Permalänk
Medlem

Vars ska man koppla ett ESD armband?

Jag har skaffat mig ett ESD armband. Jag har ett Bitfenix Shinobi som är helt lackerad, vars ska jag då koppla ESD bandet?
Vad jag har läst ska man koppla det i ett olackerat del av chassit villket jag inte har.

Permalänk
Medlem

Hdd bur osv?`har du lackat precis allt? innuti med?

Permalänk
Medlem

Allt i chassit är lackerat.

Permalänk
Medlem

Något stort i metall. Som tex ett element

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Något stort i metall. Som tex ett element

Nej. Du ska inte koppla ESD-armbandet till något annat än datorchassit du arbetar i.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Jag har ett äldre chassi som verkar olackerat kan jag koppla bandet i den medans jag sätter ihop datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_t1:

Jag har ett äldre chassi som verkar olackerat kan jag koppla bandet i den medans jag sätter ihop datorn?

Nej.
Poängen med ett ESD-armband är att jämna ut potentialskillnaden mellan dig och datorn.

Kan du inte skrapa av lite färg från någon liten del i chassit?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Sätt esd-armbandets klämma på en skruv i chassit. En oanvänd moderkortsdistans eller en skruv till en expansionskortsplats.

Att koppla armbandet till något annat än maskinen du jobbar i gör ingen nytta alls.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

kortet är ATX har inga distans platser kvar, och skruvarna trillar bara ur expansionplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_t1:

kortet är ATX har inga distans platser kvar, och skruvarna trillar bara ur expansionplatsen.

Sätt klämman på skruven du satt i distansen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Kan jag stoppa en skruv genom DVD brännaren och koppla bandet i skruven?

Permalänk
Medlem

Tillåmed de är lackerade.

Permalänk

Skruva fast PSUn och koppla in dig på den.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_t1:

Kan jag stoppa en skruv genom DVD brännaren och koppla bandet i skruven?

Ja visst så länge den är inkopplad till nätagget, som inte skall vara kopplat till vägguttaget.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ja visst så länge den är inkopplad till nätagget, som inte skall vara kopplat till vägguttaget.

Då skruvar jag en längre skruv i skruvhålet på DVD brännaren och kopplar bandet i skruven, Tack för snabba svar.

Permalänk
Medlem

This again

Nä men skruva in en skruv i ett hål för en fläkt, fäst därefter armbanden i den skruven

____
Ehrm, borde nog uppdatera sidan innan jag ger svar...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv

Sätt ESD bandet varsom i datorn du arbetar med (har jag för mig) Tror någon annan skrev det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ja visst så länge den är inkopplad till nätagget, som inte skall vara kopplat till vägguttaget.

Det är egentligen ganska bra om nätagget är kopplat till ett jordat uttag (och att det då fortfarande är monterat i chassit...). Då är datorn jordad (dvs allt som är kopplat i datorn till jord har potentialen noll) och kopplar du dig själv till datorn (tex via en skruv någonstans, hålen/gängorna är väl inte lackade?) så får du samma potential, dvs noll. Värsabra som en del säger

Mvh / B