Söker snabbt USB3.0-minne på 64GB/128GB + tester! :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2006

Söker snabbt USB3.0-minne på 64GB/128GB + tester! :D

Hejhej

Jo vi funderar på att köpa ett USB3.0-minne på 64GB eller kanske till och med 128 GB (om det finns rimliga priser).

Här är några USB-minnen jag hittat som kanske kan vara bra:
SanDisk Cruzer Extreme 64 GB @ Kjell & Co, 800 kr
eller
Kingston DT R3.0 64 GB @ Clas Ohlsson, 800 kr

Vad tror ni?

Hittade ett test på Cruzer Extreme 64 GB här:
SanDisk 64GB Extreme USB 3.0 Flash Drive Review @ Legit Reviews
Vilka siffror ska man kolla på för att få reda på hur lång tid det tar att flytta bilder på 4 MB och kanske filmer på 50-300 MB?

Sen hittade jag test på

Kingston DT R3.0 64 GB @ NickTech
Den här ser ju allmnt långsammare ut eller hur?

Någon som hittar något bättre eller verkar denna Cruzer Extreme 64 GB hos Kjell och Co rätt så bra kanske ? Nånn som hittar något bra på 128 GB t ex?

Sen står mycket om AES 128-bitars kryptering. Är det något man kan stänga av? Det är ju dumt om krypteringsnyckeln försvinner. Det är ju viktigare att datat är tillgängligt än att hemlighetsstämpla det.

EDIT: priser uppdaterade!

PC1, "Nostalgisk": XP | Cel. D 2,53 GHz @ 2,56 GHz | 768 MB| ASUS GeForce FX 5700 | 120 GB | MSI Vclass 865PE + ICH5 Chipset Based

PC2, "Fungerar fortfarande": 7:32-bit | 5600+ X2 64 | 4x1GB 800MHz CL5 | Gigabyte GTX 460 | Intel 520 240 GB SSD ~200,01 MB/s | 2TB HDD WD Red ~150 MB/s | ASUS M2N-SLI DELUXE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Här är ett bra och billigt usb-minne.

http://www.inet.se/produkt/5305766/a-data-n005-pro-64gb-usb-3...

Jag har samma fast i 16 gb och den funkar perfekt, enda problemet jag har är att den inte får plats bakom tv:n.

Folk brukar säga "Två flugor i en smäll".
Jag brukar säga "Två flugor på smällen.

😉

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej

Jo vi funderar på att köpa ett USB3.0-minne på 64GB eller kanske till och med 128 GB (om det finns rimliga priser).

eller

Vad tror ni?

Vilka siffror ska man kolla på för att få reda på hur lång tid det tar att flytta bilder på 4 MB och kanske filmer på 50-300 MB?

Sen hittade jag test på

Någon som hittar något bättre eller verkar denna Cruzer Extreme 64 GB hos Kjell och Co rätt så bra kanske ? Nånn som hittar något bra på 128 GB t ex?

Sen står mycket om AES 128-bitars kryptering. Är det något man kan stänga av? Det är ju dumt om krypteringsnyckeln försvinner. Det är ju viktigare att datat är tillgängligt än att hemlighetsstämpla det.

Har haft ett sandisk cruzer i minst 10 år nu och det fungerar som när det var nytt, dock endast usb 2.0 men det var snabbt när jag en gång köpte det, kvalitet rakt igenom så det kan jag verkligen rekommendera!

äger just nu ett a-data usb 3.0 minne och kan verkligen inte rekommendera dem pga av otympligheten de är verkligen löjligt stora och det hänger bara med ett tråkigt plastlock för att skydda usb kontakten sen är inte överföringshastigheterna särskilt imponerande (80-85mb/s)

kingston har jag tyvärr inte testat :/

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Be Quiet! Silent Base 600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

AES 128-bitars kryptering = frivillig att använda!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Hejhej

eller

Vad tror ni?

