GUIDE: Byta power diod led på Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

GUIDE: Byta power diod led på Fractal Design Define R3

Hej, hittade inte någon guide på hela internet om detta, dock verkar det finnas flertalet som är intresserade på hur det går till. Denna guide kanske känns "n00big" för dig som har känsla för datorer, men ni kan se skillnaden i alla fall : )

GUIDE: Byta power diod led på Fractal Design Define R3

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem

Trevligt, har själv gjort samma sak. Om man nu inte är så high på LEDs och grejer, är denna guide väldigt hjälpsam!

Visa signatur

"If you don't controll your mind, someone else will."
- John Allston

Permalänk
Medlem

väldigt trevlig och hjälpsam nybörjar guide. Riktigt trevligt gjord och mycket bilder, bra o genomtänkt. gillas skarpt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

Riktigt snyggt, lödde du fast ledden eller använde du bara eltejp?

Visa signatur

~en gammal äcklig laptop~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelite1337:

Riktigt snyggt, lödde du fast ledden eller använde du bara eltejp?

Hej!

Bra att du påpekade det, jag råkade hoppa den bilden

Men ja, jag lödde fast kablarna, och sedan tejpade samman dem

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk

Det är bra att tejpa iaf ett av benen innan man tejpar ihop dom för att eliminera chansen att det blir en kortslutning. vet inte om du gjorde det, men om man inte gör det så kan det hända att dioden inte fungerar när man satt ihop allt pga av att man råkat klämma ihop benen på dioden, då kan även utgången på mobot ryka

Annars en fin guide!

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av miccke_13:

Det är bra att tejpa iaf ett av benen innan man tejpar ihop dom för att eliminera chansen att det blir en kortslutning. vet inte om du gjorde det, men om man inte gör det så kan det hända att dioden inte fungerar när man satt ihop allt pga av att man råkat klämma ihop benen på dioden, då kan även utgången på mobot ryka

Annars en fin guide!

Bra att du nämde det! Är precis det jag gjorde,

Man börjar med att sära kablarna, sticka tejpen mellan dessa två, slå runt tejpen runt ena katoden/benet och sedan fortsätta denna runt.

Edit: har tagit till mig era påpekningar, och tagit med dem i guidetexten

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem

Ska göra samma sak fast även modda dit en HDD led

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Ska göra samma sak fast även modda dit en HDD led

Nice!, tänkte faktiskt på det när jag var inne och pillade, Fractal design råkar ju sakna det.

Jag har dock endast SSD diskar i mitt chassi i nuläget, har läst att folk får problem med felaktig indikering av dem på HDD lampan :/

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Nice!, tänkte faktiskt på det när jag var inne och pillade, Fractal design råkar ju sakna det.

Jag har dock endast SSD diskar i mitt chassi i nuläget, har läst att folk får problem med felaktig indikering av dem på HDD lampan :/

Kan bara vara Define som saknar det, för jag har ett Arc R1 och där finns det HDD-led

OnT: Riktigt nice! Hur mycket pröjsa du för lys-dioden? Blev lite sugen själv på att fixa en vit till mitt Arc

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Kan bara vara Define som saknar det, för jag har ett Arc R1 och där finns det HDD-led

OnT: Riktigt nice! Hur mycket pröjsa du för lys-dioden? Blev lite sugen själv på att fixa en vit till mitt Arc

15 kr : D

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/optokomponenter/...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk

Riktigt schysst med folk som angagerar sig!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Riktigt schysst med folk som angagerar sig!

Känns bra att det uppskattas!

Kommer nog göra flera guides nu när jag märkte att det var intresse för det

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TeaBinx:

Känns bra att det uppskattas!

Kommer nog göra flera guides nu när jag märkte att det var intresse för det

Som jag svarade på din förra tråd så har jag inte koll på vilken spänning men skulle gissa på 3.3V är det som gäller.

