riktigt coolt iaf!

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Riktigt najs 5p

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Lite småkul att läsa din tidigare tråd nu där folk var så skeptiska innan ^^

5p från mig, maskinell skönhet skulle lätt ha den som prydnad hemma.

välkommen till swec XD allt e dumt och stavfel kommer före frågan XD

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

snyggt! stilrent! praktiskt? nja ^^
en liten fundering bara! värmeljus strålar ju mkt värme neråt också så blir det inte brännmärken i träbiten?

Kul att ni gillar den! Nä den klarar sig fint faktiskt.

Skrivet av Mats Myntsamlare:

Gillar konceptet som fan. Riktigt coolt! Snyggt utfört också. Coolt att kunna ställa ett värmeljus där och så går fläkten liksom.

Verkningsgraden är riktigt go också. Räknar man med 0,36 W av 2 värmeljus á 100 W och en verkningsgrad i motorn på 80 % så får man en verkningsgrad på 0,144 %. Sen får man dessutom räkna med att en del (det mesta?) av dessa 0,36 W går bort åt att flytta luft genom kylflänsen. Nettoeffekten blir därför långt mycket lägre. Inte den mest miljövänliga lösningen kanske, men det har väl inte så stor betydelse

Hur varm blir värmeflänsen? Kanske skulle isolera den och sätta nån form av "kjolar" runt sidorna som håller kvar den varma luften längre tid uppe mot flänsen. Då borde dessutom luften som ligger mot värmeflänsen bli riktigt varm eftersom den inte har nånstans att ta vägen, som det är nu glider den bara direkt ut eftersom den är lättare än den kallare omgivande luften.

Tycker sånt här är riktigt coolt iaf!

Jo precis, helt värdelös egentligen att ha som generator men allting som går bort i verkningsgrad blir ju värme, vilket var syftet med värmeljuset från början så man förlorar faktiskt ingenting Den sprider värmen mer jämnfördelat i rummet, vilket tillför energi i form av glädje, så man skulle kunna säga att man får ut mer än 100% av värmen!

Nedre flänsen blir 80 grader med fläkt på och 100 grader utan. Bättre isolering borde absolut kunna öka effekten men svårt att fixa det "snyggt". Jag ska fundera på det!

Permalänk
Medlem

Vore riktigt fränt att ha en sådan på bordet:) 5/5

Permalänk
Medlem

Fan va fräsigt Nu vet jag vad jag ska använda min överblivna kylfläns till Vad är det för effekt på peltier elementet? Typ jättelåg eller?

Permalänk
Medlem

Måste vara nåt bland det konstigaste och coolaste jag sett!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Proffsmoddare

Riktigt elegant! Fin och enkel konstruktion. 5p!

Visa signatur

Byggen:
Shrine, Tempel

Följ mig gärna på facebook: https://www.facebook.com/lovehultenau

Permalänk
Medlem

betyder att man slipper 3pins kontakten till CPU-fläkten då

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Gillar den starkt, bra jobbat

Visa signatur

A heavy bassline is my kind of silence!

Permalänk
Skrivet av Itchago:

Fan va fräsigt Nu vet jag vad jag ska använda min överblivna kylfläns till Vad är det för effekt på peltier elementet? Typ jättelåg eller?

52W tror jag, inte helt säker (vmax, imax och qmax är 8, 15 resp 52). Får ut 0,5W typ vid 100 grader tempdiff.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

påminner mig om stirlingmaskiner, mycket coolt! 5/5

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Lite småkul att läsa din tidigare tråd nu där folk var så skeptiska innan ^^

5p från mig, maskinell skönhet skulle lätt ha den som prydnad hemma.

Fast jag måste faktiskt påstå att det skeptiska folket i den tråden fortfarande har rätt, detta hade inte fungerat för att kyla en CPU men
Finns ju dock bara ett sätt att få reda på det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vilken vacker skapelse!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna se ett test av detta på en CPU? den för ju klara av att kula en HTPC iaf?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Riktigt finurlig och trevligt bygge, som många tidigare sagt så vill man ju ha en hemma bredvid datorn bara för att, hittar man någon snygg gammal fläkt(snygga fläktblad) så kanske man skulle bygga sig en!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Liknar såna man brukar kunna ha på kaminer, för att sprida värme runt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

ser ju onekligen väldigt trevlig ut

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Hah, fränt litet projekt! Förvånas av att det går att få tillräckligt utbyte från ett värmeljus mha termoelement för att driva en fläkt.

Man kanske skulle smälla ihop nåt liknande, så kan man ju vara romantisk och mysig, samtidigt som man håller nördfanan högt nästa gång man drar hem nån tjej

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hah, fränt litet projekt! Förvånas av att det går att få tillräckligt utbyte från ett värmeljus mha termoelement för att driva en fläkt.

Man kanske skulle smälla ihop nåt liknande, så kan man ju vara romantisk och mysig, samtidigt som man håller nördfanan högt nästa gång man drar hem nån tjej

"Nördfanan" skall alltid vara på topp.

Helskönt bygge! Nu vet man vad man skall använda alla sina gamla kylflänsar till...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

"Vill ha" faktor på den! Grymt bygge!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.