Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jun 2007

Överklocka utan full rigg

Hej.

Har mitt grafikkort inskickat till Inet just nu för att det försvann så fort man startade om datorn, och även när man spelade ibland, så just nu kör jag min CPU i stock.
Kan jag börja klocka den nu när inte grafikkortet sitter i, eller ska man ha hela riggen i datorn när man klockar? Det borde väl inte spela någon roll, eller?

Trevlig helg.

Fractal Design Define R5 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.2 Ghz | Sapphire Radeon R9 Fury Tri-X | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | WD Blue 1TB 7200rpm | be quiet! Pure Rock | Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

Du ska kunna klocka den en bit fast du kör på det integrerade, Tänk dock på att inte gå för högt på volt och hålla temperaturerna under 75c under maxbelastning på prime.

Den interna gpun drar ju ström och värmer på extra så under 75c på cpuns belastning endast tills du får ett dedikerat grafikkort igen.

För att vara säker på temperaturerna så säger jag 75c på cpun max och vad du får med grafikkortet samtidigt som sitter integrerat vet jag inte,
Men du kan få en ökning på 15 c till då i belastning säkerligen så håll cpun på max 75c efter någon timme i prime.

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Som innan fast med punkter etc.

Tänk på att hålla temperaturen på under 65 grader eller något dylikt, även om den skall kunna klara av närmare 70 grader! Detta eftersom grafikkortet kommer att värma upp lite i datorlådan och pressa upp temperaturen mer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Killbom:

Som innan fast med punkter etc.

Tänk på att hålla temperaturen på under 65 grader eller något dylikt, även om den skall kunna klara av närmare 70 grader! Detta eftersom grafikkortet kommer att värma upp lite i datorlådan och pressa upp temperaturen mer!

blev det bättre nu ?
skrev lite snabbt och tänkte nae det går och läsa men lite jobbigt blev det, Även för att vara min standard.

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av mini-z1994:

blev det bättre nu ?
skrev lite snabbt och tänkte nae det går och läsa men lite jobbigt blev det, Även för att vara min standard.

haha, bra att du tar åt dig och ökar standarden, mycket bättre

Tycker dock att TS bord hålla lite lägre temps än vad du föreslår!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jun 2007

Tack för svaren!

Fractal Design Define R5 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.2 Ghz | Sapphire Radeon R9 Fury Tri-X | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | WD Blue 1TB 7200rpm | be quiet! Pure Rock | Asus MG279Q