Permalänk
Medlem

Kan datorn börja brinna?

Hej! Sjukt dum fråga, men ska dra ner ett spel och mitt internet är inte det bästa så undrar om jag kan ha på datorn 1-3 dagar utan att den börjar "brinna" eller nåt? där är en del dam i datorn men inte över mycket.

Specs:
i7 3770k (inte överklockad)
gtx 660 (inte överklockat)

har en del fläktar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuukeen:

Hej! Sjukt dum fråga, men ska dra ner ett spel och mitt internet är inte det bästa så undrar om jag kan ha på datorn 1-3 dagar utan att den börjar "brinna" eller nåt? där är en del dam i datorn men inte över mycket.

Specs:
i7 3770k (inte överklockad)
gtx 660 (inte överklockat)

har en del fläktar också

nja, den risken är väldigt väldigt liten.
Dammet kan du ju ta bort, inte bra för ventilationen med massa damm i datorn.

Permalänk
Avstängd

http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

Allt som har el igång kan börja brinna, speciellt om det är en massa damm där.

Men i normala fall så är det inga problem att ha datorn igång 24/7

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Som Kaya sa, allt som har el kan börja brinna, men tror dock kvalité och sånt spelar roll..
Vad har du för nätagg t.ex.?

Sen så är chansen väldigt, väldigt liten sålänge datorn får en normal strömförsörjning.
Jag menar, ifall de inte blir strömavbrott eller ifall ingen propp går.. Sålänge datorn fungerar normalt ska de inte ske. Ifall de ska ske, varför skulle de ta 3 dar och inte 2 timmar? Att ha lite damm i datorn tror jag inte kan leda till en större risk för brand, då de inte finns damm mellan ström anslutningarna, utan de finns damm på komponenterna, vad jag tror.. Hoppas jag iallafall..

Jag brukar hålla datorn rent, men jag har många polare som skiter i att damma av sin dator, såfort de öppnar den sprutar de ut damm.. Och de har datorn igång i stort sätt hela tiden.. Svaret på din fråga.. Du har större chans att vinna en miljon med TRISS än att din dator ska börja brinna från ingenstans, men än en gång, sålänge allt körs normalt..

Permalänk
Medlem

tänk dock på att du belastar grafikkortet ifall t ex huvudmenyn på cs är uppe när du lämnar datorn...
om du lämnar den igång med skrivbordet uppe så ska det inte vara något som slits ner mer än vanligt i en dator...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Har haft min dator på 24/7 sen 2010 och still going strong =D Trådskaparen, du vet att elektronik mår sämre att bli av/på slagen hela tiden? Det är bättre att ha det på 24/7 än att slå av en dator varje gång man lämnar den.