Tvinga HDD att inte spinna under boot?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Tvinga HDD att inte spinna under boot?

Hej,

Jag bootar upp min stationära dator på en SSD. Jag har hårddiskar inkopplade som komplement, men som jag sällan använder. Är det möjligt att hindra hårddiskarna från att spinna upp medan datorn bootar?

Förutom minska ljudnivån skulle jag spara några sekunder vid uppstarten av datorn.

Moderkortet är Gigabyte GA-Z77M-D3H om det spelar någon roll.

Andreas

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Nej, det är inte möjligt tyvärr då de ju startar med automatik iom att du har ström till dem. Så enda lösning är att koppla dem till en yttre strömknapp och stäng/slå på dem den vägen, men det blir ju lite moddande.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Jun 2010

Som sagt nej det går inte men däremot går det att påverka ljudnivån. Det beror lite på vad du har för chassi och hur hårddiskarna är monterade i den, sen oxå hastigheten på hårddiskarna - vill man ha en tyst burk kan man köra på långsammare diskar men jag antar att det är uteslutet för dig? Så det som står kvar är att ljuddämpa hårddiskarna där det bästa man kan göra är att köpa resårremmar i en tygaffär och binda ihop vaggor i chassit som hårddiskarna får ligga i. Det har jag i min mediadator i vardagsrummet och det minskar vibrationerna vilket gör att ljudet resoneras mindre i chassit. Sen kan man oxå ljudisolera chassit utöver det vet jag inte. Hårddiskar brukar inte direkt vara det som låter mest i en dator utan grafikkortet...

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Precis som Jalle säger så starar dom per automatik, så nej det går inte utan moddande,

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Om du inte har på SMART check vid boot, tar det ingen extra tid.

Intel 6700K | 2x Asus 980 Ti Strix SLI | Asus Maximus Hero VIII | Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX 1000w | Eyefinity 3x Dell u2312hm
Samsung Evo 850 500GB | 2x Intel 320 240GB SSD | 3 x Mekanisk HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Tack för svaren. Jag får helt enkelt ersätta hårddiskarna med ett NAS.

Andreas