Misstänker Blocket-bedragare

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Men har man pengarna på PayPal kan han väl inte ta tillbaka dem eller vill han att du ska lämna den först?

Han kan dra tillbaka pengarna inom 30dagar (eller 45), busenkelt att scamma folk över paypal.
WesternUnion vid privataffärer till andra länder är att rekommendera.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

" Är det någon idé att anmäla email-adressen han skickar ifrån, eller är det bara bortkastad tid? "......

Bruka energin på nåt annat positivt,efter min mening bara bortkastad tid att anmelda.

"WesternUnion vid privataffärer till andra länder är att rekommendera".........

Jag blev "scammad" i Kina använde då Western Union,inget hjälp att hamta när handeln va "i box".

Visa signatur

AIR COOLING MANIAC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Han kan dra tillbaka pengarna inom 30dagar (eller 45), busenkelt att scamma folk över paypal.
WesternUnion vid privataffärer till andra länder är att rekommendera.

Wtf. Hur fan kan dem tillåta det

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Wtf. Hur fan kan dem tillåta det

För de kan ju inte verifiera att säljaren har hållit sin del.
Paypal är köparens sida. Tänker dock inte skriva en guide om hur man scammar genom paypal, är nog med folk som redan gör det :/

Perfekt sida för företag/kunder dock.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

För de kan ju inte verifiera att säljaren har hållit sin del.
Paypal är köparens sida. Tänker dock inte skriva en guide om hur man scammar genom paypal, är nog med folk som redan gör det :/

Perfekt sida för företag/kunder dock.

Har man gjort en överförning, precis som över banken ska de inte gå å ta tillbaka, annars borde man ju kunna anmäla paypal. dem har ju inge bevis att säljare inte hållit sig te det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Har man gjort en överförning, precis som över banken ska de inte gå å ta tillbaka, annars borde man ju kunna anmäla paypal. dem har ju inge bevis att säljare inte hållit sig te det.

Hinner du ta ut pengarna (få in de på ditt bankkonto) så är de ju dina, men ditt paypalkonto och kort kan hamna på minus och bli bannad tills du betalar.
Har sett konton som haft t.ex -500SEK, är ju bara skrota det kontot och göra ett nytt.

Vet många som köpt saker och sen när det fått varan har de dragit tillbaka pengarna. (Allt från 100€ - 3000€)

Vart ska du anmäla paypal? Du kan ju strida om pengarna, ibland går paypal in och betalar (om t.ex båda har lika bevis och det är låga summor) och ibland skiter de i dig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Du hade fått detta mail från den här bedragaren

Skrivet av Esrakuf:

Hej!

I förrgår la jag ut en annons för en gitarr på blocket.
Efter några timmar får jag ett sms från en brittisk herre som vill att jag ska ta kontakt med honom via mail.
Sagt och gjort så mailar jag honom. Han undrar om pris och skick på gitarren, så jag svarar med prisuppgift och att den är i bra skick.
Han svarar tillbaka att han är nöjd med priset och skicket på gitarren, utan att ens göra en antydan till att pruta eller att vilja ha fler bilder på den.

Han vill betala via Paypal och säger att det är jättesäkert och bäst i världen o.s.v.
Han vill att jag ska ge honom mitt telefonnummer, namn, adress och paypal-adress.

Jag undrar hur gitarren ska fraktas till honom och han säger att han har en "private shipping agent" som ska komma och hämta den hos mig.
Jag säger att jag ska undersöka saken och skapa ett Paypal-konto samt att jag återkommer med uppgifter dagen efter.
Då får jag tillbaka ett mail med det här:

Thanks for your message.Oh i understand what you mean Okay... I want you to know that Paypal is a secure online Payment and you have nothing to worry about as its secure for the transaction and sorry to hear you don't have an account with PayPal.I hope you wont mind to get an account with PayPal.Its reliable and easy to use PayPal,all you need to do is visit www.paypal.se and register with them.When you are done with the registration send me the email used for the registration with PayPal so i can pay in.Await your response...

