Rykte: AMD FX-serien "Centurion" på 5 GHz i antågande

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett en CPU binnad för maximal prestanda med luftkylning (låt säga inom 95W TDP).

En CPU vars frekvens skalar bra med extrem kylning kan vara medelmåttig eller rent kass vid låga spänningar och normala temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Det vet jag.

Men även i flertrådade applikationer såsom Cinebench, så kommer prestandan inte att uppgå till ens 25% mer, och vad är anledningen då liksom? När man får yttepyttelite mer prestanda för 4 gånger så mycket pengar slutar AMD vara prisvärda. Man får mer ökning än så med ett hopp från Intel i5 3570K(som ligger i samma prisintervall som FX-8350) till i7 3930K(som ligger i samma prisintervall som Centurion.)

Edit: Grunden med det jag menade är att de bör släppa en uppdaterad revision av FX-8350, alltså inte mindre i tillverkningsprocess utan bara förbättrad. Detta kombinerat med en högre klockfrekvens för att se till att processorn når mer än 25% ökning i prestanda.

Ja, de har helt klart felprioriterat, de borde ha ökat IPC och släppt den på 6GHz istället, det förstår ju vem som helst.

De arbetar nog så hårt de kan med steamroller. Och tills dess så kan de släppa en begränsad upplaga binnade processorer som inte tar några resurser att ta fram, inte kräver ett utvecklingsteam och inte kostar multum att utveckla. Det är en liten plojgrej i stil med Phenom II TWKR. De kommer sälja slut ändå jag lovar dig. Det kostar i stort sett inget för bolaget och de håller intresset igång lite. Precis vad de behöver under tiden de utvecklar nästa uppdatering av arkitekturen.
Du kan inte på allvar begära att de ska lyckas skrapa fram något bättre, du tror inte de kommit på den idén själva om det var ett gångbart alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Trevligt diagram men du skulle fått med t.e.x. överklockade 3570k och en 3770k, fast då hade det ju inte sett så kul ut för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Trevligt diagram men du skulle fått med t.e.x. överklockade 3570k och en 3770k, fast då hade det ju inte sett så kul ut för AMD.

Enligt mina beräkningar så skulle Centurion vinna över en 3570K klockad till 4,5GHz i sju stycken av dom nio testen ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kostfibrer:

Köper DIREKT om man kan va bäst med AMD!!!!!!!!!

Det kan du inte, var så säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adamq10:

Knappast någon satsning att speedbinna ut en modell till.

Sa vem? I entusiastkretsar var Pentium M känd för sin höga IPC och prestanda långt innan Core 2 Duo och Core Duo kom ut. Att Intel var AMD hack i häl redan innan Core 2 Duo var känt för de flesta utom AMD-fanboys med skygglapparna på.

Möjligtvis frågade man sig varför intel inte satsade med Pentium M och Core-serien på desktop tidigare.

Det var först vid C2D som man började märka skillnaden. Pentium M var en mobil krets (Menar du inte Pentium D som kom före C2D?). Pentium D var inte i närheten med AMD när det kom till IPC men när Intel senare släppte C2D så föll AMD på efterkälken. Deras Athlon 64x2 processorer kunde helt enkelt inte hänga med. Pentium D däremot var ingen direkt hållbar lösning. Till skillnad från AMDs dual core så var Pentium D en mer rushad produkt där man hade mer eller mindre tagit två pentiums och lött ihop dessa. AMDs motsvarighet (Athlon 64x2) byggde på en redan existerade flerkärnig processor i Opteron vilket gjorde att processorn arbete mellan kärnorna var bättre. Sedan hade vi ju fördelar med att AMD hade inbyggd minneskontroller i CPU:n medan Intel fortfarande förlitade sig på nordbryggan vilket drog upp latenserna. Pentium D blev sedan utbytt mot Pentium Dual Core som senare blev Dual Core och först här så blev Intels dubbelkärniga processorer så pass mogen att den kunde konkurrera ut AMDs motsvarighet.

Skrivet av bengt-re:

Det kan du inte, var så säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså? Du är väl medveten om att världsrekordet för överklockning gjordes på en AMD processor va? Alltså är man per definition bäst i något. För personen ifråga kanske inte menar prestanda.. han kanske bara menar högst klock?

Skrivet av Boffster:

AMD kommer aldrig att komma ikapp konkurenterna ... varken på GPU eller på CPU sidan.

Det resonemanget låter väldigt likt ett riktigt fanboys resonemang vars verklighetsuppfattning lämnar mycket att önska. Att säga aldrig är en dödssynd när det kommer till datorkomponenter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det var först vid C2D som man började märka skillnaden. Pentium M var en mobil krets (Menar du inte Pentium D som kom före C2D?). Pentium D var stick i stäv med AMD när det kom till IPC men när Intel senare släppte C2D så föll AMD på efterkälken. Deras Athlon 64x2 processorer kunde helt enkelt inte hänga med.

