Överklocka i7 3970x Clevo P570WM 680m SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Överklocka i7 3970x Clevo P570WM 680m SLI

Hej jag skulle gärna vilja överklocka min laptop som då har I7 3970x processor. Jag har försökt med Intel Extreme Tuning Utility men vet ej vad man ska ändra där? sedan har jag också x2 gtx 680m grafikkort som jag vill överklocka. Hur skall jag gå till väga? är helt nytt på detta och aldrig överklockat förut och vet inte hur det funkar på en laptop.

Hur högt klarar den av? iom att den inte har så många fläktar etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

för grafikorten så kan du använda msi afterburner men jag tror inte tempratuerna tillåter dig att överclocka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
En godishylla i Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Vad ska du använda mer kraft till???

Det borde räcka gott och väl till allting ju?

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Mer FPS på spel tänkte jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2013

Är du säker på att din processor har en 3970X? 3970X är för stationära datorer. De enda extreme processorerna för laptops i den senaste generationen som jag känner till är i7-3920XM och i7-3940XM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av BennyZ:

Är du säker på att din processor har en 3970X? 3970X är för stationära datorer. De enda extreme processorerna för laptops i den senaste generationen som jag känner till är i7-3920XM och i7-3940XM.

Intel® LGA2011 Core™ i7 processor
Intel® Core i7-3970X Extreme support
Overclocking support
Dual NVIDIA® GeForce® GTX 680M
Supports NVIDIA® SLI® technology
Up to three 9.5" hard drives or SSD drives
HDMI output port
Up to 32GB quad channel support
Three USB 3.0 ports
17.3" Full HD glossy display
det är en i7-3970x i
http://www.avadirect.com/gaming-laptop-configurator.asp?PRID=...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av mir0:

Intel® LGA2011 Core™ i7 processor
Intel® Core i7-3970X Extreme support
Overclocking support
Dual NVIDIA® GeForce® GTX 680M
Supports NVIDIA® SLI® technology
HDMI output port
Up to 32GB quad channel support
Three USB 3.0 ports
17.3" Full HD glossy display
det är en i7-3970x i
http://www.avadirect.com/gaming-laptop-configurator.asp?PRID=...

Jävlar, än 150W CPU i en laptop haha Och sen 2 680M. Va fan kyls den av?

Kollade runt lite på youtube om den, en med 3970X plus 2 680M låg på 4200 dollar. Sen om man ska få in den i Sverige blir det massa trevlig moms och frakt på det. Va fan gav du för monstret

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Varför? Marknadens bästa spelprocessor kan omöjligen flaska två GTX 680M.

Skrivet av mir0:

Låter som en lagom stor "laptop".

5930K • Corsair DP 32 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 980
6600K • Corsair Vengeance 8 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 960
Asus ROG Swift • Yamakasi Catleap Q270 2B
Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av BennyZ:

Jävlar, än 150W CPU i en laptop haha Och sen 2 680M. Va fan kyls den av?

Kollade runt lite på youtube om den, en med 3970X plus 2 680M låg på 4200 dollar. Sen om man ska få in den i Sverige blir det massa trevlig moms och frakt på det. Va fan gav du för monstret

wrong persong

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jun 2004

Att överklocka en laptop är inte så bra pga begränsad kylförmåga. Du kan säkert klocka den som du klockar andra datorer med tillhörande program eller i bios men jag hade inte rekomenderat detta.

| I7 6700K | Asus Z170 Pro | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | Gainward GTX 1080 GLH | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av HurMycket:

Varför? Marknadens bästa spelprocessor kan omöjligen flaska två GTX 680M.

Låter som en lagom stor "laptop".

