Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Volts varierar

Har satt min vcore volt till 1.15 och när jag kör prime95 funkar allt bra, volten ligger nära 1.15.
Men när CPU kör ca 20% är volten högre (ca 1.224~). Det kanske inte är så stor skillnad, men ska det vara så? Det är inget undantag utan har testat flera gånger.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Vad är det för CPU och moderkort du har?
De flesta nya processorer justerar volten efter belastning, men det känns konstigt att den blir högre vid lägre belastning. Det borde vara tvärtom. Om det är ett fel så kan det bero på tex trasigt moderkort eller trasigt nätagg.

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009

Eller så har TS skrivit fel.

Om man kör med strömsparfunktioner påslagna, vilket rekommenderas, så vid idle så brukar vcore vara lägre och sen klockar processorn upp sig automatiskt vid belastning.

Min e-penis är inte lång, men s m a l ...
Speldatorn: Corsair 500R | GA-Z77X-UD3H | 3570K@4.4GHz | Kühler 620 | Vengeance 8GB | 7970 CF | Intel 330 120GB | Crucial C300 64GB | FD Newton R2 800W | Xonar DGX | BenQ GL2450
HTPC: Intel NUC DC3217IYE | 4GB | Crucial m4 64GB
NAS: HP Proliant N54L | NAS4FREE 9.2 | 2+2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2012

Har sett detta på flera av mina kompisars datorer med i5or i. Verkar som de får Vdrop vid belastning. Brukar finnas funktioner i BIOS man kan pilla på för att förhindra Vdrop. LLC tror jag det heter.

När jag tänker efter så droppar även min spänning lite ifall jag inte har LLC på så skulle tro att det är fullt normalt.

| Intel i5-4670k @ 4,2GHz 1,18V | Noctua NH-U12P SE2 | Tri-X R9 290 | ASUS Z-87 A| Seagate 1TB HDD @7200rpm | Corsair TX V2 750W PSU | 2x4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333MHz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av dvcorleone:

Har satt min vcore volt till 1.15 och när jag kör prime95 funkar allt bra, volten ligger nära 1.15.
Men när CPU kör ca 20% är volten högre (ca 1.224~). Det kanske inte är så stor skillnad, men ska det vara så? Det är inget undantag utan har testat flera gånger.

Mvh

Skrivet av Wallman_91:

Har sett detta på flera av mina kompisars datorer med i5or i. Verkar som de får Vdrop vid belastning. Brukar finnas funktioner i BIOS man kan pilla på för att förhindra Vdrop. LLC tror jag det heter.

När jag tänker efter så droppar även min spänning lite ifall jag inte har LLC på så skulle tro att det är fullt normalt.

yepp, spänningen sjunker vid belastning, helt normalt.

I7930@3.80 | GTX 580 | Intel 320 - 160 GB | 6 GB RAM | X58A-UDR3 (rev 1.0) | 650 WATT POWER

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

När jag testar överklocka till t.ex 3.6 Ghz med kanske 1.2v så funkar det direkt är man startar datorn eftersom när startar CPUz direkt efteråt ser man att den ligger på 3.6 med t.ex det volt som krävs för att CPUn ska få tillräckligt med spänning, exempelvis 1.3v. När man sen slår på prime95 går volten inte upp till 1.3v utan till 1.2v som jag ställt in. Så det är ju säkert en inställning som gör att den går upp till 1.3.

Men jag ska testa ändra på LLC till enable och kolla om det händer nåt. Den var inställd på auto.

AMD FX-8120 // M5A97 LE r2.0