Nejnejnej! Pentium D har ruskigt dålig IPC. Överskred TDP rejält och maxade 180W enligt vissa test, samtidigt som motsvarande AMD låg på 90W TDP som de aldrig kom i närheten av i praktiken. Den jämförs nedan mot enkelkärniga AMD på betydligt lägre frekvenser. Hade varit kul om de haft med en dualcore från AMD i testet också:
http://hexus.net/tech/reviews/cpu/1209-intel-pentium-4-670-pe...

Pentium M var mycket riktigt för bärbara datorer. Men var grunden för Core och Core 2. Entusiaster noterade att den hade riktigt bra IPC, och att den var kapabel till rätt höga frekvenser. Den hade nästan samma IPC som en A64 trots sämre buss. Man kunde köpa moderkort som kunde ta Pentium M och få sig en rätt snabb intel-dator i en tid då övriga intel-alternativ var rätt sorgliga.

EDIT: Vet du hur man använder uttrycket stick i stäv btw? Man kan inte vara stick i stäv i något sådant. Men tror nog ditt lite knepiga användande av uttrycket förvirrade mig. Jag fick för mig att du menade att Pentium D hade bra IPC, men att du totalt missförstått vad stick i stäv betyder eftersom du använde det på ett ställe där man inte kan använda det. Det kanske inte var så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Nejnejnej! Pentium D har ruskigt dålig IPC. Överskred TDP rejält och maxade 180W enligt vissa test, samtidigt som motsvarande AMD låg på 90W TDP som de aldrig kom i närheten av i praktiken. Den jämförs nedan mot enkelkärniga AMD på betydligt lägre frekvenser. Hade varit kul om de haft med en dualcore från AMD i testet också:
http://hexus.net/tech/reviews/cpu/1209-intel-pentium-4-670-pe...

Pentium M var mycket riktigt för bärbara datorer. Men var grunden för Core och Core 2. Entusiaster noterade att den hade riktigt bra IPC, och att den var kapabel till rätt höga frekvenser. Den hade nästan samma IPC som en A64 trots sämre buss. Man kunde köpa moderkort som kunde ta Pentium M och få sig en rätt snabb intel-dator i en tid då övriga intel-alternativ var rätt sorgliga.

EDIT: Vet du hur man använder uttrycket stick i stäv btw? Man kan inte vara stick i stäv i något sådant. Men tror nog ditt lite knepiga användande av uttrycket förvirrade mig. Jag fick för mig att du menade att Pentium D hade bra IPC, men att du totalt missförstått vad stick i stäv betyder eftersom du använde det på ett ställe där man inte kan använda det. Det kanske inte var så?

Snabbt skrivet.. Kan innehålla en hel del fel. Framförallt när det kommer till tankegångar. Ska självfallet stå att AMD Athlon 64x2 var bättre men vad jag fick stick i stäv från vet jag inte.. Kan bero kanske på att jag tittar på Youtube samtidigt som jag skriver?.. Är ju ju man så multitasking ska tydligen inte vara min starka sida.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snabbt skrivet.. Kan innehålla en hel del fel. Framförallt när det kommer till tankegångar. Ska självfallet stå att AMD Athlon 64x2 var bättre men vad jag fick stick i stäv från vet jag inte.. Kan bero kanske på att jag tittar på Youtube samtidigt som jag skriver?.. Är ju ju man så multitasking ska tydligen inte vara min starka sida.

xD Känner igen det. Man skulle behöva fler kärnor själv ibland.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Slaktardej:

Du vet väl att i7 4770K ska dra mer ström än 3770K?

OnT: Tror att AMD har mer i görningen än bara FX-8350 med högre klockfrekvens, mer transistorer känns behövligt. Känns inte särskilt smart att släppa en processor som är 25% snabbare och kostar 300% mer.

Marginelt högre TDP som ökats för att ge plats åt en betydligt kraftigare GPU. Kör du inte GPU så kommer den med största sannolikhet dra mindre ström än 3770.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att de inte ljuger igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Får väl hoppas att de inte ljuger igen!

Ljuger? Är det möjligtvis så att du gått på rykten och trott att det är AMD som kom med dessa påståenden? Eller att du missförstått något annat?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nejnejnej! Pentium D har ruskigt dålig IPC. Överskred TDP rejält och maxade 180W enligt vissa test, samtidigt som motsvarande AMD låg på 90W TDP som de aldrig kom i närheten av i praktiken. Den jämförs nedan mot enkelkärniga AMD på betydligt lägre frekvenser. Hade varit kul om de haft med en dualcore från AMD i testet också:
http://hexus.net/tech/reviews/cpu/1209-intel-pentium-4-670-pe...

Pentium M var mycket riktigt för bärbara datorer. Men var grunden för Core och Core 2. Entusiaster noterade att den hade riktigt bra IPC, och att den var kapabel till rätt höga frekvenser. Den hade nästan samma IPC som en A64 trots sämre buss. Man kunde köpa moderkort som kunde ta Pentium M och få sig en rätt snabb intel-dator i en tid då övriga intel-alternativ var rätt sorgliga.

