Behöver hjälp med att välja fläkt (140 mm endast)

Permalänk

Behöver hjälp med att välja fläkt (140 mm endast)

Hej, har spenderat helgen med att leta efter 140 mm fläktar för min XT45 rad(11FPI). Fläktarna jag har avrundat till är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1516517,1516518,545596,8...

Jag vill att fläkten ska vara tyst men fortfarande vara bland dem bättre. Jag vet tex BGears B-Blaster är en bra fläkt men den låter för mycket och är dåligt byggt (kort livstid). Jag vet även att Scythe Gentle Typhoon är den bästa(?) fläkten på marknaden men är inte sugen på att köra med adapter. Det jag vill ha hjälp med är att välja någon av de listade eller om någon har ett bättre förslag, tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kika gärna på cougar vortex, Har själv 120mm varianten på min radiator, och en 140mm i chassit.
Mycket bra fläktar och är på pappret överlägsna gentemot stort sett alla fläktar på marknaden, Jag tycker själv att dom är dom bästa jag någonsin ägt, men jag har heller inte ägt någon noiseblocker.

https://www.inet.se/produkt/5321908/cougar-vortex-hdb-cf-v14h

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Skrivet av Malawie:

Kika gärna på cougar vortex, Har själv 120mm varianten på min radiator, och en 140mm i chassit.
Mycket bra fläktar och är på pappret överlägsna gentemot stort sett alla fläktar på marknaden, Jag tycker själv att dom är dom bästa jag någonsin ägt, men jag har heller inte ägt någon noiseblocker.

https://www.inet.se/produkt/5321908/cougar-vortex-hdb-cf-v14h

Har tittat även lite på dem men tycker att dem verkar ha lite låg CFM och vissa tycker att den låter ganska mycket.

Permalänk

Kolla på någon av be quiets fläktar.
Har själv 3st 120mm i min burk och jag har inget att klaga på.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black copper:

Har tittat även lite på dem men tycker att dem verkar ha lite låg CFM och vissa tycker att den låter ganska mycket.

70 CFM vid 19 DB är ingen som slår, MEN det är på pappret, kika inte på det för mycket då det sällan stämmer.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Skrivet av AltUnderCtrl:

Kolla på någon av be quiets fläktar.
Har själv 3st 120mm i min burk och jag har inget att klaga på.

hört att deras 140 mm fläktar är inte så jätte bra för rads.

Permalänk
Skrivet av Black copper:

hört att deras 140 mm fläktar är inte så jätte bra för rads.

Hade läst lite mellan raderna där och såg inte att det var till en radiator, ber om ursäkt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Skrivet av Black copper:

Har tittat även lite på dem men tycker att dem verkar ha lite låg CFM och vissa tycker att den låter ganska mycket.

Skulle kört på cougar vortex har inte testat de själv. Men tänk att den inte går i 1200 RPM så den låter ju inte 19dB hela tiden. Sedan så brukar inte externa fläktar vara boven varför det låter mycket. brukar OFTAST (inte alltid) vara grafikkortet.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

Finns ingen fläkt som låter 19dB på 1200 rpm. Snarare 25-30dB. 700-800rpm hade kanske kommit ner på det utan motstånd.
Ingen märkning på billiga märken stämmer, jag har för mig att Noctua är den enda som stämmer även om de flesta andra dyrare märken har skärpt till sig numera.
Bara poänterar

Men kan du styra 1200rpm så den går ner till 5V så blir det tyst då men på 1200rpm kommer du att höra vindsus. Men då spelar du nog så det gör inget.
Jag gillar Noctuas men för mig att de är inte så bra för motstånd utan mer som chassie-fläktar. Men osäker.

Permalänk
Medlem

Har provat ett helt gäng fläktar, och faktum är att ingen hittills har kunnat slå Noctua-fläktarna. Motorljud och vindsus är utan tvekan lägst på NF-F12 vs alla andra vanliga fläktar.

Har dessvärre lite dålig koll på 140mm-varianter, men se om Noctuas NF-F12 finns som 140mm-variant.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.