NAS problem - hjälp/support önskas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

NAS problem - hjälp/support önskas

Jag har en NAS - Linkstation från Buffalo.
Det är min primära backup för hushållets all data. Såklart hade jag en sekundär backup, en extern USB HDD från WD på 2TB men den började nyligen strula så jag har tänkt byta ut den. I väntan köp av ersättare så använde jag hushållets NAS till allt som skall sparas.
Men då är såklart otursvännen "Murphy" framme och jävlas. -Jag skall en kväll köra Buffalos Navigationsprograms scanning om HDD bär på problem men HDD låser sig i processen och slutar funka den med. Jippie :-S

Buffalos support skickade direktiv att jag skulle försöka uppdradera firmwaren men NASen vill inte boota efter uppdateringen och programvaran tar timeout och stänger ner efter 1200sek.
Så NASen tar inte emot firmware uppdateringen och går inte att hitta i nätverket. Dess EM (emergency läge) vill inte vara med längre och jag har blivit ombedd att reklamera NASen till Dustin som sålt den i höstas.

Problemet är att HDD i NASen är intakt. Och det finns ca 2TB data jag vill komma åt och kopiera innan den skickas in för reklamation.

Det är en 3TB WD HDD inuti NASen som såklart körs i GPT GUID format. Då inga mer lösningar fanns genom nätverket öppnade jag NAS chassit och tog ur HDDn.
Jag har istället kopplat in NASens HDD via Sata kontakten direkt i datorn men inga program jag hämtat och testat vill eller kan komma åt partitionen i HDDn.
Datorn hittar HDDn och visar dess partitioner från E: tom N: där N: är de 2.7TB jag vill komma åt och kunna kopiera
Jag har testat bl.a:
Acronis Disk Director 11
EASEUS Data Recovery Wizard Professional 5.6.5
i mina försök att rädda mina data.

Jag tror inte jag har utelämnat något och hoppas min problembeskrivning går att förstå.
Och söker efter hjälp från någon som orkar hjälpa mig genom detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av assarson:

Jag har en NAS - Linkstation från Buffalo.
Det är min primära backup för hushållets all data. Såklart hade jag en sekundär backup, en extern USB HDD från WD på 2TB men den började nyligen strula så jag har tänkt byta ut den. I väntan köp av ersättare så använde jag hushållets NAS till allt som skall sparas.
Men då är såklart otursvännen "Murphy" framme och jävlas. -Jag skall en kväll köra Buffalos Navigationsprograms scanning om HDD bär på problem men HDD låser sig i processen och slutar funka den med. Jippie :-S

Buffalos support skickade direktiv att jag skulle försöka uppdradera firmwaren men NASen vill inte boota efter uppdateringen och programvaran tar timeout och stänger ner efter 1200sek.
Så NASen tar inte emot firmware uppdateringen och går inte att hitta i nätverket. Dess EM (emergency läge) vill inte vara med längre och jag har blivit ombedd att reklamera NASen till Dustin som sålt den i höstas.

Problemet är att HDD i NASen är intakt. Och det finns ca 2TB data jag vill komma åt och kopiera innan den skickas in för reklamation.

Det är en 3TB WD HDD inuti NASen som såklart körs i GPT GUID format. Då inga mer lösningar fanns genom nätverket öppnade jag NAS chassit och tog ur HDDn.
Jag har istället kopplat in NASens HDD via Sata kontakten direkt i datorn men inga program jag hämtat och testat vill eller kan komma åt partitionen i HDDn.
Datorn hittar HDDn och visar dess partitioner från E: tom N: där N: är de 2.7TB jag vill komma åt och kunna kopiera
Jag har testat bl.a:
Acronis Disk Director 11
EASEUS Data Recovery Wizard Professional 5.6.5
i mina försök att rädda mina data.

Jag tror inte jag har utelämnat något och hoppas min problembeskrivning går att förstå.
Och söker efter hjälp från någon som orkar hjälpa mig genom detta.

Måste du skicka med HDD med NAS'en när du skickar in den?
Fick du med HDD'n när du köpte NAS'en? ( satt den i när du köpte den ) ?

Alt, köp en ny HDD och släng i under tiden den är på service?

// Pengar är till för att göras åt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Fortsättning! Del.2 :-)

Buffalo Linkstation 3TB som problemet gällde innehåller just den WD 3TB HDD jag nämner i texten.
Det är just den jag försöker komma åt datan på.
Ska jag reklamera NASen måste ju HDDn finnas i NAS chassit då Buffalo säkert har sparat serinumret på HDDn i sina register. Annars hade ett lätt fusk varit att köpa en ny 3TB HDD och sätta i NAS chassit och bli av med skiten å få pengarna tillbaka. Köper aldrig en Buffalo igen då de tydligen har väldigt svaga produkter. Jag reklamerar NASen när jag räddat min värdefulla information jag har lagrad på den.

Jag har skruvat isär Linkstation NASens chassi och kopplat in dess HDD i min pc via Sata & ström kontakten till DVD i datorn.
Windows hittar HDDn i kontrollpanelen och dess partitioner och den ser hel och fin ut i partitionerna. Men kan inte öppna den eller komma åt HDDn
då Windows inte vet hur den ska komma åt en GPT GUID formaterad HDD.

Nu undrar jag hur jag skall komma åt denna GPT GUID formaterade HDDn i min Win8 dator.
Just GPT GUID om jag inte har fel är ju ett format för externa diskar som ansluts via USB eller Nätverksanslutning. Där HDDn styrs av kontrollerkort med styrprocessor som laddar firmware från HDDn och kontrollerar HDDns partitioner.
Det är flertalet partitioner på HDDn, om jag inte har fel E: t.o.m. N: där N: rymmer de 2.7TB där min kära datainformation finns.
/Bilder på barnen, utlandresor, släkt, händelser och annat sånt.

Jag har verkligen testat allt jag kunnat komma på och har letat tips på nätet men utan framgång. Som sagt HDDn från NASen är oskadd. Men den eller kontrollerkortet vill inte ta emot firmware uppdateringen eller om det är så att den inte kan boota när firmwaren är uppladdad för buffalos mjukvara kör Timeout istället för avslutar processen.

samlad förfluten tid i felsökning och försök till problemlösning ca elva timmar: fyrtiotvå minuter:sextioelva sekunder and counting

Så hur kommer jag åt HDDn i min dator. Skall jag montera den i något program? Isåfall vilket program och hur går man till väga?
Windows är som vanligt väldigt värdelösa och inga av de program jag redan nämnt har kunnat hjälpa.