Det hela verkar väldigt forcerat och varför skulle just han vara så angelägen om att köpa en begagnad gitarr från Sverige när han men stor sannolikhet skulle kunna få en ny för samma pris i Storbritannien? Detta måste vara en bluff! Någon som råkat ut för något liknande?

/Linus

Mailet ser ut att komma från PayPal men är falskt

You have received a PayPal Merchandise Payment of 3,900.00 SEK from Ami Burns (ami.burns26@gmail.com).

We've placed a temporary hold on the funds of this transaction

As mentioned in the receipt of Payment and as per New PayPal Payment policy, we have fully debited the total amount (above) from the buyer's PayPal account which included the Transport/Delivery Charges.

In order to complete this transaction and get the funds approved into your paypal account. You have to make payment for the delivery agent in advance through Western Union, So look for a western union office close to you to make payment of 3,000.00 SEK to the Transport Agent and get back to us with the western union details and as soon as we receive the western union details from you,full payment will be credited on your PayPal account.

NOTE: This is important as a security measure to ensure safety of this transaction.

***CLICK HERE TO SEARCH FOR THE NEAREST WESTERN UNION OFFICE TO YOU OR MAKE THE PAYMENT ONLINE***

Transport Agent : SEUN QUDUS

Address : 52/1, Ahmet Mah Huriyyet,
Askaray,
Istanbul.
TURKEY

Address Status: Confirmed https://www.paypal.com/us/cgi-bin/?cmd=p/pop/confirmed_addres...

https://www.paypal.com/us/mrb/pal=KZAL42RVE3MQS

Your Account will be credited as soon as you have completed the payment for the delivery agent and provide us with the information bellow :

(1) Sender's Name:
(2) Receiver's Name:
(3) MTCN:
(4) Amount Sent:

For any inquiry just reply us back through this email (payments_dept@accountant.com) .

--------------------------------------------------------------------------------

Thank you for using PayPal!

The PayPal Team.
Copyright © 1999-2014 PayPal.

All rights reserved. PayPal (Europe & World Wide) Limited is Authorized and regulated by the Financial Services Authority in the United Kingdom, United States, Europe and World Wide as An Electronic Instant Money Transfer Institution.

PayPal FSA Register Number: 226056.

Permalänk
Medlem

Blocketbedragare

Ja, amiburns99@gmail.com är en bedragare som svarar på blocketannonser.

Permalänk
Medlem

@Esrakuf: råkade precis ut för samma sak men nu gäller det ett pottskåp med tillhörande potta men annars är förfarandet rena karbonpapperet så jag avbröt direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esrakuf:

Jag ska se om jag kan trolla honom lite! Är det någon idé att anmäla email-adressen han skickar ifrån, eller är det bara bortkastad tid?

Det är nog tyvärr bortkastad tid, men du kan ju alltid försöka vinna "en gratis ipad" med den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vrmlnd:

Det är nog tyvärr bortkastad tid, men du kan ju alltid försöka vinna "en gratis ipad" med den?

Uja, registrera mailen på lite random pööörrsidor

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk

Blocket bedragare igen som använder Paypal och Western Union!

Hej!

Precis samma sak hände mig. Jag hade lagt ut några bord och strolar för försäljning på Blocket. Svaret kom via SMS med en email. Skrivet på god engelska. Han ville köpa allt, sa att han skickat köpesumman via Paypal, plus 2000 kr. Han påstod att han bodde i Danmark men var utomlands. Sedan kom en falsk email som sades vara från Paypal att summan jag begärde plus 2000 kr hade skickats. Han ville sedan att jag skickade summan 2000 vidare via Western Union till hans transportbolag. Jag checkade mitt Paypal konto där ingenting inkommit. Så det hela var ett bedrägeri där jag skulle luras skicka 2000 kr till en så kallad transportfirma i Madrid. Killen sa att han hette Mathias Johansson och den som skulle hämta pengarna i Madrid hette Harry Clint.

Såg att de också har lurat andra som sålde bilar etc. på Blocket.

Hur som helst, bra att veta så man inte gör bort sig!

Mvh Lena