CPU Fan Error, vad orsakar detta, samt hur löser man det ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2010

CPU Fan Error, vad orsakar detta, samt hur löser man det ?

Hejsan

Har nu fått iordning på datorn trodde jag. Startade upp datorn och fick "CPU fan error".
Exakt alla delar på datorn är nyköpta. Monterade först corsairs vattenkylare och då starade datorn utan problem. Men då jag inte var nöjd med den så böt jag till phanteks cpu kylare då uppkom felet "cpu fan error".

Vad är det som orsakar detta problem ?

Samt hur åtgärdar man felet ?

Tack så mycket på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

jag har samma problem med mitt asus sabertooth 990fx r2 fast jag bytte från orginal kylare till corsair h70, jäkligt störande måste jag säga....

Lyckligt ovetande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Är du säker att fläkten inte går igång alltså? För jag får den errorn eftersom jag har kopplat mina CPU-fläktar till en fläktkontroller och för att få bort errorn så går man (I UEFI-BIOS) in på "Monitor" och sen ignorerar man "CPU FAN"

Men om nu fläkten verkligen inte snurrar så vet jag inte riktigt vad som är fel, du har inte kopplat fläkten/fläktarna till något annat än "CPU_FAN" på moderkortet kanske?

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

kolla så att fläkten är kopplad till CPU FAN

4690K @ 4.8 Ghz 1.333 V Powered by Asus Ranger, Cooled by Corsair H100i
Mitt problem: Bra kisel, dålig kylning|Simon253s problem : Dåligt kisel, bra kylning.
Citera för svar|Fraktfritt
Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Feb 2012

Hade samma problem tills jag ändrade varvtalet i bios, så testa det

Hemmabyggd hembränningsmaskin från 1800-talets Alabama, USA.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2010

Fläkten går igång som vanligt så är inge problem så. Finns ju två inkopplningar uppe i högra hörnet vid cpu:n och testade båda men samma fel. Har svårt att tro att "cpu fan" kontakten skulle sitta längre ifrån cpu:n men ska dubbelkolla i manualen för jag tog för givet att de var de närmsta.

Hur svårt är det att stänga av det i biosen annars då om de nu skulle vara rätt kopplat osv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av bjorn1988:

Fläkten går igång som vanligt så är inge problem så. Finns ju två inkopplningar uppe i högra hörnet vid cpu:n och testade båda men samma fel. Har svårt att tro att "cpu fan" kontakten skulle sitta längre ifrån cpu:n men ska dubbelkolla i manualen för jag tog för givet att de var de närmsta.

Hur svårt är det att stänga av det i biosen annars då om de nu skulle vara rätt kopplat osv?

Det handlar om ungefär 5 klick om du har ett UEFI-BIOS (Tror alla Asus-moderkort använder det) Busenkelt.

In i BIOS genom att spamma delet vid uppstart (Brukar vara det) sen in i advanced mode, monitoring och sen ändra CPU FAN till ignore istället för auto.

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Uzanar:

Det handlar om ungefär 5 klick om du har ett UEFI-BIOS (Tror alla Asus-moderkort använder det) Busenkelt.

In i BIOS genom att spamma delet vid uppstart (Brukar vara det) sen in i advanced mode, monitoring och sen ändra CPU FAN till ignore istället för auto.

Okej, Har asus P9X79 Pro som modekort så ska kolla på det imorgon(har inte datorn hemma nu). Dubbelkollade i manualen och fläkten var inkopplad på Cpu fan. Den ligger även rätt på processorn så ska ju inte vara några fel.

Varför får den felmedelande även fast allt egentligen är rätt för, någon som vet ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av bjorn1988:

Okej, Har asus P9X79 Pro som modekort så ska kolla på det imorgon(har inte datorn hemma nu). Dubbelkollade i manualen och fläkten var inkopplad på Cpu fan. Den ligger även rätt på processorn så ska ju inte vara några fel.

Varför får den felmedelande även fast allt egentligen är rätt för, någon som vet ?

Många som fått detta. Datorn är väl efterbliven och fattar inte när man byter fläkt.

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Hade samma problem med min dator och tredjepartstillverkad kylare, löste det genom att ställa ner larmgränsen. Vill minnas att den defaultade på 600 rpm, vilket är något högre än det varvtal fläkten får med en kall, precis nystartad dator. Jag upplevde aldrig några problem vid reboots och sådant, men då är ju å andra sidan datorn varm, och fläkten får ett högre varvtal.

Antar det handlar om att defaultlarmgränsen är anpassad till lite mer högvarviga stockkylare.

Ställde låglarmet på 300 rpm, sedan dess har det inte varit några problem.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Widholm:

Många som fått detta. Datorn är väl efterbliven och fattar inte när man byter fläkt.

Kanske är så simpelt haha, vad jag läst mig till nu hittills och läst manualer så verkar det som du kan ha rätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av bjorn1988:

Kanske är så simpelt haha, vad jag läst mig till nu hittills och läst manualer så verkar det som du kan ha rätt

Har inte heller fått någon rätsida på problemet via google:-P

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Jul 2001

Tack bjorn1988!
Hade samma idiotiska fel på mitt Saberooth 990FX Gen3 kort, BIOS 'ignoring' att man under "monitoring" sätter CPU Q-Fan till "Disabled". Man måste sätta den till "Enabled" för att komma åt att sätta CPU FAN till "ignore" för att slippa ifrån felmeddelandet.

Burk 1| AMD FX-8350@4800|Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0|AMD Radeon 16GB 2x8GB 2133MHz|2x Intel 120GB SSD|1x Samsung EVO250 SSD| 2x MSI GTX1070 Aero OC|Corsair HX 850W PSU|Phobya DC12-260, 2xPhobya G-changer 360 V.2|Cooler Master ATCS 840 Full Tower Classic. Burk 2| ASUS P9X79 WS_rev 1.03| i7-4930K| 4x4 GB Kingston Hyper X PREDATOR 2400 MHz CL11| 3x ASUS R9 290 4GB OC DirectCU| 1x Samsung SSD 850 PRO 128 GB, 1x Samsung SSD 840 EVO 250 GB, 1x Samsung SSD 850 PRO 512 GB| LEPA G1600 MA EU 1600W| Windows 8.1