Permalänk

Problem med kylning/fläktar

God morgon:-)

Köpte en ny dator för ca 1 år sedan & redan efter ett par månader märkte jag att något var knas med kylningen. Jag var tvungen att dra ner på grafiken månad efter månad och till slut var jag nere på low ( i spelet World of Warcraft ). För cirka 3-4 veckor sedan lämnade jag in min dator på inet och fick tillbaka den runt en vecka sedan. Datorn funkade grymt bra och spelade på högsta möjliga inställningar tills jag igår märker att datorn börjat låta förbaskat mycket igen.
På inet blev problemet verifierat att mitt grafikkort hade en jäkla massa damm på sig och därför var fläktarna tvungna att köra järnet.

Men det kan ju omöjligt vara damm nu med tanke på att jag har flyttat datorn samt dammsugit och allt vad fan det heter för att inte få liknande problem & ändå händer samma sak efter 1 vecka redan.

Vad tror ni problem kan vara? Är det fläktarna som jävlas med mig? Inet påpekade att datorn var felfri utan att det var damm som hade orsakat problemet och dom gjorde därför rent den. Låter ju bra men redan efter 1 vecka ska den ju inte låta lika mycket?

Permalänk
Skrivet av FelixVonAnka:

God morgon:-)

Köpte en ny dator för ca 1 år sedan & redan efter ett par månader märkte jag att något var knas med kylningen. Jag var tvungen att dra ner på grafiken månad efter månad och till slut var jag nere på low ( i spelet World of Warcraft ). För cirka 3-4 veckor sedan lämnade jag in min dator på inet och fick tillbaka den runt en vecka sedan. Datorn funkade grymt bra och spelade på högsta möjliga inställningar tills jag igår märker att datorn börjat låta förbaskat mycket igen.
På inet blev problemet verifierat att mitt grafikkort hade en jäkla massa damm på sig och därför var fläktarna tvungna att köra järnet.

Men det kan ju omöjligt vara damm nu med tanke på att jag har flyttat datorn samt dammsugit och allt vad fan det heter för att inte få liknande problem & ändå händer samma sak efter 1 vecka redan.

Vad tror ni problem kan vara? Är det fläktarna som jävlas med mig? Inet påpekade att datorn var felfri utan att det var damm som hade orsakat problemet och dom gjorde därför rent den. Låter ju bra men redan efter 1 vecka ska den ju inte låta lika mycket?

Vad är det för grafikkort?

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Dammsög du i datorn?

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Dammsög du i datorn?

han kanske blåste ut dammet

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Dammsug inte din dator..

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

Inet gjorde rent den för några hundralappar..

Jag har GTX 560 Ti

Permalänk
Skrivet av FelixVonAnka:

Inet gjorde rent den för några hundralappar..

Jag har GTX 560 Ti

Många säger på olika forum att GTX 560 Ti blir väldigt varmt

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk

Okej.. Då jag är långt ifrån expert på datorer så är det bäst att jag lämnar in den hos inet och säger: När jag får tillbaka den vill jag ha den knäpp tyst

Ni har inga knep för att få era datorer att dra in sig mindre damm alternativt låta mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixVonAnka:

Okej.. Då jag är långt ifrån expert på datorer så är det bäst att jag lämnar in den hos inet och säger: När jag får tillbaka den vill jag ha den knäpp tyst

Ni har inga knep för att få era datorer att dra in sig mindre damm alternativt låta mindre?

Skriv upp alla delar datorn består av.
Lyft upp datorn från golvet, sätt den på ett bord eller liknande. Rengör dammfiltren eller hela chassit ofta, datorkomponenter tål hög värme, sänk fläktarna så långt du kan utan att cpu når 70grader och gpu 90grader.
Ta reda på vad det är som låter, en toarulle eller hoprullat papper hjälper dig lokalisera ljudkällan rätt åtgärd blir lättare att göra då. Du kan inte lämna in datorn till inet och säga åt dem att göra den knäpptyst utan att det blir väldigt dyrt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av FelixVonAnka:

Ni har inga knep för att få era datorer att dra in sig mindre damm alternativt låta mindre?

Åh bara läsa på´nätet som en idiot ett antal timmar samt experimenterat ytterligare ett antal timmar...javisst, sen investerat några tusentalskronor i nya kylare, fläktar, fläktkontrollers och liknande

Permalänk

Tog upp min dator på skrivbordet imorse, vi får se om det får en bättre effekt. Annars vet jag inte vad jag ska göra :c

Permalänk
Skrivet av FelixVonAnka:

Tog upp min dator på skrivbordet imorse, vi får se om det får en bättre effekt. Annars vet jag inte vad jag ska göra :c

Du ska öppna upp ditt chassi och rensa ur datorn för hand. Onödigt att lämna in till Inet.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Du ska öppna upp ditt chassi och rensa ur datorn för hand. Onödigt att lämna in till Inet.

