Permalänk
Medlem

Länkade till precis en sådan i svart några inlägg före..

Skrivet av Qupid:

Jag har kört med glasmattor i många år nu.
Steelseries har slutat göra mattorna. Jag hade kontakt med dem tidigare där de sa det.
Man kan ibland hitta vissa butiker som fortfarande har ett lager av de stora glasmattorna. Men det är ofta dyrt.
Jag köpte en glasmatta, Steelseries, för ett halvår sedan för rimligt pris: 399:-
En Rosa.
Om jag skulle valt svart eller blå skulle de kostat 899:-

Jag tror anledning till att tillverkarna slutar tillverka dem är pga att de håller så satans bra och fungerar bra också.
Ren spekulation. Kan även vara ngt annat.

Länk till en rosa, stor, Steelseries glasmatta till lite överpris
http://www.proshop.se/Products/ProductSearch.aspx?search=Stee...

Visa signatur

B450-I
Ryzen 3600
1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Icemat hade glass musmattor innan iaf.

Är det därför dom blev så kletiga när det var varmt?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

denna musmattan använde jag i många år innan jag bytte, vet dock inte om den går att köpa längre, dock ligger den å skräpar i någon garderob
http://www.dustinhome.se/product/5010066744/icemat-musmatta-h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

denna musmattan använde jag i många år innan jag bytte, vet dock inte om den går att köpa längre, dock ligger den å skräpar i någon garderob
http://www.dustinhome.se/product/5010066744/icemat-musmatta-h...

Det är den även jag har, dock så upplevde jag att den slet ordentligt på dom här "tassarna" man fick med som man skulle sätta fast under musen Kanske bara var så för mig men det var en av anledningarna till att jag bytte

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Ergono...

är väll denna, för det priset kan det vara värt att testa och se hur den funkar, är själv lite frestad att skaffa en

Har en ligger hemma, en av dom första musmattorna jag använde, den var inge vidare, enligt mig.
Tycker inte om glas musmattor överhuvudtaget, men jag rekommenderar den inte, var väldigt dåligt glid.

Visa signatur

Rigg: | CPU: Intel i7 7700K @ 4.5GHz | RAM: Crucial Ballistix 16GB 2400MHz | GPU: MSI 1070 ARMOR OC 8GB | Mobo: MSI B250 Gaming Pro Carbon | HDD: WD Black 1TB | SSD: Kingston 240GB & Kingston 120GB | Nätagg: Corsair CX750M 750W | Chassi: NZXT H440 Silent Ultra | OS: Windows 10 Pro |
Övrigt: | Skärm: Philips 24" 242G5 144Hz | Högtalare: - | TB: Steelseries Apex M800 | Mus: Steelseries Rival Fade Edition | Lur: Iphone 6 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sten1930:

Eller så kunde du bara hjälp till direkt med vad TS frågade efter, No-name märken är ju inget man brukar vilja ha....

Ska man tänka så varje gång man köper något kommer man inte göra många klipp. Min skärm, Yamakasi Catleap Q270 2B, är inte av ett märke man känner igen, men du kan inte nämna en bättre skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

om du inte har ett så stort tangentbord, så funkar denna, skyddar ditt bord och bra glid med min oscar

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30129964/

Permalänk
Medlem

Har en till salu i min annons i marknaden, steelseries vita
http://www.sweclockers.com/annons/79398-rensning-harddiskar-d...

Permalänk
Medlem

Alltså, inser ju själv att det är svårt att fota glas, men dom ser ju alla ut som vanliga mattor?

Permalänk

Har glas-musplattor helt blank stenhård yta? Eller är de betsade/behandlade för att ge lite motstånd? Känner mig högst tveksam mot helt blank o_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

Har glas-musplattor helt blank stenhård yta? Eller är de betsade/behandlade för att ge lite motstånd? Känner mig högst tveksam mot helt blank o_o

Icemat hade en yta av frostat glas. Jag har mycket svårt att tänka mig en jämn yta av glas som skön att använda.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Skrivet av mejjan:

någon aning om märke eller äre biltemas egna? vill helst ha någon som har ett namn man känner igen

Varför är märket så viktigt? Glas är glas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matteman94:

Varför är märket så viktigt? Glas är glas.

TS svarade mig tillslut på just den frågan tidigare i tråden

Permalänk
Medlem

Min är i glas från "Corepad".

Permalänk
Inaktiv

Är inte glas musmatta dåliga för musfötter? Att de slits fortare än på en normal musmatta av mjukplast/tyg?

Permalänk
Medlem

Jag skulle beställa en egen frostad glasplatta, med nått eget tryck på! mycket coooooolare

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Är inte glas musmatta dåliga för musfötter? Att de slits fortare än på en normal musmatta av mjukplast/tyg?

