Vad ska man tro om detta?

Permalänk
Avstängd

Vad ska man tro om detta?

Hej, jag har en film på Youtube, på en storm som jag filmade för cirka ett år sedan. Nu har en person som uppger sig vara på uppdrag från http://www.pioneertv.com/, som ska göra ett TV program om väderfenomen m.m.

Fyra olika meddelanden har han skickat;

"...I am working for a company making a show about extreme weather. We are interested in acquiring the footage entitled "......"
How would we go about clearing this footage for use, who is it licensed to?
If you have any information, do you have an email that we could send a release form to?

Thanks,
O**** Ma***"

Jag svarade då inte på meddelandet då jag inte hade sett det förrän denne skickade ett till;

"I am sorry for contacting you out of the blue like this - I am emailing you from a television production company called Pioneer Productions. We are making a documentary series for the Weather channel all about strange weather phenomenon.
I have come across your video of the "....."
We are interested in using this clip in our documentary and I was wondering if this might be something that I could talk to you about?

I look forward to hearing from you.

Best wishes,
O**** Ma***"

Jag skriver att de kan fortsätta att kontakta mig via min Youtube-kanal, och frågar vad som gäller för denna s.k "release form".

Hi, that's okay thanks for the reply!

"Great we can discuss terms here, and if you are interested we can email you a release form - simply our proof that we have your permission to use the footage.

Talk to you soon,
O**** Ma***"

Varpå jag vill veta lite om vad dokumentären kommer att handla om, och hur mitt videoklipp kommer att användas. Fick då detta svar;

"Hi, that's perfectly understandable,

The documentary focuses on strange weather phenomenon and their origins, be it firenados, lightning, monster hail. It is airing this summer on CH4 in the UK and on the Weather Channel worldwide towards the end of the year.

The license simply means that we have permission to use the footage on this single production show, it does not make us the owners and it is not exclusive - you can continue to use the footage however you'd like. I can email you a release form to look over - it's simply our proof that we have permisison from the owner to use the footage, we always have to fill it out, and it also explains the conditions in further detail. We pay post-broadcast, the release form is essentially your guarantee once you've signed it that if we use the footage we have to pay you accordingly.

Talk to you soon,
O****"

Jaha, är detta något att lita på? Hur bör jag agera?

Permalänk
Medlem

Hur du bör agera? Jag hade kontaktat produktionsbolaget som uppges och frågat efter personen i fråga alt kört en snabb googling på dennes namn och produktionsbolaget för att se om koppling finns.

Skulle det visa sig vara äkta; grattis.
Hur man går tillväga för att visa att man verkligen är ägande av materialet vet jag inte, det får nån mer kunnig hjälpa dig med.

Permalänk
Medlem

Du ska ha hundramiljonertusen kronor för videomaterialet!

OnT , hur vill du agera :)?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Hur du bör agera? Jag hade kontaktat produktionsbolaget som uppges och frågat efter personen i fråga alt kört en snabb googling på dennes namn och produktionsbolaget för att se om koppling finns.

Skulle det visa sig vara äkta; grattis.
Hur man går tillväga för att visa att man verkligen är ägande av materialet vet jag inte, det får nån mer kunnig hjälpa dig med.

Skrivet av Xenoz:

Du ska ha hundramiljonertusen kronor för videomaterialet!

OnT , hur vill du agera :)?

Jo jag skulle ju gärna vilja att mitt material kom med i en dokumentär, jag blir bara lite halvt paranoid när någon erbjuder mig att få min helt vanliga videofilm visad på en dokumentärfilm.

Jag ska vänta på att få denna release form skickad till min e-mail, och ska samtidigt försöka kontakta Pioneer Productions och fråga om detta är på riktigt

Permalänk

Jobbar själv inom TV/Film media och ja det där låter rätt legitimt. Grattis!
Med allra största säkerhet tror jag inte att de kommer kunna tänka sig att betala för användandet men de visar tydligt att de har full koll på vad ett release formulär innebär och att du sätter kraven på dem.

Men försök inte att få ut pengar, de kommer med största sannolikhet bara gå vidare och ta ett annat klipp.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Avstängd

Liten uppdatering - jag har nu fått ett e-mail från Pioneer Productions där de bekräftar att den förfrågan jag har fått är legitim. Ska bli spännande att se vart detta leder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Liten uppdatering - jag har nu fått ett e-mail från Pioneer Productions där de bekräftar att den förfrågan jag har fått är legitim. Ska bli spännande att se vart detta leder!

Grattis vet du hur mycket du får eller tänkter ta, om man får fråga ?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5