Extern Blu-ray med USB 2.0, bra idé eller pengar i sjön?

Permalänk
Entusiast

Extern Blu-ray med USB 2.0, bra idé eller pengar i sjön?

Ja, som titeln lyder, är det en vettig idé att köpa sig en extern Blu-rayläsare? Har tittat lite på en Asus SBC-06D2X-U som ser riktigt sexig ut och har en rimlig prislapp. Enligt specifikationen ska den klara 3D Blu-ray och diverse relevanta ljudformat. Tittade lite på bandbredden först men det verkar som om Blu-ray 6x utan problem ryms inom bandbredden för USB 2.0 vilket lugnade mig en del.

Planen är att jag ska slänga ut min DVD-brännare ut datorn för att bli av med lite sladdtrassel som den ställer till med. Dessutom är det trevligt att faktiskt kunna spela Blu-rayfilmer (ja jag vet att jag måste köpa speciellt program tack vare licensskit). Jag använder ju ändå bara skivor till datorn någon gång om året. Sen har jag en plan på att inom en inte alltför avlägsen framtid skaffa mig en liten HTPC. Jag hoppas på en Intel NUC med Haswell, speciellt om den kommer med GT3 till en hyfsat human prislapp. I så fall skulle Blu-rayläsaren få bo tillsammans med den och leka mediacenter tills den behövs till dator. Min laptop har för övrigt ingen optisk enhet och säkert två gånger sedan jag köpte den har det hänt att jag saknat det.

Hur som helst lär den inte gå direkt varm som mediaspelare eftersom jag föredrar att lagra film på hårddisk så det blir lite rippade men det är ju ändå najs när kompisarna kommer med film.

Så är det en bra idé eller fungerar de så dåligt att jag köper mig problem? Den enda externa brännaren jag haft innan var en CD-brännare från tiden då man inte kunde bränna DVD än.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24