Säger det samma stäng av hyperthreading på din CPU TS och klocka GPU inte CPU då den aldrig kommer flaska 2x 680M

CASE Hex Gear R80 CPU 5960X GPUs 4x Fury X CF RAM 32GB KLEVV Cras White Series 8x4GB PSU EVGA T2 1600W SSD 950 Pro 512GB Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen 1x Asus ROG Swift PG278Q Motherboard ASUS X99-E WS/USB 3.1 Microphone Samson Meteor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Jag ökade till 46 x multiplers och det funkar den visar 4,6ghz men kanske inte ens nödvändingt att överklocka laptopen med mina komponenter?
Gav 32k för laptopen

Hur stänger jag av hyperthreading? Vad skall göras för att överklocka? behöver inte vara så mycket. Är helt ny och har bara använd program som Intel Extreme Tuning Utility och MSI Afterburner. JAg gjorde till 46 x multipler så antar att datorn är klockad till 4,6ghz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Gå in i Bios och ändra multipeln då den är olåst...ska tydligen klara upp till 57X=5.7Ghz

http://www.bjorn3d.com/2013/01/intel-i7-3960x-vs-i7-3970x-per...

Du kommer aldrig ångra ett träning pass du gjort. Du kommet där i mot ångra de bilringarna som de uteblivna passen skapade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Vad rekommenderas för en laptop? vill ej att den ska explodera hur mycket multiple ska jag lägga den på? det är en Clevo P570WM

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Hellscreamer:

Jag ökade till 46 x multiplers och det funkar den visar 4,6ghz men kanske inte ens nödvändingt att överklocka laptopen med mina komponenter?
Gav 32k för laptopen

Hur stänger jag av hyperthreading? Vad skall göras för att överklocka? behöver inte vara så mycket. Är helt ny och har bara använd program som Intel Extreme Tuning Utility och MSI Afterburner. JAg gjorde till 46 x multipler så antar att datorn är klockad till 4,6ghz.

Om du behöver extra kraften så öka multipeln i små steg och testa att den går stabilt och ligger på en hyfsat bra temperatur så är det ingen fara.

Du kommer aldrig ångra ett träning pass du gjort. Du kommet där i mot ångra de bilringarna som de uteblivna passen skapade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kållby
Registrerad
Okt 2010

stresstesta datorn med prime95, om inga felkoder uppstår och om inga allvarliga temperatur ökningar syns till så har du gjort en galant överklockning!

bärbar från 98

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Hellscreamer:

Vad rekommenderas för en laptop? vill ej att den ska explodera hur mycket multiple ska jag lägga den på? det är en Clevo P570WM

Högre fps kommer du inte få av att överklocka den cpu:n. Om du verkligen känner att du måste överklocka är det gpu:erna du ska satsa på:)

(Självklart beroende på speltitel men stämmer för det mesta)

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av jorgen69:

Gå in i Bios och ändra multipeln då den är olåst...ska tydligen klara upp till 57X=5.7Ghz

http://www.bjorn3d.com/2013/01/intel-i7-3960x-vs-i7-3970x-per...

Har en känsla av att den inte kommer klara av 5,7GHz med laptopkylning.

Intel 4930K - 32GB - Asus RIVBE - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 GTX 980 HoF
Citera för svar! Fanboyism kan stanna hemma!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Flamso:

Har en känsla av att den inte kommer klara av 5,7GHz med laptopkylning.

Hehe.nej det tror inte jag heller.
Sitter själv med i7 3930k och har ökat turbon med futtiga 200Mhz då jag ej behöver mer kraft för tillfället.

Denna skulle sitta fint= http://www.ggsdata.se/index.php?page=php/showproduct.php?art_...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Hellscreamer:

Inte för att vara den som är den men jag tycker du borde läsa på lite mer om överklockning-basics. Håller du på och ändrar utan att faktiskt veta vad du gör så kan du sabba datorn.
Om du ska överklocka CPUn så ska du göradet i BIOS, inte via något program.
Du måste tänka på att stänga av strömspar-funktioner då det kan göra din dator ostabil osv.

När du har överklockat så bör du skaffa ett temperaturövervaknings-program och stresstest samt köra båda samtidigt.
Ex. Coretemp och prime95.

Testa det under någon timme och håll koll på tempen samt efter felmeddelanden.

Sorry för eventuella stavfel och konstiga meningsuppbyggnader - skriver från mobilen

>> Citera mig för att få svar <<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

om du verkligen vill överclocka så kan du köpa en kylplata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Hellscreamer:

Du behöver inte mer en 4Ghz Klock. på CPU

sen tanka ner EVGA Percision X och klocka dina grafikkort.

Hyperthreading kan du stänga av i BIOS.

