Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Trasig fläkt till laptop

Hej!

Verkar som att en fläkt gått sönder i min laptop.
Det är en HP Pavilion g series.
Den är bara knappt 6 månader gammal.
Det kommer upp ett meddelande när man startar laptopen.
Det står att fläkten inte fungerar normalt.
Började för ungefär 1 månad sedan.
Kollar jag under, så ser jag att inte fläkten snurrar.
Sonen har en likadan laptop.
Hans fläkt snurrar hela tiden.
Finns det fler fläktar i en laptop?
Låter som att det finns en eller fler fläktar, hör att det är någon fläkt som låter.
Annars fungerar datorn bra. Men risken kanske är att den på sikt går sönder?
Laddade ned programmet speedfan.
Enligt den så ser allt normalt ut.
Måste man byta fläkten eller kan det bero på något annat?
Någon fil att hämta för att fläkten skall fungera?
En bekant till mig pratade om att det kanske beror på någon mjukvara som behövs eller är defekt.
Är det komplicerat att byta fläkt själv?
Jag ser den som sagt fläkten genom plastgallret under.

Hoppas på svar.

Med vänlig hälsning

Putte333

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Aug 2012

den är kanske inställd i bios att den ska starta över 40c

Speldatorn: AMD 8350 4Ghz | corsair h60 v2 push-pull | 16gb 1600mhz vengeance | asus M5A99FX PRO R2.0 | 120 gb SSD kingston hyper x | WD Green 2tb | XFX pro 750w core edition | 2x Gigabyte windforce 670 oc 2gb SLI| thermal take level 10GT | windows 10 x64 pro
Skoldatorn: Macbook Air 2013 128gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Om du får ett meddelande när datorn startar hade jag rekommenderat att skicka in den på service!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Det kan var ganska svårt att komma åt fläkten i en HP dator ja. I stort sett ser jag på den serien att man ska ta väck tangentbordet, hela ramen. Undersidan, bort med flexkablar, skruva loss moderkortet och vända denna om. Sedan kan du få loss heatsinken tillsammans med fläkten.

Det är inte svårt om du vet vad du gör men om du har garanti bör du skicka in den där du köpte den, det är alltid rekommenderat att utnyttja det först och främst.
Annars prova plocka isär fläkten och se om det går att snurra på propellern, mata den med 5-7V och se vad som händer om den snurrar överhuvudtaget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Är det möjligt att fläkten kan gå sönder så pass mycket att datorn inte vill starta alls?
Vad som hände var att fläkten slutade snurra helt vilket den har gjort innan men då har man kunnat hjälpa till att snurra med kraft, men nu fastnade den helt. (Tangentbordet är bortplockat pga kortslutning)

Eftersom datorn började bli varm bestämde jag mig för att stänga av och plocka isär den och när jag vände den så trillade massa flänsar ut.
Efter det så vill den inte starta så jag funderade på om det räcker med att bara byta fläkten eller om det kan vara något annat som har hänt under den korta tid fläkten inte snurrade? (5 minuter eller så.)

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Putte333:

Hej!

Verkar som att en fläkt gått sönder i min laptop.
Det är en HP Pavilion g series.
1# Den är bara knappt 6 månader gammal.
Det kommer upp ett meddelande när man startar laptopen.
Det står att fläkten inte fungerar normalt.
Började för ungefär 1 månad sedan.
2# Kollar jag under, så ser jag att inte fläkten snurrar.
Sonen har en likadan laptop.
Hans fläkt snurrar hela tiden.
3# Finns det fler fläktar i en laptop?
Låter som att det finns en eller fler fläktar, hör att det är någon fläkt som låter.
4# Annars fungerar datorn bra. Men risken kanske är att den på sikt går sönder?
5# Laddade ned programmet speedfan.
Enligt den så ser allt normalt ut.
6# Måste man byta fläkten eller kan det bero på något annat?
7#Någon fil att hämta för att fläkten skall fungera?
En bekant till mig pratade om att det kanske beror på någon mjukvara som behövs eller är defekt.
8# Är det komplicerat att byta fläkt själv?
Jag ser den som sagt fläkten genom plastgallret under.

Hoppas på svar.

Med vänlig hälsning

Putte333

1# Lämna in på service ifall fläkten är defekt, ska gå på garanti/reklamationsrätt (om du nu inte har gjort något dumt)
2# Kan vara normalt till en viss temperatur, kan även skilja mellan 2 likadana datorer antingen pga. olika bios-versioner eller den ena går varmare än andra.
3# Det finns laptops med flera fläktar, är dock relativt ovanligt bland icke-spellaptops.
4# Evt. grafikkort kan överhettas och dö, väldigt vanligt med HP. CPU:n bör dock klocka ner sig och sedan stänga av.
5# Skitprogram, testa Hwmonitor istället
6# Lite svårt att veta....
7# Den ska sätta igång vid belastning, när det sker bestäms av bios. Kan behövas en bios-uppdatering.
8# Vissa är väldigt enkla att byta, andra kan vara ett större projekt. Dock ingenting du behöver fundera på då du har garanti/reklamationsrätt.

Skrivet av Xenicide:

Är det möjligt att fläkten kan gå sönder så pass mycket att datorn inte vill starta alls?
Vad som hände var att fläkten slutade snurra helt vilket den har gjort innan men då har man kunnat hjälpa till att snurra med kraft, men nu fastnade den helt. (Tangentbordet är bortplockat pga kortslutning)

Eftersom datorn började bli varm bestämde jag mig för att stänga av och plocka isär den och när jag vände den så trillade massa flänsar ut.
Efter det så vill den inte starta så jag funderade på om det räcker med att bara byta fläkten eller om det kan vara något annat som har hänt under den korta tid fläkten inte snurrade? (5 minuter eller så.)

Ja en laptop kan gå sönder pga. överhettning, speciellt GPU:n kan vara känslig.
"Trillade massa flänsar ut" Detta låter väldigt skumt, det ska inte trilla ut någonting om du inte har råkat förstöra nåt. Nu vet jag inte vilken laptop du har men oftast sitter det bara en, max 2 kylflänsar som är kopplat direkt till cpu/gpu med heatpipes. Menar du att det trillar ut metallbitar är det verkligen nåt fel.

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av screamin-daemon:

Ja en laptop kan gå sönder pga. överhettning, speciellt GPU:n kan vara känslig.
"Trillade massa flänsar ut" Detta låter väldigt skumt, det ska inte trilla ut någonting om du inte har råkat förstöra nåt. Nu vet jag inte vilken laptop du har men oftast sitter det bara en, max 2 kylflänsar som är kopplat direkt till cpu/gpu med heatpipes. Menar du att det trillar ut metallbitar är det verkligen nåt fel.

Datorn är en HP Pavilion G6 och det är plastflikarna på själva fläkten som har gått av.
Men om det nu skulle skulle vara GPU:n som har gått, borde man åtminstone inte kunna starta upp datorn i bios? Och hur kommer det sig att datorn inte stängde av sig automatiskt om det var GPU:n som är trasig.

Jag vet att man kan felsöka en PC genom att ta bort dem delar man misstänker är fel, men hur felsöker man en laptop?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2006

Den är 6 månader, lämna in den på garanti istället för att skruva själv..

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum