Stream 1080p med Synology Diskstation DS212j

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2010

Stream 1080p med Synology Diskstation DS212j

Vänder mig till er på Sweclockers som är duktiga/kompetenta inom NAS samt har en egen NAS/erfarenhet av NAS.

Jag har skaffat mig en Synology Diskstation DS212j.
Jag har kommit igång med den och torrentklienterna (Download station och Transmission) fungerar utmärkt, FTP etc.

OBS! sitter på en 100/100 Fiberlina från Tele2, samt kör med gigabit-nätverk i hemmet

Men jag har några enkla frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på.

1. Är det ens möjligt att streama 1080p filmer från NASen? (är inte CPUn för klen)?

Ifall det är möjligt att streama 1080p

2. Finns det något särskilt program som man ska använda för att Streamningen skal gå så smärtfritt som möjligt?

3. Funkar även att streama 1080p filmerna över nätet? (då jag har 100/100mbits fiber från Tele2).
- eller får jag nedgradera mig till 720p filmer för att streamningen skal gå fint?

4. Har ni förslag på några program som man kan använda som är bra att ha med i NASen?, all tips godtas.

Tack för allsvar på förhand
Med vänlig hälsning
Stanikz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Ja, det är bara att köra från SMB/CIFS share eller strömma till DLNA-kompatibla enheter med inbyggda funktionen eller Twonky. Komprimerade H.264-filmer är inte mer än 5-10Mbit för det mesta och det är inga problem på ett trådat nätverk. Ren DLNA utan transcoding kräver såklart att mottagaren klarar av formatet och videofilerna över DLNA. Så det beror på vad du ska titta via.

Finns gott om info hur dessa Synology fungerar. Samt lösningar till dessa.