Rädda data från gammal extern HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Rädda data från gammal extern HDD

Hej på er!

Jag har ett litet problem med min gamla externa HDD (WD Caviar SE16). Troligtvis är det filsystemet som fått sig en törn vilket leder till att jag inte kan komma åt disken. Tidigare när jag startade den så hörde jag i windows att en extern disk anslöts men sedan inget mer. Jag har nu plockat ur disken ur chassit och bootat upp den som intern disk men samma problem här. Den syns i BIOS och i Diskhanteraren men inget mer än så. Jag kan inte initiera disken heller utan får upp ett felmeddelande på att en I/O-panel inte fungerar. Vid reboot av systemet så hänger sig även bootcykeln när den ska kontrollera alla SATA-portar. Efter ett par minuter så kommer det upp att SATA-4 (porten den sitter på) inte fungerar som det ska och jag får trycka F1 för att fortsätta.

Finns det något hopp om att rädda det som finns? Jag läste någon tråd för ett par år sedan om någon mjukvara som man kunde använda sig av för att få bukt med filsystemet. OM det nu är det som spökar vill säga.

Tack på förhand,
fogy

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Hej

Jag har själv använt GetDataBack for NTFS som alla gånger har fungerat UTMÄRKT.
Låt bli program som recuva och liknande, de fungerar inte i detta läget.

Fungerar inte det så kan du skicka disken till DataRecoverySweden som gör en gratis analys av din disk sedan får du ett prisförslag på vad det kostar att återläsa din information. Vill du ta steget längre och göra som försvarsmakten och Polisen kan du lämna den till IBAS som tar 2500:- för en analys innan du får ett prisförslag.

DataRecoverySweden och hjälpt mig och mina kunder flertalet gånger så de är definitivt att rekommendera. IBAS gör säkert jobbet bättre, men det kanske inte behövs för småföretagare eller som i sitt fall, privatperson.

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2007

"Recuva" har jag använt flera ggr med gott resultat.
Har också kört med "GetDataBack" förut, lite rörigare program, men gjorde jobbet galant även det!

EDIT: HerrNilsson30 hann visst före. Men nu har du i alla fall två som tipsat om samma program

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Tack för tipsen, men det verkar inte som att det funkar med GetDataBack. Jag har försökt både med FAT- och NTFS-varianten utan framgång. I listan med fysiska drives så kommer den upp, men det står att den är på 512 B, borde vara typ 450 GB.

När jag sedan kör analysen så får jag upp att det är något med I/O-panel som inte funkar.

Finns det något nästa steg eller är det till att skicka iväg disken som gäller nu?

/fogy

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Okej, då är tyvärr nästa steg att skicka iväg den.
Ring och prata med DataRecoverySweden så svarar de på alla frågor, eller maila dem. Mark som killen heter där är ganska bra att ha och göra med.

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB