Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Lite oftopic: men vad hände med Vapochill som var så inne i början på 2000 talet?

En Vapochill / Mach låter ändå endel om man gämför med vattenkylning och det är betydligt krångligare än att köra med vatten eller för den delen luft/slutet system.

Du arbetar med minusgrader, vilket gör att du måste isolera så stort område runt socklen totalt.
Vaselin var det optimala, krävdes endel (ca en burk per nytt moderkort) och var omöjligt att få bort.

Fördelarna finns, men är idag ganska små.
Det var stor skillnad på att överklocka s939 processorer med kompressor, min Opteron 146 gjorde 2,8 - 2,9 under kompressorn och "bara" 2,6 på luft.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Vapochill XEn jag hade var tokenkel. De har med material för att täcka runt om. Men som du säger kompressorer det finns inte helt tysta sådana men det är ett mysigt brr

Nackdelen med vattenkylning är ju främst att man kanske inte vill ha en kompressor för CPUn, en för GPUn och om man är så hardcore man tycker sig behöva en för chipsetet också. Men annars upplevde jag det enklare att installera än vattenkylningen även om inget är direkt svårt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Skrämmande den videon...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Skrämmande den videon...

Håller med ! Dock bra att visa det så att folk lär sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Skrämmande den videon...

Har sett ditt album och du verkar kunna det där med vattenkylning, så har jag uppfattat det rätt att han placerat pumpen för långt ifrån reservoaren ? Rätta mig gärna ifall jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Har sett ditt album och du verkar kunna det där med vattenkylning, så har jag uppfattat det rätt att han placerat pumpen för långt ifrån reservoaren ? Rätta mig gärna ifall jag har fel

Han har gjort så många fel att jag inte vet vart jag ska börja... Största felet är hur han luftar ur systemet samt läck testar med hela systemet på. Pumpen går ju torrt, ett under att den överlevde.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Han har gjort så många fel att jag inte vet vart jag ska börja... Största felet är hur han luftar ur systemet samt läck testar med hela systemet på. Pumpen går ju torrt, ett under att den överlevde.

Ja men pumpen går torr pga reservoaren är för långt ifrån pumpen right ?
Snyggt bygge du har btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Ja men pumpen går torr pga reservoaren är för långt ifrån pumpen right ?
Snyggt bygge du har btw

Tack!
Placeringen av reservoaren och pumpen är inte bra! Värdelöst faktiskt, dock inte största problemet. Han har även kopiösa mängder luft i system och verkar inte ha öppnat stopp pluggen i toppen på reservoaren så systemet inte är under tryck. Pumpen är gravitationsmatad men som du ser får han inte ner vatten till pumpen, du måste få ner vattnet till pumpen innan du startar den! Pumpen är skapad för att flytta vatten inte gas...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Tack!
Placeringen av reservoaren och pumpen är inte bra! Värdelöst faktiskt, dock inte största problemet. Han har även kopiösa mängder luft i system och verkar inte ha öppnat stopp pluggen i toppen på reservoaren så systemet inte är under tryck. Pumpen är gravitationsmatad men som du ser får han inte ner vatten till pumpen, du måste få ner vattnet till pumpen innan du startar den! Pumpen är skapad för att flytta vatten inte gas...

Som jag misstänkte då