CASE Hex Gear R80 CPU 5960X GPUs 4x Fury X CF RAM 32GB KLEVV Cras White Series 8x4GB PSU EVGA T2 1600W SSD 950 Pro 512GB Headphones DT990 250Ω + Bowers & Wilkins P7 + Sennheiser RS220 + Sennheiser Momentum Wireless 2.0 + Sennheiser PC 363D Screen 1x Asus ROG Swift PG278Q Motherboard ASUS X99-E WS/USB 3.1 Microphone Samson Meteor

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

Vänta lite nu... 3970X i en bärbar..? ... skulle nog inte tro det...

Ladda hem CPU-Z så får vi se vad det har att säga om din prolle.

EDIT: Hittade denna sidan... fast 150W TDP... det är ganska jävla mycket för en laptop.. Har fortfarande svårt att tro på det jag läser.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Hellscreamer:

Gav 32k för laptopen

Precis så är det. Den CPU:n är så bra att de flesta här inte ens köper den till sina stationära datorer. De som kör LGA 2011 brukar istället välja 3930K.

Jag kan personligen inte rekommendera dig att överklocka din CPU, då du uppenbarligen inte kan motivera varför du skulle ha nytta av det. ("Mer fps i spel" är ingen giltig motivering, då CPU:n inte flaskar.) Det är helt enkelt inte värt temperaturökningen som du kommer få med laptopkylning.

5930K • Corsair DP 32 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 980
6600K • Corsair Vengeance 8 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 960
Asus ROG Swift • Yamakasi Catleap Q270 2B
Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige, Örebro
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Hellscreamer:

Hej jag skulle gärna vilja överklocka min laptop som då har I7 3970x processor. Jag har försökt med Intel Extreme Tuning Utility men vet ej vad man ska ändra där? sedan har jag också x2 gtx 680m grafikkort som jag vill överklocka. Hur skall jag gå till väga? är helt nytt på detta och aldrig överklockat förut och vet inte hur det funkar på en laptop.

Hur högt klarar den av? iom att den inte har så många fläktar etc.

OT: Men hur mycket kostade din dator?

Facebooksida checka gärna in!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cosmos 2-Sauron LOTR Edition Case Mod.. checka in här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av SaP:

OT: Men hur mycket kostade din dator?

han skrev tidigare at han gav 32k för den

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige, Örebro
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av mir0:

han skrev tidigare at han gav 32k för den

Missade detta sorry xD

Facebooksida checka gärna in!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cosmos 2-Sauron LOTR Edition Case Mod.. checka in här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Jag har en off-topic fråga, kan någon svara på varför bärbara komponenter är så dyra, men presterar dålig jämfört med stationära motsvarigheter

| Intel core i7 4930k | EVGA GTX 1080 FTW | Gigabyte GA-X79 UD5 | Patriot 32GB (4x8) 2133Mhz CL 10 | Corsair Obsidian 750D | Corsair AX 860W | Noctua NH-U14S | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 840 Basic 128GB | Seagate Barracuda 7200rpm 2TB | BenQ XL2411Z 144Hz | Windows 10 Pro | Finalmouse 2015 | Sennheiser PC 350 SE | Corsair K65 RGB MX Red | Xtrfy NiP Lightning Large | Samsung Galaxy S6 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Schackmannen:

Jag har en off-topic fråga, kan någon svara på varför bärbara komponenter är så dyra, men presterar dålig jämfört med stationära motsvarigheter

För att tillverkarna vet att de får betalt. Sedan efterfrågan är inte lika stor.

Gigabyte GA-X99-UD5 WIFI - Intel Core i7 5820K - Ballistix 16GB DDR4 4x4 2400MH - LEPA G1000-MB 80+ Gold - Samsung 850 EVO 500GB - Noctua D15 - Phanteks Enthoo Luxe - GTX970 - AOC g2770Pqu - Corsair K70 RGB - Razer Mamba 2012 4G - SteelSeries QcK+ - Roccat KAVE XTD 5.1 -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2010

Reser ofta så en bärbar skall jag ha. Jag installerade EVGA Precsion X men vet inte om jag ska välja högre GPU Clock eller och lägre Mem Clock eller tvärtom? Har aldrig överklockat förut.