Permalänk
Desk Master

Teoretisk fråga

Någon som är insatt på hur mycket volym en pump orkar med? nu är det så att jag funderade på att bygga en extern radiator på vinden. Klarar 2 pumpar 6x480mm radiatorer? Detta inkluderar över 6 meter slang också. Om inte så klarar delarna trycket av att lägga flera pumpar? Och hur många skulle det krävas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

brukar inte kapaciteten stå i typ manualen till en pump?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Desk Master

där står inte maxvolymen utan bara längden på loopen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Khezan:

där står inte maxvolymen utan bara längden på loopen.

Volym spelar nog ingen roll. Längden avgör garanterat mer. Du bör också kika på hur högt den orkar pumpa vattnet (om det nu ska upp på vinden).

En pump var 75 % av maxlängden på loopen kanske vore något, speciellt när vattnet ska uppåt?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

kolla med Coolingstuff och se vad han rekommenderar?

http://www.coolingstuff.se/kontakt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Desk Master
Skrivet av Toivo83:

kolla med Coolingstuff och se vad han rekommenderar?

http://www.coolingstuff.se/kontakt

Tackar vänligast för tipset:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nemos problemos, han brukar kunna hjälpa en riktigt bra.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

http://martinsliquidlab.org/pump-planning-guide/

En annan viktig faktor är vilket tryck dina anslutningar och block klarar av. Lägger du radiatorerna på vinden som är ~3m ovanför datorn får du en vattenpelare på 3m ovanför datorn.

Här kan man se att 3m vatten motsvarar 29kPa, 0.3 BAR eller 4.3PSI. Det är långt under vad block klarar av men då pumparna också tillför tryck borde risken för läckage öka, speciellt i kopplingar. Rent spontant skulle jag föreslå att du kör vanliga barbs (nipplar) med slangklämmor.

Det var allt för länge sedan jag gick i skolan för att komma ihåg hur man räknade på tryck, men jag gör ett försök.
En 3m vattenpelare motsvara 4.3 PSI.
Ett bra CPU och GPU block ligger på eller under under 1 PSI/block.
3M 10mm slang är 0,64 PSI. Låt oss anta att du behöver 9m, då tillför slangen ~2 PSI.
En alphacool UT60 360 radiator ligger på 0.17 PSI. Dina 6 radiatorer bör tillföra ~1.5-2 PSI.
Totalt: ~10 PSI. (11 om SLI)

Du bör därför sikta på en pump som har så högt tryck som möjligt, förslagsvis en DDC men det går nog med D5 också.
Kör du dubbla kommer du inte upp i mer än 9 så du bör sikta på trippla pumpar. Då kan du, som du kan se på Martins sida, komma upp i över 15 PSI vilket borde vara nog.

Idén att ha radiatorerna på vinden är intressant. Skulle jag bygga det skulle jag nog dra kromade kopparrör från rummet upp till vinden. Det är dock rätt vanligt att temperaturen på vinden är ganska hög på sommaren så vet inte om du kommer få så mycket bättre temperaturer i datorn.
Ännu mer intressant är om man har bergvärme, koppla på datorn direkt på vattnet som kommer ur borrhålet som brukar hålla runt 4 grader C.

Med kraftig reservation för att jag räknat och tänkt fel.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Rekordmedlem

Om vattenloopen är sluten så blir pumphöjden 0, det blir bara ett statiskt tryck i ledningarna, men vattenpelaren balanserar sig själv via hävertprincipen http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vert är det däremot inte vätska hela vägen så är det en helt annan sak och då måste pumpen lyfta vätskan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Som sagt så är det inte jobbigare att pumpa vatten 100 meter upp om det kommer tillbaka ner igen

Det kommer bli mer tryck på anslutningarna, om du har 6 meter vatten ovanpå dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

där står inte maxvolymen utan bara längden på loopen.

Alla pumpar anger max kapacitet (l/min) och max tryck (PSI, Bar eller vanligare: meter, dvs hur många meter lodrätt den orkar pumpa vattnet)
Bara för det står "10m" betyder inte det att en pump klarar av en 10m loop. det beror helt på hur många radiatorer du har där som skapar resistans.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled