Tele2 öppnar 4G-nätet för Iphone och Ipad

Permalänk
Melding Plague

Tele2 öppnar 4G-nätet för Iphone och Ipad

Den som äger en Iphone 5, Ipad eller Ipad Mini med operatören Tele2 kan se fram emot snabbare mobilt bredband när 4G/LTE öppnas i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wohoo!

Äntligen en operatör som vill ligga i framkant!

Permalänk
Medlem

bra hoppas andra operatörer hänger på snart.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag med Telia

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det känns som att Tele2 skulle kunna tjäna en del på detta. Att vara först med 4G till iPhone känns stort. Jag vet inte hur det fungerar med andra 4G-telefoner.

Fungerar de i Sverige? Om inte, då är det ännu större.

Jag skulle dock tro att vi kommer se fler operatörer som siktar in sig mot detta nu när Tele2 gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det känns som att Tele2 skulle kunna tjäna en del på detta. Att vara först med 4G till iPhone känns stort. Jag vet inte hur det fungerar med andra 4G-telefoner.

Fungerar de i Sverige? Om inte, då är det ännu större.

Jag skulle dock tro att vi kommer se fler operatörer som siktar in sig mot detta nu när Tele2 gör det.

Funkar fin-fint med min Xperia Z iaf.
Men blir ju kul för de som gillar iPhone att någon ger stöd för 4G till dem.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vore ju kul om dom släppte det i östergötland/Värmland också

Permalänk
Medlem

Äntligen någon operatör som öppnar upp.
Frågan är ju dock om hur det kommer se ut på nästa iphone eller den efter det.
Om samma restriktion till 1800 bandet kommer vara där.
Eller om nästa version fungerar bättre med befintliga frekvenser på svenska marknaden.
Vet inte hur senaste Qualcom chippet ser ut. Men om det har stöd för fler band så kan ju utbyggnaden av 1800 bandet kännas mindre nödvändigt om det redan finns andra band som har bättre täckning/fart.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Får se hur länge det dröjer innan jag får på mitt Telia då!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Intressant, pga idiotisk uppsägningatid så kanske man ska ringa direkt till telia så man kan gåöver till tele2 om ca 3 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Ringde själv precis till tre, 1,5år kvar och 6500kr för en slutfaktura haha, det blir vatten och bröd resten av månaden!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Men frångår inte Tele2 standarderna då? Känns som det borde finnas en anledning till att Sverige inte körde på det frekvensbandet till att börja med. Innebär det kanske att gamla mobiltelefoner slutar fungera i de delarna av landet?

Permalänk
Medlem

Men norra inlandet saknar gsmnät helt. Jaja gratulerar till folk i städerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Yay, 3G nätet lite mindre belastat Tycker fortfarande att det är väldigt mycket pengar att lägga på ett 4G abonemang när jag bara ska ha det till att surfa på telefonen. Då fungerar mina 32mb 3G finfint!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Helt jävla insane att Tele2 måste ändra i sitt nät för att Apples enheter ska funka o Apple kan inte fixa sin hårdvara så den funkar i våra nät.
Apple är ju så jävla bra o gör allt för sina konsumenter.

Bara så du vet så är det samma sak med alla tillverkare, Samsung tillverkar t.ex nordiska varianter med annan hårdvara bara för att de ska fungera här för att de svenska operatörerna har en annan frekvens än vad majoriteten av länder har

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Good Guy Tele2 bjuckar på 4G!

Permalänk
Skäggig legend

Första in i leken. Telenor är ju också på gång vilket borde leda till att Telia hakar på. Det ryktas även om att Tre ska sätta 4G på i iPhone frekvenser.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Klarar mig fint med 3G. Nästa generation av IOS enheter lär ha qualcoms nya chip som stödjer alla frekvenserna. Då kan de sälja samma telefon över hela planeten istället.

Permalänk

blir riktigt irriterad på en sådan här nyhet..inte faan ska opratören anpassa sig till EN lur...
det finns ett regelverk för frekvens använding, men apel kan ju inte anpassa sig till det utan vänder på steken...

tror jag fick framm minn poäng utan att hata för mycket...men men

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Kul för dem som har en iphone/ipad, även om man tycker att Apple borde fixa det själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

blir riktigt irriterad på en sådan här nyhet..inte faan ska opratören anpassa sig till EN lur...
det finns ett regelverk för frekvens använding, men apel kan ju inte anpassa sig till det utan vänder på steken...

tror jag fick framm minn poäng utan att hata för mycket...men men

Du har rätt i sak men man behöver inte hata för det. Tur för dem som redan har iphone 5 men det blir nog smidigare med nästa qualcomchip/iphone. De flesta frekvenser som finns för 4g i Sverige bör vara tillgängliga från början.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är kul att Tele 2 satsar på 4G, men nackdelen är ju bara att när dem säger som dem gör, så blir det lite "vitlögn" över det hela.

"Telenor skulle kunna slå på 4g lte för iPhone-kunder redan i dag, men företaget anser att täckningen är för dålig. "Våra kunder skulle bli besvikna."
http://www.idg.se/2.1085/1.501405/telenor--tackningen-ar-for-begransad

Telenor har samma nät, men avvaktar just för att nätet funkar bara i t.ex. malmö, göteborg och sthlm. Inte ens där funkar det 100%.

När tele2 gör och förmedlar till privatpersoner att de nu stödjer och kan leverera 4G, då lär många bli besvikna som inte forskar lite i det innan tyvärr.

Men visst det är bra att någon börjar ta tag i 4G nätet.

Skrivet av Verin:

Wohoo!

Äntligen en operatör som vill ligga i framkant!

Skrivet av Bad boy rune:

bra hoppas andra operatörer hänger på snart.

Skrivet av sh4dy_05:

Intressant, pga idiotisk uppsägningatid så kanske man ska ringa direkt till telia så man kan gåöver till tele2 om ca 3 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ronnylov:

Men frångår inte Tele2 standarderna då? Känns som det borde finnas en anledning till att Sverige inte körde på det frekvensbandet till att börja med. Innebär det kanske att gamla mobiltelefoner slutar fungera i de delarna av landet?

Skrivet av XHI:

Första in i leken. Telenor är ju också på gång vilket borde leda till att Telia hakar på. Det ryktas även om att Tre ska sätta 4G på i iPhone frekvenser.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fluffmajster:

det finns ett regelverk för frekvens använding, men apel kan ju inte anpassa sig till det utan vänder på steken...

Apple har dock inte så mycket med saken att göra. Frekvenstilldelning finns, men nu när gsm börjar vara mindre hett är nog många intresserade av att använda resurserna till roligare ändamål (och det är ju också vad som har hänt; tilldelningen har ändrats).
*Ett antal inlägg om vad som är telefoner avlägsnade*

Permalänk
Avstängd

Varför har inte apple gjort det tidigare??

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

blir riktigt irriterad på en sådan här nyhet..inte faan ska opratören anpassa sig till EN lur...
det finns ett regelverk för frekvens använding, men apel kan ju inte anpassa sig till det utan vänder på steken...

1800MHz (MicroCell) nätet är dock det vanligaste för 4G. I Sverige var detta dock inte tillgängligt för 4G bruk när näten byggdes ut, endast PicoCell (2600) och MacroCell (800) frekvenser var tillgängliga. MicroCell behövs för att kunna bygga ett vettigt 4G nät, men det gör ochså Pico och Macro.

De kretsar som används för iPhone 5 är dock inte de mest sofistikerade, vilket har resulterat i begränsad 4G förmåga.

Permalänk
Medlem

Även om jag själv har en iphone 5 så känner jag väl att detta är slöseri på resurser. Qualcomm har ju sagt att de kommer lansera ett chip med ett globalt stöd för 4g. Dvs nästa generations telefoner (inom 6 månader) kommer ha den här tekniken. Man hör ju hela tiden att våra mobila nät är överbelastade, lägg energi på att bygga ut dem istället. Inte på kortsiktiga lösningar.

Visa signatur

Vilsen mac älskare som har hittat in till sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av devann:

Man hör ju hela tiden att våra mobila nät är överbelastade, lägg energi på att bygga ut dem istället. Inte på kortsiktiga lösningar.

Användning av fler frekvenser är hur du ökar kapaciteten i telenätet.

Permalänk
Medlem

Då kan väl TELIA göra detsamma !!

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangaz:

Då kan väl TELIA göra detsamma !!

Har för mig de håller på att rulla ut det också. Samma med Telenor.
Tre kommer inte göra det för de har ingen licens för den frekvensen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nokia12:

Varför har inte apple gjort det tidigare??

Varför skulle Apple göra det egentligen?! Det är inte Apple's fel att svenska operatörer valt ett frekvensband som inte stöds och de frekvenser som fungerar i iPhone fungerar där de har flest kunder (vilket inte är Sverige, knappt Europa, flest kunder har de i USA och Asien).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!