Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

har läst så mkt jag orkat men förstår inte sammanhanget? det dom skulle tjäna på är såklart bandbredden... dom kan tex välja att hålla maxfart mot bredbandskollen som nämnts tidigare, men valt att begränsa en massa annat? dom flästa kunder lär inte ens märka av det

OK, vad förlorar dom på det, då?

Permalänk
Skrivet av GoldVillage:

har läst så mkt jag orkat men förstår inte sammanhanget? det dom skulle tjäna på är såklart bandbredden... dom kan tex välja att hålla maxfart mot bredbandskollen som nämnts tidigare, men valt att begränsa en massa annat? dom flästa kunder lär inte ens märka av det

Nu är du inte helt fel ute iaf. Alla ISP:ar som peerar på netnods knutpunkter är direktanslutna till bredbandskollen så i det avseendet håller de maxfart mot bredbandskollen och det kostar inget för dem. Däremot om man ska skicka/ta emot data från andra delar av världen så blir det mer komplicerat och man kan inte räkna med att kunna ladda hem lika snabbt från Sydkorea som Sverige. Det var dock inte det du sa i början utan du menade på att bredbandskollen bara bullshit och inte mäter ett skit vilket inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Nu är du inte helt fel ute iaf. Alla ISP:ar som peerar på netnods knutpunkter är direktanslutna till bredbandskollen så i det avseendet håller de maxfart mot bredbandskollen och det kostar inget för dem. Däremot om man ska skicka/ta emot data från andra delar av världen så blir det mer komplicerat och man kan inte räkna med att kunna ladda hem lika snabbt från Sydkorea som Sverige. Det var dock inte det du sa i början utan du menade på att bredbandskollen bara bullshit och inte mäter ett skit vilket inte stämmer.

Jag vet att du inte citerade mig, men ändå: Precis, och då är det som jag skrev till GoldVillage tidigare, hans anslutning till en server i t.ex USA är inte bättre än den "svagaste länken i kedjan". Det är alltså inga direkta strypningar som sker från en ISP här, det är begränsningar på vägen eftersom man inte är direkt ansluten ända dit bort. En begränsning är ju bland annat vad den noden har för anslutningar och vad den har för belastning. Lite förenklat hur det går till, men då kan han kanske få ett litet hum om hur det går till.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frostfield:

Nu är du inte helt fel ute iaf. Alla ISP:ar som peerar på netnods knutpunkter är direktanslutna till bredbandskollen så i det avseendet håller de maxfart mot bredbandskollen och det kostar inget för dem. Däremot om man ska skicka/ta emot data från andra delar av världen så blir det mer komplicerat och man kan inte räkna med att kunna ladda hem lika snabbt från Sydkorea som Sverige. Det var dock inte det du sa i början utan du menade på att bredbandskollen bara bullshit och inte mäter ett skit vilket inte stämmer.

var redan inne på det tidigare! att det fanns 2 alternativ...
1. dom håller maxfart till bredbandskollen, eller
2. bredbandskollen visar bara grafik och mäter inget

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

var redan inne på det tidigare! att det fanns 2 alternativ...
1. dom håller maxfart till bredbandskollen, eller
2. bredbandskollen visar bara grafik och mäter inget

Jag skulle gärna se att du inte sållar ut det du är mest bekväm med att svara på:

Vad förlorar operatörerna på att inte ge sina kunder en så bra tjänst som möjligt?

Permalänk
Medlem

I grund och botten har ISP'er kostnader för trafiken. Inom det egna nätet är ju dessa begränsade, men så fort man börjar skicka data genom andras nät betalar man för överföringen i någon utsträckning. Därav peering avtal, där man förhandlar bort avgiften helt, eller delvis.

Så visst. Bredbandskollen och liknande tjänster ger ett oförtjänt bra resultat. Det är därför Speedtest.net är bra, man kan välja testserver i området man är intresserad av, för att se vad man har för realistiska chanser till bandbredd. Så vitt jag vet är alla testservrarna speedtest låter en ansluta mot kapabla till att serva minst 100Mbit, och det är bara resan på vägen fram och tillbaka som påverkar resultatet.
Det är dock inte detsamma som att ISP'erna stryper den utgående bandbredden. Möjligen skulle man kunna skylla på en global underkapacitet där andra ISP'er inte prioriterar "min" trafik högt nog, och att min hastighet därmed blir lidande, men det är rent krasst inte något de bryr sig speciellt mycket om, jag är inte deras kund...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.