Gjort det ett antal gånger och det funkar fortfarande inte. Efter 2 dagar så låter det lika jävligt..

Jag behöver tips på chassi/fläktar för ett någorlunda rimligt pris.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FelixVonAnka:

Gjort det ett antal gånger och det funkar fortfarande inte. Efter 2 dagar så låter det lika jävligt..

Jag behöver tips på chassi/fläktar för ett någorlunda rimligt pris.

Vet du att det är grafikkortet som låter? Vilken kylare har det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Vet du att det är grafikkortet som låter? Vilken kylare har det?

Nej det vet jag inte. Det var mer inet som uttryckte sig '' Vi hittade damm på ditt grafikkort och nu låter datorn prima ''

Efter en vecka började det igen och nu har jag en Boeing 737-900 på skrivbordet.

Värt att nämna är att det är i enkla spel, WoW etc.

Permalänk

Öppna datorn och stanna en fläkt i taget med ett finger för att se vilken det är.
Enklast är att trycka mot centrum på fläkten.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FelixVonAnka:

Nej det vet jag inte. Det var mer inet som uttryckte sig '' Vi hittade damm på ditt grafikkort och nu låter datorn prima ''

Efter en vecka började det igen och nu har jag en Boeing 737-900 på skrivbordet.

Värt att nämna är att det är i enkla spel, WoW etc.

Hur varma blir CPU och GPU? Använd Real Temp eller Core Temp för CPU och MSI Afterburner för GPU.

Hur snabbt snurrar grafikkortets fläkt (i procent)? Det ser du också i MSI AB.

Hur många fps uppnår du i WoW? Är det löjligt mycket kan du prova att slå på V-Sync. Det är dock bara ett sätt att gå runt problemet!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av DeadPixel:

Många säger på olika forum att GTX 560 Ti blir väldigt varmt

När jag hade ett 560 TI så blev de inte alls varmt i load :S

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Har cirkus 150 fps på ultra i WoW

NVIDIA GeForce GTX560Ti up to 4095 MB.

Det blir 75-90 grader.

Datorn jag köpte hette G3610 Predator.

Värt att nämna är att datorn är snabb/skön men ljudet är som ett jetplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixVonAnka:

Har cirkus 150 fps på ultra i WoW

NVIDIA GeForce GTX560Ti up to 4095 MB.

Det blir 75-90 grader.

Datorn jag köpte hette G3610 Predator.

Värt att nämna är att datorn är snabb/skön men ljudet är som ett jetplan.

Låter datorn hela tiden eller bara när du spelar? Chassit ser ut att ha ganska värdelös kylning och ligger du på 150fps är det inte konstigt att grafikkortet blir varmt, stör du dig inte på V-Sync bör du prova att köra med det igång för då kommer grafikkortet inte behöva jobba lika mycket med lägre temperatur som följd. Det är ganska säkert att det är grafikkortet som låter.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Låter datorn hela tiden eller bara när du spelar? Chassit ser ut att ha ganska värdelös kylning och ligger du på 150fps är det inte konstigt att grafikkortet blir varmt, stör du dig inte på V-Sync bör du prova att köra med det igång för då kommer grafikkortet inte behöva jobba lika mycket med lägre temperatur som följd. Det är ganska säkert att det är grafikkortet som låter.

Datorn låter inte mycket men fortfarande märkbart när man sitter och surfar men så fort man åker runt och chillar på WoW så drar den igång så något förbaskat.
Ett nytt chassi + några nya fläktar skulle kunna vara en bra investering med andra ord?

Jag har haft V-Sync igång, ska jag stänga av det eller ha på det?

Edit: Enlig Speedfan ligger mina fläktar på ( som speedfan hittade ) 39% samt 27%. GPU = 85 Grader resten är under 50 grader.

Permalänk

Tror det kan vara både cpu och grafikkort som låter. Är väl referensdesign på båda. Dvs det fungerar men låter en massa.

Permalänk
Skrivet av Hoggaforfan:

Tror det kan vara både cpu och grafikkort som låter. Är väl referensdesign på båda. Dvs det fungerar men låter en massa.

Om jag filmar och lägger upp på youtube eller liknande kan du/ni då lokalisera ljudet enklare?

Permalänk
Skrivet av FelixVonAnka:

Om jag filmar och lägger upp på youtube eller liknande kan du/ni då lokalisera ljudet enklare?

Hmm kan hjälpa men du kan öppna datorn med och stanna en fläkt i taget med fingret. Bara någon sekund för att höra om oljudet försvinner eller ej.