Hittar inte hårddisk i windows

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2010

Hittar inte hårddisk i windows

Vet att flertalet sådana här trådar finns, men inget som är om mitt problem.

Jag har en 256GB SSD och en 3TB hårddisk, jag installerade windows 8 64bit på ssd och det funkar prima. Kopplade in 3TB efter installlationen av windows men jag kan inte se hårddisken i diskhantering.
Hårddisken syns i bios och i enhetshanteraren men den syns inte i diskhantering, detta gör ju så att jag inte kan formatera den och använda den. Den syns heller inte inne på "Dator"
Har ni några tips?

Mvh
Billy

TiTaN SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Billybooy:

Jag har en 256GB SSD och en 3TB hårddisk, jag installerade windows 8 64bit på ssd och det funkar prima. Kopplade in 3TB efter installlationen av windows men jag kan inte se hårddisken i diskhantering.
Hårddisken syns i bios och i enhetshanteraren men den syns inte i diskhantering, detta gör ju så att jag inte kan formatera den och använda den. Den syns heller inte inne på "Dator"
Har ni några tips?

Mvh
Billy

Vad har du för moderkort?

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Akarr:

Vad har du för moderkort?

http://www.inet.se/produkt/1902145/msi-x79a-gd65-8d Ett sådant. Jag har aldrig haft erfarenhet av hårddiskar så direkt, men jag har en 3tb hdd i min gamla dator och det är ett mkt äldre moderkort.

TiTaN SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Billybooy:

Har ni några tips?

Mvh
Billy

du ska in på administrationsverktyg och in till diskhanteraren där ska du kunna se disken

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av hjorten66:

du ska in på administrationsverktyg och in till diskhanteraren där ska du kunna se disken

Skrivet av Billybooy:

Hårddisken syns i bios och i enhetshanteraren men den syns inte i diskhantering

Så det är just problemet

Har du uppdaterat UEFI/Bios? Finns det någon mjukvara till HDD från tillverkaren för att initialisera den eller liknande? Villken HDD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011

Det finns två lägen för SATA har jag för mig. En äldre och en nyare som heter AHCI tror jag det var. Du kan växla mellan dem i UEFI/BIOS. Det kan vara så att du måste ha AHCI aktiverat för att komma åt 3TB HDD som måste använda GPT istället för MBR. Om du kör på den gamla standardarden kan du vara tvungen att ominstallera windows efter att du har bytt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollollollhättan
Registrerad
Dec 2010

På mitt Asrock moderkort måste jag installera en bios uppdatering för att kunna hantera 3TB diskar så jag antar det kan va samma problem för dig. Kolla Moderkortets hemsida och ladda ner det som krävs därifrån och testa igen.

| I7 2600K @4.7 | Mobo Fatal1ty Z68 Professional Gen3 |CORSAIR HX 750W| Asus Geforce GTX 780 Ti | 1 St Samsung SP 1TB / Samsung 840 Basic 128 | 8Gig Corsair vengeance 1866Mhz | Chassi Define XL |OS Win 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2010

Min ssd körs i AHCI läget vet jag men osäker på den andra. Ska kolla bios i eftermiddag och likaså om det finns någon biosupdate!
Tack sålänge

Skickades från m.sweclockers.com

TiTaN SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Jag hade samma problem på min laptop, efter jag installerat W8 på ssdn så mountade windows inte hårddisken per default. Lösningen var att gå in via administrationsverktygen och ge den en enhetsbokstav och sen dess har det fungerat som det ska. Detta förutsätter dock att det inte är något problem med din BIOS och stora diskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Är disken ansluten till Intel SATA-port?
Installerat senaste IRST (och ASmedia) SATA-drivers?

Fo3

Father of love and Father of rain.... Father of loneliness and pain-
(Manfred Mann's Earth Band)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2010

Hade min kära far på besök ikväll och med hans hjälp fixade det sig!
Vi satt och pillade fram och tillbaka i bios i några timmar utan resultat men sen kopplade vi in hårddisken till hans bärbara och där såg man hårddisken. Vi la över några filer och flyttade tillbaks disken till min dator och vips så hittade windows den och den gick att formatera. Lite knepigt men men

Tack alla för eran hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

TiTaN SLI