Fläkt låter alldeles för mycket, hur fixar man?

Permalänk

Fläkt låter alldeles för mycket, hur fixar man?

Hej, jag kopplade nyss en gammal fläkt i min dator och den låter något enormt, när jag kopplade in den fick jag koppla den i ett 3 pin uttag för sladden räckte inte till 4 pin uttaget, vet inte om de spelar någon roll men hur som helst vill jag inte att fläkten ska jobba så mycket som den gör nu då de låter för mycket. Har testat speedfan men fattar för de första inte hur programmet funkar och för de andra verkar jag ha något annat som heter PMW.

Förlåt för min otroligt noobiga fråga men snälla hjälp.

rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av mattethias:

Hej, jag kopplade nyss en gammal fläkt i min dator och den låter något enormt, när jag kopplade in den fick jag koppla den i ett 3 pin uttag för sladden räckte inte till 4 pin uttaget, vet inte om de spelar någon roll men hur som helst vill jag inte att fläkten ska jobba så mycket som den gör nu då de låter för mycket. Har testat speedfan men fattar för de första inte hur programmet funkar och för de andra verkar jag ha något annat som heter PMW.

Förlåt för min otroligt noobiga fråga men snälla hjälp.

Har du en 4-pins fläkt så är den gjord för att köras med pwm. Pwm kräver 4 pinnar för att kunna reglera varvtalet, bara 3 pinnar så kör du helt enkelt på full fart hela tiden.

Btw, skriv något vettigare i rubriken så ska du se att folk hittar till din tråd bättre. Typ "Fläkten låter mycket när jag kopplade den till 3-pin" eller nåt sånt, istället för bara "Hjälp"

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII