Slö grafik efter installerat vattenkylning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2006

Slö grafik efter installerat vattenkylning?

Har precis byt ut orginalfläkten (AMD Oem) mot vattenkylning Corsair h70 och reslutat för CPU är maxtemp från 60C till 36C. So far so good...

Men av någon anledning kan jag inte spela spel, grafiken är kraftigt försämrad och datorn hänger sig, hur löser jag det?

Kylblocket tar emot mitt grafikkort (endast flänsar) så jag misstänkter att det kan ha med saken att göra... hur mäter jag tempen på den och vad är "normalt" för ett 650ti kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
varbergs kommun(halland)
Registrerad
Maj 2008

över 80-90°C ska det inte vara

du kan mäta temps med Aida eller siw (siw har så man kan se max temp som datorn har varit uppe i)

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av gubel:

Har precis byt ut orginalfläkten (AMD Oem) mot vattenkylning Corsair h70 och reslutat för CPU är maxtemp från 60C till 36C. So far so good...

Men av någon anledning kan jag inte spela spel, grafiken är kraftigt försämrad och datorn hänger sig, hur löser jag det?

Kylblocket tar emot mitt grafikkort (endast flänsar) så jag misstänkter att det kan ha med saken att göra... hur mäter jag tempen på den och vad är "normalt" för ett 650ti kort?

Kan det vara så att någon annan komponent går varmare, nu när du inte längre har en fläkt som blåser?

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Med Msi afterburner ser du det du behöver för kortet. Har du kollat att kortet sitter i ordentligt efter monteringen av cpu blocket ?.
Strömkabeln sitter i som den ska ?

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2006

Alla kablar sitter där de skall, skulle kort fungera överhuvudtaget om kortet inte skulle sitta i?

Det enda är att kortet tar emot kylblocket som sitter mot cpu:n. Funderar mest på att det är varmt för andra komponenter.. Kör coretemp nu men den säger att CPUn är kall.. hur kontrollerar jag grafikkortet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av gubel:

Alla kablar sitter där de skall, skulle kort fungera överhuvudtaget om kortet inte skulle sitta i?

Det enda är att kortet tar emot kylblocket som sitter mot cpu:n. Funderar mest på att det är varmt för andra komponenter.. Kör coretemp nu men den säger att CPUn är kall.. hur kontrollerar jag grafikkortet?

"lagg"

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 16GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av s029dg:

Med Msi afterburner ser du det du behöver för kortet. Har du kollat att kortet sitter i ordentligt efter monteringen av cpu blocket ?.
Strömkabeln sitter i som den ska ?

Tänkte samma, har du kopplat in strömkablarna till grafikkortet efter monteringen? (Man brukar ju lossa gfx osv för att göra plats:))

Temperatur kan du checka med AIDA64 som ngn där uppe skrev.

Gaming: Win8.1 64bit | i5-750 @ 3.8GHz | Gigabyte 770 GTX 2GB | Corsair 8GB RAM | Xonar Essence STX | Corsair AX760 | Intel SSD | Antec P182b | Server: FreeBSD @ ZFSGuru | Core i3-2100 | Fractal Design R3 | Corsair 16GB RAM | HTPC: Intel NUC | Openelec | Laptop: MacBook Air 2014 | Phone: Nexus 4 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Det mest självklara är väl att försöka bygga bort att kylblocket tar i grafikkortet. För det är ju något du konstaterat att det har ändrats.

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2006

Testade AIDA64 och ser inga fel på tempen alls.. titta och bedöm själv... det här är mitt under burnin-test..

Moderkort 45c
CPU 43c
GPU 53c
GPU 40% belastning

Datorn känns väldigt slö i allmänhet.. Gjorde ett försök att överklocka datorn men allt är återställt till orginal i bios så
jag förstår verkligen inte vad som är fel......

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2006

Nu testade jag Sniper Ghost 2 ... Spelet laggar rejält och GPU jobbade på 90% samt gick upp i 93 grader direkt efter att jag stängt ner spelet.. Har ett ZOTAC GeForce GT 640 och inte vad jag skrev tidigare... Den är dock fläktlös så kan inte göra så mycket åt värmen..

Jag har öppnat datorn nu så borde vara ok kylning..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av gubel:

Nu testade jag Sniper Ghost 2 ... Spelet laggar rejält och GPU jobbade på 90% samt gick upp i 93 grader direkt efter att jag stängt ner spelet.. Har ett ZOTAC GeForce GT 640 och inte vad jag skrev tidigare... Den är dock fläktlös så kan inte göra så mycket åt värmen..

Jag har öppnat datorn nu så borde vara ok kylning..

Prova att byta till ett snabbare grafikkort med fläkt så blir det bättre.

Eller skaffa rejält förbättrad chassiventilation.

Skickades från m.sweclockers.com

[Asus maximus VII ranger] - [Intel 4690k @ 4,6 GHz] - [Samsung 850 pro 512 GB] - [Samsung 1TB] - [Kingston HyperX Beast 2133 MHz 2x8GB] - [Palit GTX 1080] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Trädvy Permalänk
Cooling Stuff
Plats
Bromölla
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av davyp3:

Prova att byta till ett snabbare grafikkort med fläkt så blir det bättre.

Eller skaffa rejält förbättrad chassiventilation.

Skickades från m.sweclockers.com

absolut eller rekommendera en bärbar

nej, TS har problem med montering av den nya kylsystem, jag undrar hur kan block ta i kylflänsar på grafikkort, kan du ta en bild på dator?

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av gubel:

Jag skull bli lite b**jsnödig om jag hade metalldelar som ligger mot mitt grafikkorts baksida. Det finns visserligen ett lackskydd för alla lödningar på baksidan av ett kretskort, men risken för kortis? Eller har ditt grafikkort backplate?

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2009

Förmodligen så har grafikkortet fått kyl hjälp av cpu fläkten tidigare,och går därför för varmt nu.
Prova att montera en fläkt på kortet för att se om det hjälper.
Försök även att åtgärda så att inga komponenter ligger och skaver på varandra

Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.