Sen hittade jag test på

Av dessa två så verkar sandisk vara betydligt snabbare. Film kommer att skrivas i maxfart, dvs ca 188mb/s (så länge källan kan skicka data så fort). Bilder är lite klurigare då de är mindre så någonstans mellan resultatet för 512k och maxfarten i CDM. Ren spekulation är ca 100mb/s vilket då blir ca 25 bilder/s...men det är som sagt ren spekulation

En ssd som baseras på en kontroller från sandforce komprimerar data för ökad prestanda/livslängd. AS-SSD använder data som inte går att komprimera och ger då sämsta möjliga resultat, ATTO använder data som är lätt att komprimera och ger bästa möjliga resultat. Eftersom program/os/spel ofta går att komprimera någorlunda bra så hamnar den verkliga prestandan någonstans mellan dessa resultat vid normal användning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Dec 2012

Vänta på Sweclockers test av USB minnen som verkar vara på gång snart... ?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Dec 2012

Och nu är Sweclockers test ute. Själv är jag super nöjd med Corsairs GT minnen. Kört både USB 2 och USB 3 versionerna. Nackdel 1: Skydds capsen är lätt att tappa bort eller att en hund=)(&//¤¤ äter upp den!! Nackdel 2: Ska man ha 32 gb versionen är den rätt lång vilket kan ställa till problem.

Även nöjd med kvalitet på dessa minnen då jag kört dessa själv och rekommenderat till massa andra samt företaget jag arbetar på. Inget har failat hittills under lång användning. Sen finns de inget bättre minne att hålla i (som Jonas sa i recensionen).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Jag har kört en del med Corsair GT 32GB och jag råkade under gårdagen ha sönder det. Anledningen varför detta hände var för att minnet satt på framsidan av chassit, och minne sticker som bekant ut mellan 10 och 20cm från chassit. Det räckte med att jag bumpade till minnet så gick både minnet och frontpanelens port sönder.

Kommer nästa gång skaffa ett mindre minne, och om jag behöver kapaciteten/hastigheten så får det bli en 2.5" SSD i ett lämpligt USB3-chassit. Då får man ett löjligt snabbt minne med bra mycket bättre byggkvalité.

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Deathdancer:

Jag har kört en del med Corsair GT 32GB och jag råkade under gårdagen ha sönder det. Anledningen varför detta hände var för att minnet satt på framsidan av chassit, och minne sticker som bekant ut mellan 10 och 20cm från chassit. Det räckte med att jag bumpade till minnet så gick både minnet och frontpanelens port sönder.

Kommer nästa gång skaffa ett mindre minne, och om jag behöver kapaciteten/hastigheten så får det bli en 2.5" SSD i ett lämpligt USB3-chassit. Då får man ett löjligt snabbt minne med bra mycket bättre byggkvalité.

Kan ju hända med vilket minne som helst men som jag skrev så är ju 32gb varianten (den långa) jävligt lång! Har för mig att Corsair har/hade en kortare men knubbigare variant också av 32gb GT..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2006

Wow!
Jag köpte då en Sandisk Cruzer Extreme 64 GB runt 3 veckor sen. Så tydligen verkar det vara den bästa i nuläget!

PC1, "Nostalgisk": XP | Cel. D 2,53 GHz @ 2,56 GHz | 768 MB| ASUS GeForce FX 5700 | 120 GB | MSI Vclass 865PE + ICH5 Chipset Based

PC2, "Fungerar fortfarande": 7:32-bit | 5600+ X2 64 | 4x1GB 800MHz CL5 | Gigabyte GTX 460 | Intel 520 240 GB SSD ~200,01 MB/s | 2TB HDD WD Red ~150 MB/s | ASUS M2N-SLI DELUXE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Wow!
Jag köpte då en Sandisk Cruzer Extreme 64 GB runt 3 veckor sen. Så tydligen verkar det vara den bästa i nuläget!

Ja, av dom testade minnena iallafall...