Trådar som rör "gratis streaming" tas bort. Är detta nödvändigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Trådar som rör "gratis streaming" tas bort. Är detta nödvändigt?

Det finns tydligen ingenting i lagen som antyder att det är illegalt att kolla streams gratis på nätet. Oavsett om det är SVT-play eller viaplay/cmore, om man betalar för sig eller ej.
Innehållet av streamen är alltså inte relevant i sammanhanget, dvs om innehållet är upphovsrättsskyddat eller ej. Den som möjligen begår brått i dessa fall är de som sänder ut streamen. Det rör sig alltså inte om piratkopiering, ändå tas trådar bort? Personligen tycker jag det tillämpas lite väl mycket paragrafrytteri ibland moderatorerna trots att det inte finns någon substans i besluten om "censuren" som tillämpar här på forumet. Trådar tas bort trots att reglerna som är preciserade för forumet efterföljs.

Om grooveshark, spotify eller youtube visar sig ha delat ut strömmar av upphovsrättsskyddat material utan tillåtelse så tror jag ingen moderator skulle ta bort trådar som rör dessa tjänster. Men kretsar samtalen kring mindre kända tjänster försvinner dessa trådar snabbt.

Hur ska vi ha det här på forumet egentligen? Vet att moderatorerna inte är några jurister, men när det inte finns någonting i lagen som antyder att det skulle röra sig om lagbrott att se media-strömmar online finns väl heller ingen riktig anledning till censur?

Eller är tanken att ligga steget före om det nu skulle visa sig bli illegalt i framtiden?
Jag tycker det är bra att forumet inte blivit någon mötesplats för illegala filderlare som sprider länkar till upphovsrättsskyddat material precis som punkt 7 i reglerna förhindrar. Men gällande streaming, så finns de inget som rör dessa varken i sweclockers regler eller i lagboken. Så varför forumet censureras förstår jag inte riktigt.
Vad anser ni andra? Några synpunkter från övriga moderatorer? Vad är era tankar kring detta fenomen?

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2009

Det är nog för att vara på säkra sidan. Som du säger är moderatorerna inga jurister, och detta är ett väldigt luddigt ämne, där det är svårt att veta vad som gäller.

Enligt mig är det klart olagligt att kolla på en stream gratis, om de som sänder det ursprungligen tar betalt.

Har inga problem med swec såkallade censur.

Skickades från m.sweclockers.com

Node 304: i7-6700K | Corsair LP 16 gb@3000mhz | Evga gtx 1070 ftw | Gigabyte Z170N-wifi | | Antec EW 500W | Samsung 850 EVO 500gb |Asus Xonar U7| Ducky Shine Cherry MX Brown | Qpad 5k | Asus ROG SWIFT PG278Q | M-Audio Bx5 D2 | ATH-AD700x

Trädvy Permalänk
SweClockers
Andreas Dimestam
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Rätt forum för dessa typer av frågor är Feedback.

Video som strömmas utan tillåtelse är som sagt något av en gråzon, men skulle mycket väl kunna klassas som upphovsrättsbrott. Av den anledningen vill vi inte ha den typen av länkar i forumet.

*Tråd låst*