Corsair Hydro H80i – dålig kvalitet?

Permalänk

Köp gänglås annars så kommer det också att sitta. Alternativen är som många har sagt: fulmeck eller köp nya längre skruv och dra mutter i andra änden. Drar du skruven genom chassiplåten, genom radiatorn och sist genom fläkten och sätter en mutter i den änden så kommer det sitta bra och se snyggt ut. Annars om du vill göra det den svåra vägen så går du och köper en gängtapp för en storlek större och gör nya gängor och köper en grövre skruv. Sista lösningen är att borra ett lite större hål (om det finns plats) och sätta i en insattsgänga. Det kräver dock lite mer meck.

Gänglås: http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Ganglasning-3630/
Nya skruvar, alla typer i hela världen: http://www.sifvert-skruv.se/sv/produkter/maskingangade-skruva...
Gängtejp: http://biltema.se/sv/Bygg/Tejp/Maskerings--och-monteringstejp... (som övriga tipsat om)
Gängtapp: http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gan...
Hållare till gängtapp: http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gan...
Komplett sats för att laga gängor: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning... (kostar lika mycket som en ny kylare...)

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nej det bör inte bli någon märkbar skillnad.

Men lyssna här nu, jag har inte en gänga som är hel på min typ, tejpa på en tunn tejp på skruven, sen skruva i den då kommer det sitta och det syns ej

jag har genom skinlig tejp ska jag ta det ett lager runt alla skruvar då där jängerna är söndriga??

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredde1337:

silvertejp och buntband fixar biffen

silvertejp, buntband och byta ut fläktarna, nej tack håller mig till luftkylning än så länge. Kyler lika bra eller oftast bättre, låter mindre, ser inte lika snyggt ut för kidsen med fönsterchassien och LEDfläktar. Själv så kör jag fönsterlöst och kan inte bry mig mindre.

Permalänk
Medlem

Fixa en gängsats och borr och byt till m4.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming86:

jag har genom skinlig tejp ska jag ta det ett lager runt alla skruvar då där jängerna är söndriga??

Tror inte att vanlig tejp greppar så bra. Klistersidan greppar väldigt dåligt och den släta sidan är nog för plastig för att fastna i hålet. Eltejp eller tex maskeringstejp är nog att föredra.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av gaming86:

jag har genom skinlig tejp ska jag ta det ett lager runt alla skruvar då där jängerna är söndriga??

Det är bara att prova, det fastnar säkert bara du får nåt emellan.

Permalänk
Proffsmobbare

Är det M3-gänga och den är slut kan du tvinga i UNC 6-32. Annats borra upp till 3,5mm och gängtappa M4.

Permalänk
Medlem

Min H100 funkar prima och är relativt tyst med orginalfläktarna. Inget klickande eller något som folk säger.

Visa signatur

Chassi: NZXT Switch 810 - Moderkort: Asus Sabertooh Z77 - CPU: Intel Core i7 3770k @ 4.6Ghz, Corsair H100 - GPU: EVGA GTX 690 @ 680SLI - RAM: G.Skill ripjaws 16gb @ 2133Mhz - Nätagg: Corsair proffesional series 1200w - HDD: Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64mb - SSD: Samsung 830-Desktop series 256gb

Permalänk
Medlem

Hur mycket material har du kvar att gå på? dvs om du ev skulle borra upp hålen och köra mutternit i m4 storlek då slipper man gänga...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Jag satte fast min ena fläkt med smältlim, syns inte och bara en tunn sträng behövs.. Går att ta bort om du vill meka med att gänga om eller skruva senare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaming86:

tjena är så jävla trött på dessa kylare nu asså har corsair hydro h80i och har fått mixtra om med fläktarna på radiatorn och vad händer? jo jängerna för dom bakre skruvarna har slitit ut redan och jag köpte kylaren precis nyss :S vad ska man göra om man inte får fast den? blir den inte värre om jag hittar nya skruvar och sätter dit? Mvh.

Det där problemet finns på varenda radiator, dom hör ett hål i den tunna plåten bara och skickar med en träskruv. Dessutom brukar hålen sitta lite hursom, ibland passar det ibland får man dra skruven snett. Det bästa vore ju om tillverkarna ändrar sina byggen och svetsar fast en maskingängad mutter på radiatorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Alla saker kan gå sönder vissa saker kan vara måndags ex....
Corsair gör några av de bättre kylarna så fel på dem är det inte.

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Att avråda andra folk att inte köpa Corsair kylare för du lyckats pajja din på egen hand är nog det dummaste jag hört. Men som sagt Silvertejp eller köp ny och be någon som kan använda skruvmejsel fixa det åt dig.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Det är ett vanligt fel som förekommer på dom modellerna:P Jag har haft det problemet med två stycken. Ett tips är att inte använda mellanbrickorna, skruvarna kommer längre in då. Om det inte funkar kan du RMA eller köpa längre skruvar.

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming86:

så jag ska köra utan den bakre fläkten då eller?

Synd att du fick ett måndagsex men det kan nog gå att fixa om du inte orkar med garantiärenden. Det finns många skruvar hos alla byggvaruhus som du kan dra igenom både fläktarna och radiatorn och sen fästa dem med en mutter. Då sitter de som berget i chassit. Var noga med att kontrollera längden!