EDIT: Vet du hur man använder uttrycket stick i stäv btw? Man kan inte vara stick i stäv i något sådant. Men tror nog ditt lite knepiga användande av uttrycket förvirrade mig. Jag fick för mig att du menade att Pentium D hade bra IPC, men att du totalt missförstått vad stick i stäv betyder eftersom du använde det på ett ställe där man inte kan använda det. Det kanske inte var så?

Pentium D är två pentium 4, inte på samma kisel men under samma IHS typ. Världshistoriens kanske sämsta idé men dom var väl desperata eftersom AMD fullständigt krossade dom i allt med A64'n. Tror det var Northwood kärnor iaf, ritigt illa om det var prescotts hehe. Även om prescott kunde gå i många Mhz så spelade det ingen större roll i praktiken

Pentium M(Dothan) Är precis som du säger föregångaren till core arkiteturen. Har en gammal laptop med en pentium M och IPC'n är tok hög, den ligger på 1,6 Ghz och presterar utan problem som en netburst baserad cpu vid dubbla den frekvensen.

Permalänk
Medlem

Skulle behövas de frekvenserna, men jag ser hellre att de får ut nya chipset och använder en plattform istället, även om de måste begränsa TDP till sub 125W eller något sådant. Annat får använda server-socket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Pentium D är två pentium 4, inte på samma kisel men under samma IHS typ. Världshistoriens kanske sämsta idé men dom var väl desperata eftersom AMD fullständigt krossade dom i allt med A64'n. Tror det var Northwood kärnor iaf, ritigt illa om det var prescotts hehe. Även om prescott kunde gå i många Mhz så spelade det ingen större roll i praktiken

Pentium M(Dothan) Är precis som du säger föregångaren till core arkiteturen. Har en gammal laptop med en pentium M och IPC'n är tok hög, den ligger på 1,6 Ghz och presterar utan problem som en netburst baserad cpu vid dubbla den frekvensen.

Jag vet. Det är Prescotts i Pentium D btw. Med NW hade de varit 32bits. Northwood var ju väldigt varm den också.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Jag vet. Det är Prescotts i Pentium D btw. Med NW hade de varit 32bits. Northwood var ju väldigt varm den också.

Fan min prescott är 32bit, fast det är en celeron D så den kan va bantad. Just det den är äldre då det är S478, klockar många Ghz dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Fan min prescott är 32bit, fast det är en celeron D så den kan va bantad. Just det den är äldre då det är S478, klockar många Ghz dock

De första Prescotts var alla 32bit. Det var först efter ett halvår eller något de fick igång 64-bitsstödet på en del modeller. Var ett helvete att veta vilka som hade det dock. Prescott-baserade Celeron fick aldrig 64-bit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Pentium D är två pentium 4, inte på samma kisel men under samma IHS typ. Världshistoriens kanske sämsta idé men dom var väl desperata eftersom AMD fullständigt krossade dom i allt med A64'n. Tror det var Northwood kärnor iaf, ritigt illa om det var prescotts hehe. Även om prescott kunde gå i många Mhz så spelade det ingen större roll i praktiken

Pentium M(Dothan) Är precis som du säger föregångaren till core arkiteturen. Har en gammal laptop med en pentium M och IPC'n är tok hög, den ligger på 1,6 Ghz och presterar utan problem som en netburst baserad cpu vid dubbla den frekvensen.

Pentium D var två Pentiumkärnor ihoplödda under samma IHS. Till att börja med så skapade en hel del problem pga. att kärnorna vägrade stundtals jobba med varandra. Sedan blev de så varma att det knappt gick och göra något med dessa.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet hjärta för AMD, så det kan bli ett köp även om den kanske är (mariginellt) sämre än LGA2011 modellerna i slutändan

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Pentium D var två Pentiumkärnor ihoplödda under samma IHS. Till att börja med så skapade en hel del problem pga. att kärnorna vägrade stundtals jobba med varandra. Sedan blev de så varma att det knappt gick och göra något med dessa.

Skit smart, då dom måste komnmunicera över en seg bus.

Två prescotts är liksom som att be om problem, double trouble!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Skit smart, då dom måste komnmunicera över en seg bus.

Två prescotts är liksom som att be om problem, double trouble!

Haha.. Fick den bilden i huvudet direkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

AMD Phenom II 42 TWKR

dessa "tillverkades" under 100 stycken...Antar att det här blir något sådant igen.

Precis vad jag tänkte på med. Tror att det blir något sånt. En grej för att försöka hålla uppe intresset för produkt-linjen. Sen kommer väl steamroller förhoppningsvis någon gång.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Precis vad jag tänkte på med. Tror att det blir något sånt. En grej för att försöka hålla uppe intresset för produkt-linjen. Sen kommer väl steamroller förhoppningsvis någon gång.

Ja sen kommer Steamroller och kör över den.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8