Intel 4 core Hyperthreading VS AMD 8 core i videoredigering

Permalänk
Medlem

Intel 4 core Hyperthreading VS AMD 8 core i videoredigering

Ska uppgradera datorn om någon månad och sitter och funderar på om jag ska gå AMD eller Intel. Det viktigaste är prestanda i videoredigering (många kärnor + mycket ram-minne alltså). Jag kommer dock givetvis spela på datorn också men det är sekundärt behov.

Hur står sig en AMD 8-kärnig mot en Intel i7 med fyra kärnor och hyperthreading? Utgå från att jag har 16GB ram, vilket skulle prestera bäst i ett redigering/renderingsprogram som t.ex. After Effects och Cinema 4D?

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

I7 då den jobbar lite bättre per kärna och med ht så vinner man lite extra på det speciellt om man klockar ^^

http://anandtech.com/bench/Product/697?vs=551
har du dock lite ont om pengar kan ju fx 8350+ överklockning vara något också då den inte är så mkt efter faktiskt :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Datavetare

Om din budget tillåter en i7-3770 och målet är så snabb dator som möjligt så är valet redan klart, Intel är snabbare på nära nog allt och mycket snabbare på det som inte använder många CPU-kärnor.

AMDs 8-kärniga modeller skulle vara intressant för dig om din budget för CPU låg på runt max 1500SEK. Videoredigering är bra på att utnyttja många kärnor då det är ett problem som är trivialt att parallellisera.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

I Cinema 4D tror jag faktiskt att FX-8350 är bättre. Upplever själv otroligt fina renderingstider där!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

I Cinema 4D tror jag faktiskt att FX-8350 är bättre. Upplever själv otroligt fina renderingstider där!

Du har testat processorerna bredvid varandra då eller? Man kan inte bara säga "tro" för att det funkar inte så.

Permalänk
Medlem

Vilken enkel fråga i rendering go FX 8350

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Du har testat processorerna bredvid varandra då eller? Man kan inte bara säga "tro" för att det funkar inte så.

Enligt denna jämförelse så är FX-8350 mer än 10% snabbare i Cinebench, som används för att mäta renderingstider i Cinema 4D. Om du inte hittar det så står det under "Advantages compared to the 3770K".

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Vilken enkel fråga i rendering go FX 8350

Varför? Vad jag har erfarenhet är inte alltid fler kärnor en klar fördel i videoredigering. Många gånger är det bättre att rendera med färre beroende på projektets uppbyggnad. Om du baserar ditt svar på att FX-8350 har mer kärnor så kan jag tyvärr inte ta det på allvar.

Skrivet av Slaktardej:

Enligt denna jämförelse så är FX-8350 mer än 10% snabbare i Cinebench, som används för att mäta renderingstider i Cinema 4D. Om du inte hittar det så står det under "Advantages compared to the 3770K".

Det var en liten vinst i Cinema 4D i flertrådad rendering för FX-8350 men allt som använder färre trådar var ju 3770K signifikant mycket snabbare. I7 är ju bra mycket dyrare men jag har ingen riktig budget då jag främst är ute efter en stor uppgradering från min gammla i5. AMD har även mindre utrymme för överklockning så jag är lite mer intresserad av i7-3770K för tillfället.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

AMD har även mindre utrymme för överklockning så jag är lite mer intresserad av i7-3770K för tillfället.

På vilket sätt har AMD mindre utrymme för överklockning? Är det något du hört eller klockar i7 3770K bättre procentuellt sett?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

Varför? Vad jag har erfarenhet är inte alltid fler kärnor en klar fördel i videoredigering. Många gånger är det bättre att rendera med färre beroende på projektets uppbyggnad. Om du baserar ditt svar på att FX-8350 har mer kärnor så kan jag tyvärr inte ta det på allvar.

Det var en liten vinst i Cinema 4D i flertrådad rendering för FX-8350 men allt som använder färre trådar var ju 3770K signifikant mycket snabbare. I7 är ju bra mycket dyrare men jag har ingen riktig budget då jag främst är ute efter en stor uppgradering från min gammla i5. AMD har även mindre utrymme för överklockning så jag är lite mer intresserad av i7-3770K för tillfället.

vad säger du man kan komma upp 5,2ghz med en 8350 med h100i stabilt

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Min 3770k är ett riktigt monster Närrå men jag skulle valt 3770k, men det är vad jag skulle gjort. Dock så är den bra mycket dyrare, ja

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk

Om du inte har fri el som vissa av oss andra, så lär du nog spara in mellanskillnaden på en i7 mot fx 8350, spec med lite överklockning på dessa processorerna.
Men jag skulle nog invänta och se tester på haswell hur dom presterar i jämförelse, om inte annat så kommer väl priserna på 3770k sjunka för att ge plats åt 4770k samt du kan spara till en bättre budget för datorn.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Slaktardej:

Enligt denna jämförelse så är FX-8350 mer än 10% snabbare i Cinebench, som används för att mäta renderingstider i Cinema 4D. Om du inte hittar det så står det under "Advantages compared to the 3770K".

Frågan är varför den resultatet du länkar till skiljer sig från de flesta andra där 3770 är runt 10-15% snabbare på Cinebench och det är en av de benchmarks där 3770 "vinner" med minst marginal om man undantar spel där GPUn är flaskhals.

SweClockers
Bit-Tech
Guru3D

Det betyder att man måste klocka 8350 till ~4.5GHz för att matcha en stock 3770 om man förutsätter att Cinebench skalar helt linjärt med klockfrekvens.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sigge002:

vad säger du man kan komma upp 5,2ghz med en 8350 med h100i stabilt

Njaa jag har väl lite förutfattade meningar där, men intel processorer har alltid varit svalare, lättare att överklocka för mig. Jag är inget proffs på att överklocka men jag fick up min i5 från 2.66 till 4 GHz bara genom att ändra volten och har kört den stabilt så i ca två år nu. Försökte hjälpa min polare överklocka sin Phenom 2 X4 men det var bra mycket krångligare. Dessutom är jag inte intresserad av att den klarar 5,2 GHz då det knappast är en klock som jag kan köra 24/7.

Överklocka bra för mig = Enkel och praktisk att överklocka.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Playboy_1338:

Om du inte har fri el som vissa av oss andra, så lär du nog spara in mellanskillnaden på en i7 mot fx 8350, spec med lite överklockning på dessa processorerna.
Men jag skulle nog invänta och se tester på haswell hur dom presterar i jämförelse, om inte annat så kommer väl priserna på 3770k sjunka för att ge plats åt 4770k samt du kan spara till en bättre budget för datorn.

Försök hålla en seriös diskussion, är du snäll. Du snackar om fri el och grejer.

Elkostnaden skiljer sig max 100 kronor per år vid normal användning. Se gärna kalkylerna på Tek Syndicates kanal på YouTube.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Försök hålla en seriös diskussion, är du snäll. Du snackar om fri el och grejer.

Elkostnaden skiljer sig max 100 kronor per år vid normal användning. Se gärna kalkylerna på Tek Syndicates kanal på YouTube.

Seriös? Ja min elräkning är fast på 300kr mån oavsätt hur mkt el jag slösar. Så fri förbrukning, doc inte alla som har det.

Även om de bara skiljer 100kr per år och ts ska ha datorn kanske 3år så är det ändå 300kr han kan lägga mer på en intel rigg. Lite överklockning på det så blir nog skillnaden större.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Har du pengarna kör intel! Kommer du få prestanda som är värd det extra priset?! Tveksamt.. Personligen om det endast var för redigering skulle jag nog gått och köpt mig en AMD bara för och spara lite cash, eller kanske till och med lägga ut lite mera på ett fint moderkort och några biffigare ram minnen eller en SSD!

Båda processorerna är riktigt bra och snabba för både spel och i stort sett allt annat du kan tänkas göra, men är intel som sagt värt den extra prestandan du får?! Det kan nog bara du själv och google komma fram till.

Kan även droppa att min 3770k är ett riktigt monster på alla redigeringar och renderingar jag gör i sony vegas, projekt som är upp emot 30 minuter långa går markant snabbare att rendra jämfört med min förra 2500k.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk

I7'an är ju som sagt ordentligt mkt snabbare i princip rakt över, i synnerhet med lite OC. Dock lite varning på Ivy bridge här som inte klockar som sandy och vissa problem med värme, i praktiken kan man kanske köra 4,8-4,9Ghz som högst stabilt på bra kylning typ H100i eller bättre. Då förutsatt att man har ett ganska bra ex också, sweetspot för dom flesta verkar ligga vid 4,6Ghz där dom flesta går på 1,2-1,24V.

Sen så har jag ett problem med amd's chipset som måste uppdateras, inget native USB3 stöd, inget pci-e 3.0. Illa då dom annars börjat få ordning på sina desktop cpu's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Om du inte har fri el som vissa av oss andra, så lär du nog spara in mellanskillnaden på en i7 mot fx 8350, spec med lite överklockning på dessa processorerna.
Men jag skulle nog invänta och se tester på haswell hur dom presterar i jämförelse, om inte annat så kommer väl priserna på 3770k sjunka för att ge plats åt 4770k samt du kan spara till en bättre budget för datorn.

Du får nog sitta med den i 20 år innan du ligger lika med en i7 i kostnad med elräkningen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Playboy_1338:

Seriös? Ja min elräkning är fast på 300kr mån oavsätt hur mkt el jag slösar. Så fri förbrukning, doc inte alla som har det.

Även om de bara skiljer 100kr per år och ts ska ha datorn kanske 3år så är det ändå 300kr han kan lägga mer på en intel rigg. Lite överklockning på det så blir nog skillnaden större.

Jag menar såklart inklusive en 5GHz+ OC.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Playboy_1338:

Seriös? Ja min elräkning är fast på 300kr mån oavsätt hur mkt el jag slösar. Så fri förbrukning, doc inte alla som har det.

Även om de bara skiljer 100kr per år och ts ska ha datorn kanske 3år så är det ändå 300kr han kan lägga mer på en intel rigg. Lite överklockning på det så blir nog skillnaden större.

Skickades från m.sweclockers.com

Ehm...?
3770k = ~2500kr
8350 = ~1500kr.

Förstår inte riktigt vart du får dessa 300kr ifrån?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

I7'an är ju som sagt ordentligt mkt snabbare i princip rakt över, i synnerhet med lite OC. Dock lite varning på Ivy bridge här som inte klockar som sandy och vissa problem med värme, i praktiken kan man kanske köra 4,8-4,9Ghz som högst stabilt på bra kylning typ H100i eller bättre. Då förutsatt att man har ett ganska bra ex också, sweetspot för dom flesta verkar ligga vid 4,6Ghz där dom flesta går på 1,2-1,24V.

Sen så har jag ett problem med amd's chipset som måste uppdateras, inget native USB3 stöd, inget pci-e 3.0. Illa då dom annars börjat få ordning på sina desktop cpu's.

QE?
Då måste jag fått nått från framtiden.
min bräda har så mycket "3" stöd så jag vet inte var jag ska stoppa i alla sladdar och kort.
När usb4 kommer ska jag nog köra dammsugaren på det

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Om du inte har fri el som vissa av oss andra, så lär du nog spara in mellanskillnaden på en i7 mot fx 8350, spec med lite överklockning på dessa processorerna.
Men jag skulle nog invänta och se tester på haswell hur dom presterar i jämförelse, om inte annat så kommer väl priserna på 3770k sjunka för att ge plats åt 4770k samt du kan spara till en bättre budget för datorn.

