Permalänk

Stigande CPU- temp, Kühler 620

Hej!
Har Kühler 620 med standardfläkt och noctuafläkt i push/pull (insug bak) samt en noctuafläkt i taket (utblås) i mitt Antec p180-chassi

Idag plockade jag bort damm från radiatorn och fläktarna går nu mycket snabbare, men CPU tempen stiger hela tiden. När Windows har startat slocknar datorn. Har sett temperaturer på över 90 C i bios.

Någon som vet vad som är fel?

Edit: Hade inga problem innan jag tog bort dammet från radiatorn och då gick fläktarna och pumpen på lägsta rpm, som de gjort sen installationen oavsett vilka kontakter jag använde eller inställningar i bios.

Nu låter det som CPU borde kylas betydligt bättre men ändå stiger tempen. Temperatursensorn måste ju visa rätt eftersom datorn stängs av!?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MathNinja:

Hej!
Har Kühler 620 med standardfläkt och noctuafläkt i push/pull (insug bak) samt en noctuafläkt i taket (utblås) i mitt Antec p180-chassi

Idag plockade jag bort damm från radiatorn och fläktarna går nu mycket snabbare, men CPU tempen stiger hela tiden. När Windows har startat slocknar datorn. Har sett temperaturer på över 90 C i bios.

Någon som vet vad som är fel?

Skickades från m.sweclockers.com

montera om, du har troligen inte gjort rätt

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

montera om, du har troligen inte gjort rätt

Du här nog rätt, får kolla igen imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bytte kylpasta idag utan resultat.
Använde Arctic Silver, som jag köpte för länge sedan.
Kan kylpasta bli för gammal?
Är det stor skillnad på olika kylpasta?
Borde jag byta pump, eller kan det vara fel på CPU:n?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MathNinja:

Bytte kylpasta idag utan resultat.
Använde Arctic Silver, som jag köpte för länge sedan.
Kan kylpasta bli för gammal?
Är det stor skillnad på olika kylpasta?
Borde jag byta pump, eller kan det vara fel på CPU:n?

Skickades från m.sweclockers.com

låter mer som du kör med för hög vcore för cpun

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Skrivet av gaming86:

låter mer som du kör med för hög vcore för cpun

CPU:n är oklockad, allt står på auto.
Jag provade sänka multipeln och stänga av kärnor men den blir fortfarande överhettad!

Kan det vara så att cpun "tror" att den blir överhettad och stänger av sig och att det egentliga felet är nån trasig värmesensor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har kopplat in så pumpen faktiskt går igång?

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Du har kopplat in så pumpen faktiskt går igång?

Pumpen går igång jag hör vätskan, men slangarna blir inte varma! :/

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Ny pump + kylpasta beställd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MathNinja:

Pumpen går igång jag hör vätskan, men slangarna blir inte varma! :/

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Ny pump + kylpasta beställd!

Ja låter som pumpen då sagt sitt, det är ett känt problem med 620, rör man på den för mycket efter installation så kan allt gå åt helvete med pumpen -_-'

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Ja låter som pumpen då sagt sitt, det är ett känt problem med 620, rör man på den för mycket efter installation så kan allt gå åt helvete med pumpen -_-'

Jag har både rört och skakat på gamla pumpen, men nu är den nya installerad och tempen ligger på 33 C.