Permalänk

Problem med USB 3.0 och Asus-datorer

Tjenare, det är så att jag köpte en hårddiskkabinett med USB 3 (strömförsörjs via usb) för ett tag sedan och har haft problem med att få USB 3 att fungera.
Jag använder en Asus N56VM laptop, samt datorn i signaturen.
Jag har nästan exakt samma symptom på båda datorerna.

Problemet är att när jag ansluter den till någon av USB 3-portarna så brukar hårddisken oftast surra igång, för att sedan dö ut och stängas av igen efter nån sekund (datorn hinner aldrig uppfatta att den har blivit inkopplad överhuvudtaget). Den kan även ibland anslutas utan problem, indikatorlampan för USB 3 börjar t.o.m. lysa och jag kan överföra filer i USB 3-hastighet, men efter en kort stund så tappar hårddisken anslutning med datorn igen (mitt i filöverföringen).

När jag väl får den att fungera som den ska (utan tappade anslutningar) så är det enbart med USB 2.0-läget (trots att den är ansluten till en USB 3-port), dessutom informerar Windows via ett ballong-meddelande att den kan fungera snabbare om jag ansluter den till en USB 3-port.

Jag trodde först att problemet var kabinetten (Deltaco = fördomar), men efter att ha testat den hos en polare med USB 3 helt utan problem tror jag istället att det beror på datorerna. Detta bekräftades även när jag lånade hans USB-3 disk som också krånglade på samma sätt.

Jag har uppdaterat drivrutiner, flashat BIOS på den stationära, testat att starta datorn med hårddisken inkopplad, googlat utan framgång mm.

Är det fler som haft eller har liknande problem?
Är det nån som har tips på vad jag kan testa?

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem. Två skrivare ingen vill vara med. Funderar på om det finns en adapter man kan köpa mellan de olika USB portarna. Ska också prova att koppla en av skrivarna till min router. Vem vet. Jag är helt lost. Har en ASUS nyköpt.

Visa signatur

Rosalia