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Gängtejp är ett bra verktyg med slitna gängor. Fungerar oftast väldigt bra :). Men som andra säger så brukar silvertejp fungera bra också.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Vet inte hur gängorna ser ut på en h70/h80 men problemet med h50 är att det är aluminiumgängor. Helt meningslöst att gänga i 3-5mm aluminium med M3-4-bult (eller vad det nu är) för det blir aldrig bra, spelar ingen roll hur försiktig man är, efter ett par gånger kommer gängorna vara söndertrasade.

Därför borde dom istället använt någon typ av möbelsnickarmutter i stål med gängor på insidan och försänkt den i aluminiumet, precis som exempelvis Lian-li gör med alla "skruvbara" detaljer i sina chassin. Det finns en anledning varför världens främsta tillverkare av aluminiumchassin gör på det här viset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Vet inte hur gängorna ser ut på en h70/h80 men problemet med h50 är att det är aluminiumgängor. Helt meningslöst att gänga i 3-5mm aluminium med M3-4-bult (eller vad det nu är) för det blir aldrig bra, spelar ingen roll hur försiktig man är, efter ett par gånger kommer gängorna vara söndertrasade.

Därför borde dom istället använt någon typ av möbelsnickarmutter i stål med gängor på insidan och försänkt den i aluminiumet, precis som exempelvis Lian-li gör med alla "skruvbara" detaljer i sina chassin. Det finns en anledning varför världens främsta tillverkare av aluminiumchassin gör på det här viset!

Jo, du har helt rätt..det är klass på Lian Li och det är hål i huvudet att ens ha gängor i aluminium på M3/M4..Tyvärr har jag hört många liknande historier när det gäller just gängorna till Corsair vätske-kylare. Jag vet inte om killen här, men 2 killar som jag känner har haft problem med detta och de har definitivt inte tummen mitt i näven..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming86:

tjena är så jävla trött på dessa kylare nu asså har corsair hydro h80i och har fått mixtra om med fläktarna på radiatorn och vad händer? jo jängerna för dom bakre skruvarna har slitit ut redan och jag köpte kylaren precis nyss :S vad ska man göra om man inte får fast den? blir den inte värre om jag hittar nya skruvar och sätter dit? Mvh.

Varför skruvar du åt skruvarna så jävla hårt då? Gänga om till M4 och byt till M4 skruv.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Sen att ha slivertejp-visst, men att hålla på med sånt på en helt ny kylare-hur bra känns det? Kan man tänka sig en ny bil, där backspegeln är lite lös, men det går att fixa med silvertejp? Nja returnera möget och köp en luftkylare:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Hedersmedlem

Min Corsair Hxx (kommer inte ihåg vilken modell det var) läckte. Elektronik + Vatten blev jättebra!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ta en bild och lägg upp. Ska nog inte vara svårt att fixa till!

http://imgur.com/

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stune:

dra iväg till biltema eller närmsta byggvaruhus och köp nya skruvar. ta med en och jämnför så du får rätt storlek. annars kan du köpa en gäng stång och kapa själv. behöver dock muttrar ( kör med 2 på varje sida isf)

Mycket bra lösning när det är gängorna i kylaren som är dåliga

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Rubrik redigerad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Rekordmedlem

Borra rakt igenom hålen med 4mm borr och använd sen en gängstång med muttrar http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Gangstang/Gangstang...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Till er alla som säger att han varit vårdlös med radiatorn;

Jag skaffade själv en H80i > Satte på cpu blocket > Satte i skruvarna i ett kryss-mönster på radiatorn(obs inte skruvat hårt) > släpper radiatorn och *SMÄLL* så åkte skruvarna ut ur radiatorn, varav gängorna var slut direkt.
Frågan är varför Corsair helt enkelt inte kan bara göra rediga saker.

Något var fel med pumpen/något annat också, då när jag väl gjorde en hemmafix så gick ena fläkten igång upp till 100% och dog strax efter > Gick igång till 100% och dog strax efter igen. Och höll på sådär hela tiden.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Till er alla som säger att han varit vårdlös med radiatorn;

Jag skaffade själv en H80i > Satte på cpu blocket > Satte i skruvarna i ett kryss-mönster på radiatorn(obs inte skruvat hårt) > släpper radiatorn och *SMÄLL* så åkte skruvarna ut ur radiatorn, varav gängorna var slut direkt.
Frågan är varför Corsair helt enkelt inte kan bara göra rediga saker.

Något var fel med pumpen/något annat också, då när jag väl gjorde en hemmafix så gick ena fläkten igång upp till 100% och dog strax efter > Gick igång till 100% och dog strax efter igen. Och höll på sådär hela tiden.

precis vad jag ville få sagt men andra vill inte inse.

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Alla saker kan gå sönder vissa saker kan vara måndags ex....
Corsair gör några av de bättre kylarna så fel på dem är det inte.

Mvh: Eric

jo tjenare det har vi märkt.

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Att avråda andra folk att inte köpa Corsair kylare för du lyckats pajja din på egen hand är nog det dummaste jag hört. Men som sagt Silvertejp eller köp ny och be någon som kan använda skruvmejsel fixa det åt dig.

det är ett vanligt fel !! hade h80 innan och var samma skit där så läs på innan vad andra folk faktiskt säger innan ditt otrevliga beteende kommer. Har fixat det så det är frid å fröjd.

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Flertalet otrevliga kommentarer och OT-inlägg raderade. Jösses, har man inget seriöst att tillföra, så bör man låta bli att skriva något alls.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.