Hahaha har det brutit ut någon sorts epidemi på Swec ikväll som gör att folk ej kan läsa tidigare inlägg eller ?

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått mig på musmattor av glas, de är ju kalla? Är det för att undvika handsvett man vill frysa om handleden? "/

Sense, it makes none.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Är inte glas musmatta dåliga för musfötter? Att de slits fortare än på en normal musmatta av mjukplast/tyg?

Jag är uppe i snart 10 år med en Icemat. Min MX500 överlevde runt 8 år utan att fötterna tog stryk.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doodle:

Jag är uppe i snart 10 år med en Icemat. Min MX500 överlevde runt 8 år utan att fötterna tog stryk.

Då var det kanske bara dom medföljande "tassarna" som inte höll måttet då

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

No shit Sherlock. Det står ju inte alls i första inlägget.

Nej, det gör det inte alls. Det är en väsentlig skillnad på glas och glass

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Icemat hade glass musmattor innan iaf.

Blir det inte lite jobbigt när de smälter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Aldrig förstått mig på musmattor av glas, de är ju kalla? Är det för att undvika handsvett man vill frysa om handleden? "/

Sense, it makes none.

dom är hala som satan med rätt "fötter", och ändrar aldrig form och är lätta att göra rent, tempen är som altid rumstemperatur, som allt annat passivet.
Lite svårt att få tag på rätt teflontejp till fötterna bara.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Nä för det är ju en jäkla skillnad på noname-glas och glas med någon logga på...suck...

Om nu TS vill ha en musmatta med ett känt/dyrare märke så kanske han på ett väldigt enkelt sätt borde kunna svara på det också.

För att...

han får fler HS då?!...
han får en en längre e-penis?!...
han tycker om att sprida pengar runt sig utan anledning?!...

ja som sagt, det borde finnas ett enkelt svar på en enkel fråga...tycker jag...

Coating skiljer på alla musmattor ja, material likaså.
Vad som blandas i glaset etc.

Annars kan du lika gärna säga "gummi matta som gummi matta", vilket är riktigt åt helsike fel

Permalänk
Skrivet av Nerus:

Icemat hade en yta av frostat glas. Jag har mycket svårt att tänka mig en jämn yta av glas som skön att använda.

Ah då förstår jag. Det låter vettigare med etsad yta.

Permalänk
Medlem

SS har några icemats kvar, men bara i rosa Och inte direkt billiga dom få som finns kvar:
http://shop.steelseries.com/en/surfaces/steelseries-experienc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappa:

Länkade till precis en sådan i svart några inlägg före..

Yes, såg det.
Anledningen till att jag länkade till ProShop är för att de fortfarande kan ge leverans. Så de har nog några i lager. CDON har de inte i lager och kommer "aldrig" få in fler i och med att de musmattorna är discontinued.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mejjan:

någon aning om märke eller äre biltemas egna? vill helst ha någon som har ett namn man känner igen

Du känner ju igen Biltema, uppenbarligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejjan:

1. jag gillar hur de känns (kännt på väns)
2. de ska tydligen hålla i stort sätt hur länge som helst
3. de ska funka jäkligt bra med laser

Jag har en Steelseries I-2 matta (som den nu kallas) av glas.
Kan kommentera lite om den.
Ytan är väldigt len, som du kanske själv kände. Friktionen när man rör musen kan vara både hög och låg beroende på musfötterna.
Med små teflonfötter så har ytan kanske den lägsta friktionen av alla mattor, med andra fötter kan den kännas trög. Man vill heller absolut inte ha några som
helst ojämnheter på musfötterna (typ någon mikroskopisk plastbit som står ut lite) eller något skräp på musmattan. Sådant märks supertydligt och stör som fan.
Sedan låter mattan mer än andra mattor när man rör musen över den (om man nu bryr sig om det).

Angående punkt 2, så har du helt rätt. De slits i princip aldrig ut. Enda sättet att sabba den torde vara att spräcka glaset.

Angående punkt 3 så skulle jag nog säga att det inte stämmer sådär jättebra. Visst, de funkar med lasermöss, men avläsningen är väl sådär.
Testade min Mionix 5000 där och det kändes bra, men det interna testprogrammet S.Q.A.T analyzer säger att avläsningen är någonstans i mellanskiktet.
Dock brukar det ändå vara fullt tillräckligt. Tygmattor brukar få något lägre, men plastmattor betydligt högre.
Men visst, det är inga buggar med avläsningen eller så man tänker på direkt när man kör laser på glasmattan.

Personligen så är det inte min favoritmatta, även om jag kör med den ibland. Anledningen för mig att inte köra mer med den är att friktionen är så löjligt låg med min favoritmus och dess fötter. Det blir svårt att röra musen och stanna precist där man vill, så jag kör tygmattor med lite högre friktion istället.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.