Snyggt jobb där. Funderar på att göra ett liknande =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nice - Synd att man inte har fractal design då

Permalänk
Medlem

Sexigt. Någon som tror om detta är möjligt att göra på ett Arc chassi? Tänker då mer på HDD leden.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig lödit någonting, vad behövs för att göra detta ingrepp?

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

Jag har aldrig lödit någonting, vad behövs för att göra detta ingrepp?

Jag använde mig av:

- philips skruvmejsel (Lossa plastbiten som håller fast allt)
- Avbitare (Skala och kapa kablar)
- Lödtång+lödtenn (Bra set; http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar/l...)
- krympslang eller eltejp
-lite common sense

Kika runt på YT, finns många guides på hur det går till;

- https://www.youtube.com/watch?v=BLfXXRfRIzY
- https://www.youtube.com/watch?v=xrVCkEoY_8M

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem

Utmärkt guide med mycket bra bilder!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

skulle ha varit najs med denna guide för 3 månader sedan så hade jag kanske inte pajat startknappen i processen

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janzzze:

skulle ha varit najs med denna guide för 3 månader sedan så hade jag kanske inte pajat startknappen i processen

Testa maila Fractal, om du har tur kan dem skicka ut en ny

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Hej, hittade inte någon guide på hela internet om detta, dock verkar det finnas flertalet som är intresserade på hur det går till. Denna guide kanske känns "n00big" för dig som har känsla för datorer, men ni kan se skillnaden i alla fall : )

GUIDE: Byta power diod led på Fractal Design Define R3

Underbart! Har länge funderat på att byta LED själv och tänkt hur svårt kan det vara? Och enligt din guide är det ju ett ganska enkelt ingrepp! Nu är den stora frågan om man ska köra på en vit LED eller en grön. Någon som har några idéer eller tankar kring just detta till ett annars helvitt bygge med både ett fönster och en vit LED-slinga?

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre671:

Underbart! Har länge funderat på att byta LED själv och tänkt hur svårt kan det vara? Och enligt din guide är det ju ett ganska enkelt ingrepp! Nu är den stora frågan om man ska köra på en vit LED eller en grön. Någon som har några idéer eller tankar kring just detta till ett annars helvitt bygge med både ett fönster och en vit LED-slinga?

jag blev supernöjd med mitt bygge, som är just helvitt :

http://www.sweclockers.com/galleri/11187-fractal-design-r3-wh...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Testa maila Fractal, om du har tur kan dem skicka ut en ny

kanske skulle ha gjort det men jag hade av någon anledning tillräkligt med reservdelar för att laga den själv

Visa signatur

i7 2600k @ 4.2 | GTX 780 | Vengance 16GB | Z77A-GD80 | Define R4

Permalänk
Medlem

Snyggt! Var det pilligt? Var diodens ben påväg att gå av eller gick det helt utan problem?
4 poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoPro:

Snyggt! Var det pilligt? Var diodens ben påväg att gå av eller gick det helt utan problem?
4 poäng

Benen var solida, bland det enklaste jag gjort i modifikationsväg

Lite pillig om man har stora händer som jag, men ingen fara.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Benen var solida, bland det enklaste jag gjort i modifikationsväg

Lite pillig om man har stora händer som jag, men ingen fara.

Åhå, så pass. GJ hursom.

Permalänk

Trevlig guide. Stör mig som fan på det skarpa blåa ljuset som blinkar från mitt Fractal Design chassi....

Permalänk

Jättebra guide!!! Skulle också vilja byta min led men jag kan ingenting om löddning och känns lite onödigt att köpa ett lödset bara för det. Kan man kanske tejpa ihop benen med eltejp?

Visa signatur

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Permalänk
Medlem

var satt den där plast brickan?

försöker göra samma sak med mitt R4 tror ni det är samma?

har lossat 2 små skruvar som ser ut att hålla fast den men den vill inte rubbas.

var det på nåt speciellt sett du "sköt ner den"?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse