Överklocka USB minne

Permalänk

Överklocka USB minne

Hej SweC!

Jag köpte igår ett 8GBs USB-minne på en UF mässa i Vetlanda som vi var på med klassen.

Det jag blev lite småsur över var att överföringshastigheten inte överstiger 4MB/s.

Finns det något sätt att överklocka detta USB-minne för att få det snabbare?

MVH

Visa signatur

Felstavningar skylles på alkohol, droger, sex och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kort och gott. Nope.
Köp ett bättre

Vad var det för minne?

Permalänk
Medlem

testa lägg i typ komprimerade saker i det (görs detta på en bärbar eller stationär förresten ?)
lägger själv komprimerade grejer på mit usb minne (intenso rainbow med 2.0 anslutning mellan det (den sitter dock ansluten i 3.0 port oftast bak.) och min ssd ifrån den till usb minnet ansluten i 3.0 port så har jag skapliga hastigheter upp mot 400 mb's enligt windows men den står och tuggar ett tag då det är skrivcache. (att det läggs upp på minnet innan tror att det egentligen är runt 30 - 40 mbs) kör då okomprimerade zip filer då dem är lättare att flytta..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Den teoretiska maxhastigheten för USB 2.0 är 480 mbps (60 MB/s). Få usb minnen med 2.0 kommer ens i närhet av 30 MB/s. De som gör det kostar också några slantar mer. Vill du ha riktigt snabbt minne så får du titta på de som har USB 3.0.

Permalänk
Medlem

Nix, går ej tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av DubStepBooy:

Hej SweC!

Jag köpte igår ett 8GBs USB-minne på en UF mässa i Vetlanda som vi var på med klassen.

Det jag blev lite småsur över var att överföringshastigheten inte överstiger 4MB/s.

Finns det något sätt att överklocka detta USB-minne för att få det snabbare?

MVH

Stoppa in den i en blå USB-port istället för en svart.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Går ej, skaffa ett annat 2.0 alternativt 3.0 minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Stoppa in den i en blå USB-port istället för en svart.

Ehm. Hoppas du är medveten om att det inte kommer vara snabbare även om han kopplar in det i en 3.0 port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Stoppa in den i en blå USB-port istället för en svart.

Ironi?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad är det du för över för något?

Permalänk

USB-portar i frontpanelen på stationära datorer är ofta av rätt klen kvalité, så testa om det fungerar bättre med en port på IO-panelen... Förutsatt att du inte sitter med en bärbar dator då

Visa signatur

Speldator 2009 edition:
i5 750 @ 4.0 Ghz ][ Radeon HD7970Ghz Edition ][ 4GB(!) DDR3 ][ Intel 320 120GB SSD

Permalänk
Skrivet av Computerguy:

Ehm. Hoppas du är medveten om att det inte kommer vara snabbare även om han kopplar in det i en 3.0 port.

Skrivet av Batman:

Jag kör alltid på mina blåa kontakter istället för diverse svarta som sitter i skärmar och dylikt. Visst så gäller skillnaden enbart för USB 3.0-diskar, vilket minnen sällan (aldrig?) är. Men jag inbillar mig att jag får snabbare överföringshastigheter ändå, och det är väl värt något!

Men en bra grundprincip för den dagen du står där och undrar vart du ska plugga in din nya hårddisk. Blå är det nya svarta!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stornatte:

USB-portar i frontpanelen på stationära datorer är ofta av rätt klen kvalité, så testa om det fungerar bättre med en port på IO-panelen... Förutsatt att du inte sitter med en bärbar dator då

Kvalitén på fronpanelens USB, kan jag inte uttala mig om, då det skiljer väldigt mycket från chassi till chassi

Men, överföringshastigheten på USB-portar i frontpanelen och IO-panelen är samma. Annars har man gjort något fel.

Skrivet av wRRM:

Vad är det du för över för något?

Denna frågan är jag med nyfiken på.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerZerk:

Den teoretiska maxhastigheten för USB 2.0 är 480 mbps (60 MB/s). Få usb minnen med 2.0 kommer ens i närhet av 30 MB/s. De som gör det kostar också några slantar mer. Vill du ha riktigt snabbt minne så får du titta på de som har USB 3.0.

Det är faktiskt så att USB bara stödjer 60 MB/s halv duplex, men den kan bara skicka hälften åt ena hållet och vice versa. Så överför du från en hårddisk till minnet är den teoretiska maximala hastigheten 30 MB/s. Ibland så kommer man upp i runt 32 MB/s med USB 2.0 på grund av småoptimeringar i protokollet, men generellt är det väldigt segt med dagens mått mätt.

På grund av detta skäl är egentligen USB 3.0 också lite underdimensionerat om man jämför vad dagens lagringsdiskar stödjer..

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

testa lägg i typ komprimerade saker i det (görs detta på en bärbar eller stationär förresten ?)
lägger själv komprimerade grejer på mit usb minne (intenso rainbow med 2.0 anslutning mellan det (den sitter dock ansluten i 3.0 port oftast bak.) och min ssd ifrån den till usb minnet ansluten i 3.0 port så har jag skapliga hastigheter upp mot 400 mb's enligt windows men den står och tuggar ett tag då det är skrivcache. (att det läggs upp på minnet innan tror att det egentligen är runt 30 - 40 mbs) kör då okomprimerade zip filer då dem är lättare att flytta..

Både bärbar och stationär. Förde över ett spel från den stationära för att testa. Sen tog jag bort det, gjorde minnet bootbart och körde in Hirens Boot CD. Så den får duga till det helt enkelt

Skrivet av PerZerk:

Den teoretiska maxhastigheten för USB 2.0 är 480 mbps (60 MB/s). Få usb minnen med 2.0 kommer ens i närhet av 30 MB/s. De som gör det kostar också några slantar mer. Vill du ha riktigt snabbt minne så får du titta på de som har USB 3.0.

Brukar ligger på 20-30 MB/s med min externa hårddisk. USB 2.0

Skrivet av bellasoda:

Stoppa in den i en blå USB-port istället för en svart.

Har tyvärr inte USB 3.0 i moderkortet. Sitter dock en i chassit men det har ingen betydelse. USB minnet är 2.0 version.

Skrivet av wRRM:

Vad är det du för över för något?

Står efter första citatet i detta meddelande.

Visa signatur

Felstavningar skylles på alkohol, droger, sex och tangentbord.