Fri el, aldrig hört talas om såvida du inte har datorn hos en polare eller på jobbet så vad jag vet finns det inget sånt, men du får gärna förklara. visst den kan ligga inbakad i hyran, men då får du ju pröjsa mellanskillnaden i JAN månad

Permalänk
Medlem

Hur kan man ens ge sig in i en sådan här diskussion utan att prata budget?

Just nu diffar det ungefär 900:- mellan 8350 och 3770K. En liten del av den skillnaden hinner ätas upp av skillnaden i strömförbrukning.

Om man bestämt sig för att det ska vara ngn av dessa två (trots att dom ligger i olika prisklasser) så är det bara att titta på total kostnad för ägandet, och prestanda i applikationerna som ska användas.

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det skiljer det inte så otroligt mycket mellan processorerna. Då är det ju bara att fråga sig själv om de där 1000 kronorna (plus kanske lite till för att moderkorten är dyrare?) för den extra prestandan man får.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad problemet är här...i7 är bättre och eftersom du inte har någon direkt budget så köp i7an?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Fri el, aldrig hört talas om såvida du inte har datorn hos en polare eller på jobbet så vad jag vet finns det inget sånt, men du får gärna förklara. visst den kan ligga inbakad i hyran, men då får du ju pröjsa mellanskillnaden i JAN månad

Han kanske är student. Där är det inte ovanligt att elen ingår i hyran dvs fri el

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur kan man ens ge sig in i en sådan här diskussion utan att prata budget?

Just nu diffar det ungefär 900:- mellan 8350 och 3770K. En liten del av den skillnaden hinner ätas upp av skillnaden i strömförbrukning.

Om man bestämt sig för att det ska vara ngn av dessa två (trots att dom ligger i olika prisklasser) så är det bara att titta på total kostnad för ägandet, och prestanda i applikationerna som ska användas.

Det diffar snarare 1000-1100:- i normala butiker. 1200-1500:- sammanlagt om vi drar in skillnader i moderkortspriser. Och i idle så är det ingen skillnad i hur mycket den drar. Och processorn är mestadels i idle, låt säga att den ligger i load sammalagt 2 timmar om dagen 20 dagar i månaden vilket är orimligt högt i min mening. Då är det 40 timmar i månaden på 50W extra från vägguttaget. Det är 2:- i månaden.

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

Varför? Vad jag har erfarenhet är inte alltid fler kärnor en klar fördel i videoredigering. Många gånger är det bättre att rendera med färre beroende på projektets uppbyggnad. Om du baserar ditt svar på att FX-8350 har mer kärnor så kan jag tyvärr inte ta det på allvar.

Det var en liten vinst i Cinema 4D i flertrådad rendering för FX-8350 men allt som använder färre trådar var ju 3770K signifikant mycket snabbare. I7 är ju bra mycket dyrare men jag har ingen riktig budget då jag främst är ute efter en stor uppgradering från min gammla i5. AMD har även mindre utrymme för överklockning så jag är lite mer intresserad av i7-3770K för tillfället.

Jag tror du fått detta lite om bakfoten.
FX 2.0 har mycket bättre överklockningsutrymme än Ivy Bridge som blir snorvarma.
Bli glad om du får 4,5GHz på Ivy.
På Sandy var 4,5GHz potatismos.

På FX kan du få 4,8 nemas problemas.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Jag tror du fått detta lite om bakfoten.
FX 2.0 har mycket bättre överklockningsutrymme än Ivy Bridge som blir snorvarma.
Bli glad om du får 4,5GHz på Ivy.
På Sandy var 4,5GHz potatismos.

På FX kan du få 4,8 nemas problemas.

Överklockar du 8350 till 4,8 så har du ökat klockfrekvensen med 20%. Överklockar du istället 3770K till 4,5 så har du ökat klockfrekvensen med 28,5%. Alltså har du mera utrymme för överklockning med IB.

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6